عراقچی با وزیر امور خارجۀ عربستان سعودی در ریاض دیدار کرد

By | ۱۴۰۳-۰۷-۱۹

در حالیکه نگرانی‌ها از وقوع یک درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه افزایش یافته و هنوز مشخص نیست که پاسخ تلافی‌جویانۀ اسرائیل به حملۀ ایران شامل چه گزینه‌هایی خواهد بود،عباس عراقچی وزیر امور خارجه ایران، روز چهارشنبه ۹ اکتبر (۱۸ مهر)، وارد ریاض شد و با وزیر امور خارجۀ عربستان سعودی پیرامون تحولات اخیر در غزه و لبنان گفتگو کرد.

در بحبوحۀ تشدید تنش‌ها میان تهران و تل‌آویو در پی حملۀ موشکی اخیر ایران به اسرائیل، عباس عراقچی وزیر امور خارجۀ ایران وارد ریاض شد و با فیصل‌بن‌فرحان وزیر امور خارجۀ عربستان سعودی دیدار و گفتگو کرد.

رسانه‌های رسمی ایران هدف از سفر عراقچی به ریاض را رایزنی دربارۀ تحولات اخیر در لبنان و غزه، ارسال کمک‌های بشردوستانه فوری و تلاش برای توقف درگیری‌ها در این منطقه عنوان کرده‌اند.

همچنین قرار است در جریان دیدار عراقچی با  همتای سعودی خود، آخرین تحولات روابط دوجانبه میان تهران و ریاض نیز مورد بحث و رایزنی قرار ‌گیرد.

عباس عراقچی روز جمعه در بیروت گفته بود که تهران خواستار آتش‌بس همزمان در غزه و لبنان است.

اسماعیل بقائی سخنگوی وزارت خارجۀ ایران، با انتشار متنی در شبکۀ اجتماعی ایکس، دربارۀ هدف از سفر عراقچی به ریاض نوشت: «در ادامۀ رایزنی‌های دیپلماتیک ایران و هماهنگی با کشورهای منطقه جهت توقف نسل‌کشی و تجاوزات رژیم اسراییل، عباس عراقچی امروز عازم عربستان سعودی شده است».

وی افزود: «ایران مصمم به تقویت بیش از پیش روابط با همسایگان، برای تامین ثبات و امنیت و نیز همکاری اقتصادی به منظور تأمین منافع منطقه است.»

بنا به گزارش رسانه‌های رسمی ایران، عباس عراقچی پس از دیدار با مقامات عربستان سعودی احتمالاً راهی قطر خواهد شد.

سفر وزیر امور خارجۀ ایران به عربستان سعودی در حالی صورت گرفته که بنیامین نتانیاهو وعده داده است که تهران تاوان حملۀ موشکی اخیر خود به اسرائیل را پرداخت خواهد کرد و نگرانی‌ها از وقوع یک جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه افزایش یافته است.

گفته می‌شود که اسرائیل در حال بررسی طیف گسترد‌ه‌ای از گزینه‌ها از جمله هدف قرار دادن زیرساخت‌های نفتی یا تاسیسات هسته‌ای، برای حمله به ایران است.

ایران و عربستان سعودی در ماه مارس سال گذشته پس از دستیابی به یک توافق غیرمنتظره با میانجیگری چین، روابط خود را پس از یک وقفه هفت ساله، از سر گرفتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *