عوامل اصلی مرگ‌و‌میر زنان میانسال در ایران: سکته، سرطان پستان و دیابت

By | ۱۴۰۳-۰۷-۲۴

یک مقام وزارت بهداشت ایران بیشترین علت مرگ زنان ۳۰ تا ۵۹ ساله در کشور را ناشی از بیماری‌های «ایسکمیک قلبی، سرطان پستان و سکته مغزی» اعلام کرد.

ملیحه کیانفر، رئیس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت، این خبر را در جریان «هفته ملی سلامت زنان ایران» و در گفتگو با شمارهٔ روز سه‌شنبه ۲۴ مهر روزنامهٔ‌ همشهری بیان کرده است.

او عوامل بعدی مرگ‌و‌میر زنان میانسال در ایران بعد از سه بیماری نخست را، «دیابت و حوادث ترافیکی، بیماری‌های ناشی از فشار خون بالا و سرطان روده بزرگ» عنوان کرده است.

زنان نیمی از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند و بخش قابل توجهی از آن‌ها که متولدین دهه‌های ۵۰ و۶۰ هستند، اکنون پا به میانسالی گذاشته‌ گذاشته‌ و نگرانی از بروز بیماری‌ها و مشکلات جسمی در آنها افزایش یافته است.

با آنکه بر اساس مطالعات، میزان مرگ و میر زنان در برخی از گروه‌های سنی کمتر از مردان است اما بر اساس آمارهای بهداشتی، آنها آسیب‌پذیری بیشتری مقابل بیماری‌ها در مقایسه با مردان دارند. علاوه بر این شیوع برخی بیماری‌ها هم در میان آنها بیشتر است.

آن طور که این مقام وزارت بهداشت در اظهارات خود بیان کرده، از مواردی چون «چاقی، کم‌تحرکی، دیابت و فشار خون» در زنان نیز می‌توان به عنوان عوامل پرخطر برای آنها نام برد.

به گفتهٔ کیانفر، ۳۱ درصد زنان ایرانی چاق هستند و فقط ۲۸ درصد آنها وزن مناسب دارند. بر این اساس ۱۹ درصد زنان ۳۵ تا ۴۴ سال، ۲۱ درصد زنان ۴۴ تا ۵۴ سال و ۲۰ درصد زنان ۵۵ تا ۶۴ سال مبتلا به چاقی هستند.

۵۷.۷ درصد زنان ایرانی نیز دارای فعالیت فیزیکی کم هستند. به عبارت دیگر ۴۲ درصد زنان ۳۵ تا ۴۴ سال، ۴۲ درصد زنان ۴۴ تا ۵۴ سال و ۴۳ درصد زنان ۵۵ تا ۶۴ سال فعالیت فیزیکی ندارند یا کمتر تحرک دارند.

کیانفر در عین حال افزوده که ۱۴.۷ درصد زنان ایرانی مبتلا به دیابت هستند. این به این معنی است که ۷.۵ درصد زنان ۳۵ تا ۴۴ سال، ۱۴.۸ درصد زنان ۴۴ تا ۵۴ سال و ۲۴ درصد زنان ۵۵ تا ۶۴ سال مبتلا به دیابت هستند.

۳۳ درصد زنان ایرانی سابقه فشارخون بالا دارند که شامل ۱۹.۵ درصد زنان ۳۵ تا ۴۴ سال، ۳۱ درصد زنان ۴۴ تا ۵۴ سال و ۵۱ درصد زنان ۵۵ تا ۶۴ سال است.

این گفتگو همزمان با هفته ملی سلامت زنان در ایران و با شعار «بانوی سالم، مادر سالم، نسل سالم» انجام شده است.

در حالی که وضعیت سلامتی زنان تأثیر بسیاری بر خانواده و جامعه دارد، آنها به‌طور معمول به‌دلیل مسئولیت‌های ناشی از مراقبت از امور خانه و خانواده و به ویژه فرزندان، تحت فشارهای روحی و جسمی زیادی قرار دارند.

با استفاده از گزارش‌های روزنامه همشهری و رادیو فردا؛ ب.ب/ ر.ش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *