تریبون‌هایی جهانی برای معترضان ایرانی؛ «سلبریتی‌»ها از خیزش سراسری در ایران می‌گویند

By | ۱۴۰۱-۰۷-۰۶

خیزش سراسری مردم ایران پس کشته شدن مهسا امینی به دست نیروهای گشت ارشاد، در روزهای اخیر کلیت جمهوری اسلامی را نشانه گرفته است. معترضان در خیابان‌های ایران علیه علی خامنه‌ای و کشتار حکومت شعار می‌دهند و سلبریتی‌های هنری، فرهنگی و ورزشی در ایران و جهان این صدا را بازتاب می‌دهند.

تاکنون ستاره‌های بزرگی از دنیای هنر، فرهنگ و ورزش با مرگ مهسا امینی هم‌دردی و از خیزش سراسری مردم ایران حمایت کرده‌اند.

هنرمندان جهان، هم‌صدا با ایران

روز سه‌شنبه پنجم مهر، آریانا گرانده، خواننده مشهور آمریکایی، در حمایت از زنان معترض ایرانی مطالبی درباره اعتراضات سراسری و وضعیت اینترنت در اینستاگرام خود بازنشر کرد. او بیش از ۳۳۰ میلیون دنبال‌کننده در اینستاگرام دارد.

برایان کاکس، بازیگر تئاتر و‌ تلویزیون بریتانیا هم با انتشار یک پیام ویدیویی در اینستاگرامش در اعتراض به قتل مهسا امینی گفت که حکومت ایران با قطع اینترنت سعی در سرپوش گذاشتن بر قتل معترضان و جلوگیری از جریان آزاد اطلاعات دارد.

او خواستار همراهی و اتحاد با اعتراضات مردم ایران شد.

راجر وارترز، موسیقیدان، نوازنده، ترانه‌سرا، آهنگ‌ساز و خواننده راک بریتانیایی که پیش از اینو در روز شنبه با انتشار ویدیویی مرگ مهسا امینی را محکوم و از حکومت ایران و تحمیل قوانین سفت و سخت بر شهروندان این کشور به‌شدت انتقاد کرده بود، در مصاحبه‌ای اختصاصی با ایران‌اینترنشنال به جوانان معترض ایرانی چنین پیامی داد: «به شما افتخار می‌کنم که برای آزادی به خط مقدم رفتید.»

از دیگر چهره‌های مطرح جهانی که به موج حمایت از اعتراضات گسترده ایرانیان پیوسته، کیم کارداشیان،‌ بازیگر و مدل آمریکایی است که پست‌های مربوط به قتل مهسا امینی را در اینستاگرامش بازنشر کرد.

کارداشیان پستی را بازنشر کرده که در آن نوشته شده است: «ایرانیان برای حقوق اساسی خود مبارزه می‌کنند. آن‌ها مبارزه می‌کنند تا ایران را پس بگیرند.»

جسیکا چستین، بازیگر برنده اسکار هم به کشته شدن مهسا امینی واکنش نشان داد و گفت: «من در کنار زنان ایران ایستاده‌ام و صدای آن‌ها را از دور تقویت خواهم کرد. هنگامی که یک زن هدف حمله قرار می‌گیرد، این به مثابه حمله به همه ماست.»

علاوه بر او، دوآ لیپا، خواننده و ترانه‌نویس مطرح بریتانیایی نیز در پیامی صوتی به اعتراضات گسترده مردم ایران اشاره کرد و گفت: «تصاویر زنانی که در خیابان‌ها با آتش زدن روسری‌ها و کوتاه کردن موهایشان اعتراض می‌کنند، یکی از الهام‌بخش‌ترین و قدرتمندترین تصاویری است که در سال‌های گذشته دیده‌ام. دیدن شجاعت زنان شجاع ایرانی فوق‌العاده است و مردانی که از آن‌ها با وجود ریسک بزرگی که وجود دارد، حمایت می‌کنند.»

او همچنین با اشاره به قطع اینترنت در ایران خطاب به شنوندگان ایرانی‌اش گفت: «ما شما را می‌بینیم. ما صدای شما را می‌شنویم و با شما اعلام هم‌بستگی می‌کنیم.»

هم‌زمان با خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، بسیاری از چهره‌های هنری ترکیه هم با اقدامی مشابه از زنان ایران حمایت کردند.

از جمله ملک موسو، موسیقی‌دان و خواننده مشهور ترکیه، برای حمایت از زنان ایران موهای خود را حین اجرا در یک کنسرت قیچی کرد و پینار دنیز،‌ بازیگر ترکیه که با بازنشر تصاویر و هشتگ مربوط به کشته‌ شدن مهسا امینی در اینستاگرامش، با خیزش سراسری مردم ایران همراهی کرد.

گروهی از هنرمندان کُرد هم در بیانیه‌ای در اعتراض به کشته‌ شدن مهسا امینی نوشتند: «امروز که ژینای مسافر را به خاک می‌سپاریم، بیزاری‌مان را فریاد می‌زنیم. بیزاری از خشونت و خفقان، بیزاری از زور و تقابل با اراده جمعی. و انزجار می‌جوییم از اراده و اجازه‌ای که خون خلق را حلال می‌داند.»

گامی رو به جلو از سوی هنرمندان ایرانی در حمایت از معترضان

برخی هنرمندان ایرانی هم در روزهای گذشته صدای اعتراض ایرانیان را به گوش دنیا رساندند.

روز سه‌شنبه پنج مهر، مانی حقیقی، بازیگر و کارگردان سینما در پیامی ویدیویی با حمایت از نافرمانی مدنی در اعتراض‌های سراسری گفت که معترضان «‌دختران متولد دهه ۸۰ هستند که با سماجت به ما درس شجاعت و شرافت می‌دهند.»

او گفت: «درس بزرگ تاریخ است که وقتی مردم از قانونی منزجرند یا قانون باید تغییر کند یا قانونگذار.»

بهروز وثوقی، از اسطوره‌های سینمای ایران اما در حساب اینستاگرام خود نوشت: «من بهروز وثوقی، هم مثل همه مردم ایران عزادار مهسای عزیز هستم و هم به مردم زجرکشیده ایران و بیشتر به خانواده محترمش تسلیت می‌گویم. چه کنم دستم کوتاه است …»

گلشیفته فراهانی، بازیگر سینما هم که در روزهای اخیر پست‌های اینستاگرامی و توییت‌هایی در حمایت از تظاهرات ایرانیان علیه جمهوری اسلامی منتشر کرده، ضمن حمایت دوباره از خیزش سراسری مردم علیه جمهوری اسلامی در اینستاگرامش خطاب به معترضان نوشت: «شما به خودی خود رهبر این حرکت خودجوش تاریخی هستید. حرکتی که ۱۷۰ سال از عهده مردان این سرزمین بر نیامد،‌ شما دختران و پسران دهه ۷۰ و ۸۰ پشت یکدیگر ایستادید.»

او همچنین در واکنشی دیگر به خیزش سراسری مردم ایران، در حساب توییتر خود نوشت: «۱۷۰ سال پیش قره‌العین را سوزاندند صدا از مردى بلند نشد. ۴۴ سال پیش حجاب را بر زن اجبارى کردند صدایى از پدران ما در نیامد. همین ۱۵سال پیش گل شیفته‌ بدونِ روسرى توسط فرهادى‌ها طرد شد. امروز مردان ایران چو شیر براى زنان سینه سپر می‌کنند و می‌میرند. این خودِ خودِ پیروزى است.»

امیر نادری، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس ایرانی هم در حمایت از اعتراضات سراسری مردم ایران در یادداشتی نوشت: «من بمیرم برای بچه‌هایی که دارند این‌طور خودشان را فدای آزادی می‌کنند. درخت‌ها دارند میوه می‌دهند و خواهند داد.»

از میان دیگر بازیگران، سیامک انصاری در اینستاگرام خود ضمن حمایت از معترضان نوشت: «حمایت و احترام تمام‌قد خود را از مردم،‌ به خصوص زنان و دخترانی که رنج زندگی را به جان خریده‌اند، اعلام می‌کنم.⁣»

او در ادامه تاکید کرد که این زنان و دختران، «بهترین و شجاع‌ترین آموزگاران تاریخ» هستند.⁣

انصاری تاکید کرد که حق مردم ایران باتوم، جنگ، تحریم، بی‌عدالتی و بی‌حرمتی نیست.

کامبیز دیرباز، بازیگر دیگری است که با انتشار یک استوری در اینستاگرام خود از بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران خواست تا به «سردار آزمون» بپیوندند و از خط خوردن نترسند تا در دل مردم ثبت شوند.

او نوشت: «بگذارید جای شما تیم منتخب نیروهای مسلح را [به جام جهانی فوتبال] بفرستند.»

مونا فرجاد، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون نیز در پستی اینستاگرامی با اشاره به سرکوب‌های حکومتی نوشت: «شما مسوول همه‌ این روزهای تیره هستید. مسوول همه‌ رفتگان بی‌گناه… دریغا که نمی‌دانستید از میان گیسوانِ زنان، نور زندگی می‌تابد.»

