کیهان: نزولی شدن قیمت دلار دستکاری مصنوعی است

By | ۱۳۹۸-۰۳-۲۰

در روزهای اخیر و همزمان با سفر مقامات ژاپنی و آلمانی به تهران، یک جریان سیاسی خاص با فضاسازی کاذب اینگونه وانمود کردند که این دو سفر موجب شده تا دلار سیر نزولی به خود گرفته و همچنان در حال کاهش است.

این جریان سیاسی در پی آن است تا در ادامه اینگونه القاء کند که سفر واسطه‌های آمریکا به ایران، قیمت دلار را اینگونه کاهش داد، حالا ببینید اگر با ترامپ مستقیم مذاکره کنیم، چه شود!

این ادعای مضحک که چیزی جز «بازی با معیشت مردم» نیست، در حالی است که در سال ۹۴، برخی دولتمردان در کنار رسانه‌های زنجیره‌ای به‌گونه‌ای درباره نتایج اقتصادی برجام فضاسازی کردند که عده‌ای از مردم با در دست گرفتن اسکناس ۱ دلاری در کنار اسکناس‌های هزار و پانصد تومانی، تصور می‌کردند که قیمت هر دلار در ماه‌های آینده به هزارتومان کاهش خواهد یافت.

اما همان‌طور که منتقدان نیز در آن مقطع به درستی‌اشاره کردند، نه تنها این اتفاق رخ نداد، بلکه قیمت دلار تا آستانه ۲۰ هزارتومان نیز افزایش یافت؛ این در حالی بود که قیمت دلار پیش از برجام حدود ۳ هزارتومان بود.

اما علت نوسانات متعدد قیمت دلار از دو حال خارج نیست:

* یا «دستکاری مصنوعی» است و اگر اینطور نیست،
* دولت «توانایی مدیریت بازار ارز» را ندارد!

دولت می‌بایست روند خسارت بار شرطی‌سازی مردم و گره زدن اقتصاد به سیاست خارجی را متوقف کند. روندی که یک روز با گره زدن معیشت مردم به برجام و یک روز با مرتبط کردن اقتصاد کشور به بسته‌های اروپایی و حالا نیز با گره‌زدن معیشت مردم به سفر واسطه‌ها رخ داده است.