یکی دیگر از بازیگران سینما و تلویزیون که از روز دوشنبه تاکنون به اعتراض‌های مردمی ایران واکنش نشان داده، شیلا خداداد است.

او در پستی اینستاگرامی خطاب به وزیر ارشاد با اشاره به «خط و نشان کشیدن» او برای هنرمندان معترض نوشت: «هنرمند در قلب مردم و خاطره‌هاشان جای می‌گیرد نه در چشمشان … نسل جدید نسلی تکرار نشدنی است.»

ستاره‌های فوتبال هم‌سو با معترضان

علاوه بر هنرمندان، ورزشکاران زیادی هم از خیزش مردمی در ایران حمایت کرده‌ و صدای افکار عمومی در جامعه شده‌اند.

در میان ورزشکاران، صدای فوتبالیست‌ها به دلیل شهرت و محبوبیتشان، از دیگر ورزشکاران بیشتر شنیده شده است.

روز پنجم مهر، والتر زنگا، دروازه‌بان افسانه‌ای تیم ملی فوتبال ایتالیا و اینترمیلان، با بازنشر تصویری از اعتراضات مردمی ایران، از خیزش سراسری شهروندان حمایت کرد.

همچنین در همین روز، مهرداد محمدی، بازیکن تیم السیلیه در حمایت از اعتراضات مردمی با اشاره به حمله نیروهای امنیتی در زمان تمرین او با برادرش به خاطر پوشیدن شورت ورزشی در مکان عمومی نوشت: «همان روز متوجه شدیم که در چه کشوری و با چه افکاری زندگی می‌کنیم. [ام] تاریخ ثابت کرده نه ظلم باقی می‌ماند و نه ظالم.»

علی دایی، اسطوره فوتبال ایران هم با انتشار پستی در اینستاگرام خود نوشت: «وطنم ایران یعنی ناموسم، پدر و مادرم، دخترانم و هم‌وطنانم، خواهران و برادران من هستند، تا ابد کنارشان می مانم. به جای سرکوب، خشونت، دستگیری و انگ اغتشاشگر زدن به مردم ایران، مشکلاتشان را حل کنید.»

مهرداد پولادی، بازیکن پیشین تیم ملی هم در توییتی با حمایت از اعتراضات سراسری، با اشاره به مهسا امینی، نوید افکاری و ندا آقاسلطان نوشت: «ما آزاد خواهیم شد و خورشید شاخه‌هایش را بر ما خواهد گسترد. شک نکن چرا که پرچم آزادی ما را نداها و نویدها و مهساها و … به اهتزاز در آورده‌اند.»

امیرارسلان مطهری، مهاجم تیم فوتبال استقلال هم روز سه‌شنبه در حمایت از اعتراضات مردمی در یک استوری نوشت: «چرا می‌زنی؟ این‌ها مردم ایران هستند با دست خالی.»

او در ادامه با اشاره به این‌ که مردم فقط حرف دارند، نوشت: «به جای زدن، گوش کن به حرفشان. دنبال جنگ نیستند، دنبال حقوق عادی خودشانند.»

یکی دیگر از بازیکنان فوتبال که نسبت به اعتراضات مردم واکنش نشان داد، محمد خدابنده‌لو، هافبک جوان تیم گل‌گهر است که به تازگی به تیم ملی هم دعوت شده.

او در یک استوری اینستاگرامی نوشت: «این را در مغزتان فرو کنید جانیان؛ ما ساکنان هزاران ساله این سرزمینیم. ما فردای مغول‌ها را دیده‌ایم، بر گور شما هم خواهیم ایستاد. ما را نمی‌توانید خفه کنید.»

محمود ابراهیم‌زاده، بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال هم با ارسال پیامی به ایران‌اینترنشنال، ضمن حمایت از اعتراض‌های مردمی، بی‌تفاوتی بازیکنان کنونی تیم ملی را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «پیش از آن که دوران فوتبالتان تمام شود و فراموش شوید، با عمل به وجدانتان و قرار گرفتن در کنار مردم، ماندگار شوید.»

مزدک میرزایی، مجری و گوینده بازی‌های فوتبال اما با انتشار پستی در اینستاگرام به تمجید از حرکت شجاعانه سردار آزمون در حمایت از مردم پرداخت و نوشت: «آفرین به شجاعت آزمون که کنار مردم ایستاد و از خط‌ خوردن نترسید. باید دست‌ در دست هم برای آزادی بجنگیم. امیدوارم تمام ملی‌پوشان منافع شخصی را فراموش کنند و در کنار سردار، حضورشان را در کنار مردم اعلام کنند.»

میرزایی در ادامه نوشت: «اتحاد رمز پیروزی است. این ظلم حق‌ مردم ایران نیست. این مردم تا الان خوددار بودند اما دیگر نمی‌توانند دروغ‌ها و نیرنگ‌های جمهوری دیکتاتوری اسلامی را تحمل کنند.»

از روز دوشنبه تاکنون، دو چهره مطرح دیگر فوتبال جهان هم به جمع حامیان اعتراضات ایران پیوسته‌اند.

پیرلوییجی کازیراگی، ملی‌پوش پیشین ایتالیا که سابقه بازی در تیم‌های یوونتوس، لاتزیو و چلسی را در کارنامه دارد، با انتشار یک استوری در اینستاگرام، با هشتگ مهسا امینی نوشت: «در کنار زنان ایرانی ایستاده‌ام»

همچنین، اریک کانتونا، از اسطوره‌های فوتبال جهان با انتشار عکسی از یک دختر ورزشکار ایرانی و هشتگ مهسا امینی نوشت: «دوستان ایرانی، من در کنار شما هستم»

علی کریمی در صف اول اعتراض

علی کریمی، فوتبالیست پیشین تیم ملی ایران اما از نخستین روزهای خیزش سراسری، همراه با مردم تیغ تیز اعتراض را به سوی مقام‌های جمهوری اسلامی گرفته است.

او در ادامه حمایت از اعتراضات مردمی و مهسا امینی در یک استوری اینستاگرامی با انتشار تصاویری از روزنامه‌نگاران بازداشت شده، نوشت: «تا کی بگیر و ببند!؟»

کریمی همچنین در واکنش به اخباری که شب دوشنبه مبنی بر پلمب ویلای او در لواسان، در پی حمایت از اعتراضات مردمی منتشر شده بود، در یک استوری در اینستاگرامش نوشت: «فدای سرتان …» و در استوری دیگری نوشت: «خانه بدون خاک ارزشی ندارد.»

در روزهای اخیر بسیاری از چهره‌های سیاسی حامی جمهوری اسلامی خواستار توقیف اموال علی کریمی، جریمه و حتی بازداشت او به وسیله پلیس اینترپل شدند. موجی از تهدید و اهانت علیه او شکل گرفت که با واکنش متقابل و همدلی ورزشکاران دیگر با علی کریمی مواجه شد.

از جمله کریم باقری، اسطوره فوتبال ایران که در پستی اینستاگرامی ضمن حمایت از علی کریمی، پاسخ اهانت حسن عباسی، سخنران حامی جمهوری اسلامی را داد و نوشت: «علی کریمی نه خائن است نه وطن‌فروش، بلکه یک میهن‌پرست با شرف است. قابل توجه مردک پاچه‌خوار که می‌خواست کاخ سفید را حسینیه کند. تو با این ادبیات سخیف به هر قشری از جامعه توهین کرده‌ای و می‌کنی. کسی هم نیست جلوی تو را بگیرد و هر روز گستاخ‌تر از دیروز پیش می‌روی. همه‌ ما به خاطر رفتن کسانی امثال تو به خیابان‌ها آمدیم. شماها برای این مردم چه کرده‌اید جز [زدن] حرف بیهوده و توهین به قهرمانان آنان.»

مهدی مهدوی‌کیا، اسطوره تیم ملی فوتبال ایران هم با انتشار یک استوری در اینستاگرام بار دیگر از همبازی سابق خود حمایت کرد و نوشت: «علی کریمی، می‌توانست با نان حلالی که از زور بازویش به دست آورده، هر جای دنیا راحت و بی‌دردسر زندگی کند. این آدم اصیل و ارزشمند است.»

فرزانه توسلی، دروازه‌بان تیم ملی فوتسال هم در حمایت از علی کریمی با انتشار یک استوری نوشت: «اموال علی کریمی را بگیرید بدهید آقایان معترض بخورند. چه معنی دارد یک نفر با تلاش خودش خانه بسازد؟ بیت‌المال کم بود، حالا انگار تمام دارایی مردم حق همین به ظاهر باخداهاست.»

ورزشکارانی که به صف حامیان اعتراضات در ایران پیوستند

اما ورزشکاران حامی خیزش مردم ایران تنها فوتبالیست‌ها نیستند. از ابتدای شکل‌گیری اعتراض‌های گسترده، ورزشکاران و مدال‌آورانی از رشته‌های دیگر ورزشی هم به صف معترضان پیوستند.

کیمیا علیزاده، نخستین زن مدال‌آور ایران در المپیک یکی از این ورزشکاران است که با انتشار ویدیویی از اعتراضات در لس‌آنجلس، نوشت: «این حرکت مخالف اسلام و حجاب نیست. این فرصتی برای آزادی انتخاب است.»

رویا صفوی، ملی‌پوش پیشین اسکیت سرعت ایران هم در حمایت از اعتراضات مردمی و مهسا امینی با انتشار عکسی از پوشش اسکیت‌بازان در جهان نوشت: «برای حسرت پوشیدن لباس مخصوص اسکیت سرعت، مثل بقیه اسکیت‌بازان دنیا.»

محمدعلی گرایی، کاپیتان تیم‌ ملی کشتی فرنگی هم با انتشار یک استوری در اینستاگرام، در واکنش به کشته شدن مهسا امینی و سرکوب معترضان در خیابان نوشت: «خطاب به کسانی که دست روی زن و دختر بلند می‌کنند: شماها خیلی بی‌وجود و بی‌شرف هستید.»

راضیه جانباز، ستاره لژیونر و ملی‌پوش هندبال زنان ایران با انتشار پستی در اینستاگرامش، در حمایت از اعتراضات مردمی از تیم ملی خداحافظی کرد.

او در این پست نوشت: «به احترام روح بلند مهسا امینی و تمام دختران سرزمینم که کسی صدایشان را نشنید به پا می‌خیزم‌. اکنون هم‌صدا و هم‌قدم شدن با مردم از هر تکلیفی واجب‌تر است. من از تیم ملی هندبال خداحافظی می‌کنم.»

در اقدامی مشابه، فاطمه یاوری، زن کیک بوکسور و موی تای‌کار ایرانی نیز با انتشار پستی در اینستاگرامش نوشت: «سه سال به خاطر شرکت در یک مسابقه حرفه‌ای بدون روسری از تیم ملی کنار گذاشته شدم و چندین بازی را که مدالم برای وطنم قطعی بود را از دست دادم و حالا که محرومیتم تمام شده، این بار به خاطر مهسا امینی‌ها و مردم سرزمینم، دیگر در تیم ملی فعالیت نخواهم کرد.»

منصور بهرامی، اسطوره ایرانی تنیس، با انتشار پیامی ویدیوی خواستار حمایت جامعه جهانی از اعتراضات مردمی در ایران شد و گفت: «این پیامی برای مردم جهان است. قلب من از اتفاقاتی که در ایران می‌افتد شکسته است. مردم ایران به دنبال آزادی و حقوق اولیه خود هستند اما به جای آن کشته می‌شوند. اینترنت در ایران قطع است. صدای مردم ایران باشید.»

مهلا محروقی، ملی‌پوش دوومیدانی ایران، با انتشار یک استوری در اینستاگرام ضمن حمایت از مهسا امینی نوشت: «آدم با خانواده‌‌اش دعوا می‌کند، ناراحت است و عذاب وجدان می‌گیرد. شما چطور می‌زنید و می‌کشید؟ از اشک‌هایی که بعدا قرار است گریبان گیرتان بشود نمی‌ترسید؟»

از میان دیگر ورزشکاران جهان هم از روز دوشنبه تاکنون، کلارنس سیدورف، ستاره هلندی پیشین تیم‌های رئال‌مادرید، اینتر و میلان با بازنشر پست همسر ایرانی خود، در حمایت از مهسا امینی و زنان ایرانی نوشت: «دیدن استفاده از خشونت برای تضعیف آزادی مردم، قلبم را به گریه می‌اندازد. لطفا خشونت را متوقف کنید و برای رفاه و صلح تلاش کنید.»

توری ویلسون، مدل، فیتنس‌کار، بازیگر و کشتی‌کج‌کار زن آمریکایی هم با انتشار پستی در اینستاگرام به حمایت از مهسا امینی و زنان ایرانی پرداخت و نوشت: «منزجر کننده است که زنان در ایران باید با این چیزها دست و پنجه نرم کنند. سال ۲۰۲۲ است نه ۱۸۴۲.»

لی کیفر، شمشیرباز آمریکایی که در المپیک توکیو موفق به کسب مدال طلا شد نیز با بازنشر پستی در اینستاگرام، از مهسا امینی و زنان ایرانی و اعتراضات سراسری در ایران حمایت کرد.

موج حمایت‌های جهانی از اعتراضات گسترده و خیزش مردم ایران،‌ هم‌زمان با تداوم اعتراض‌های خیابانی در شهرها ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *