دستیابی ایران به سلاح توپ‌ لیزری

By | ۱۳۹۸-۰۶-۰۲

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم، جمهوری اسلامی ایران به توانمندی ساخت و بکارگیری توپ‌های جدیدی که از لیزرهای با توان بالا استفاده می‌کنند دست پیدا کرده و این تسلیحات را برای حفاظت از برخی مراکز حساس کشور بکار گرفته است.

امیر شاهرخ شهرام معاون وزیر دفاع و رئیس شرکت صنایع الکترونیک (صاایران) در این باره اظهار داشت: استفاده از لیزر در سامانه های توپخانه‌ای با دو هدف صورت می گیرد که می تواند به افزایش حجم آتش، تحرک و دقت کمک کند.

رئیس صاایران افزود: یکی از جاهایی که ما از لیزر الان هم استفاده می کنیم، برای آماده سازی سامانه‌های توپخانه‌ای و روانه سازی توپ و رادار است تا سامانه بتواند هدف را با دقت بالا ردگیری کرده و مورد اصابت قرار دهد.

وی افزود: در موضوع کُشندگی نیز دستاوردهای خوبی داشتیم که همه آنها تولید داخل هستند. برای مثال در دنیا متداول است که پرنده های رادارگریز خود را از لایه های کامپوزیتی می‌سازند تا هم رادار گریز باشد، هم سبک باشد و هم به تداوم پروازی آن در هوا کمک کند. این بدنه کامپوزیتی در برابر لیزرهای پرتوان آسیب‌پذیر است و ما با استفاده از این لیزرها که در اختیار داریم می توانیم آنها را منهدم کنیم.

امیر شهرام با بیان اینکه از این سامانه های لیزری در مناطق حساس و حیاتی کشور نیز استفاده می‌شود، گفت: امروز لبه تکنولوژی دنیا در حوزه لیزری در دستان متخصصان نیروهای مسلح ما قرار دارد.

جانشین وزیر دفاع ایران: موشک‌های بسیار دقیقی داریم که رسانه‌ای نکرده‌ایمتقی‌زاده

ایران اینترنشنال – قاسم تقی‌زاده جانشین وزیر دفاع ایران اعلام کرد که این کشور موشک‌های بسیار دقیقی دارد که هنوز رسانه‌ای نکرده است.

تقی‌زاده روز جمعه اول شهریور با بیان این که ایران «در حد تهدیدات» موشک می‌سازد، گفت: «فعلا می‌دانیم تهدیدهای ما تا ۱۸۰۰کیلومتر است، اما دقت اصابت را بالا بردیم و گذشت زمانی که «شهاب۱» را تولید می‌کردیم».

این مقام نظامی ایران گفت «بسیاری از دستاوردها» را «مخفی می‌کنیم تا دشمن در روز مبادا غافلگیر شود.»

اظهارنظر جانشین وزیر دفاع ایران درباره دستاوردهای اعلام نشده موشکی در شرایطی انجام می‌شود که بودجه این وزارت‌خانه در سال ۱۳۹۸حدود ۵۰ درصد کاهش داشته است.

او همچنین موضع رسمی مقام‌های جمهوری اسلامی مبنی بر این که «‌ایران» به دنبال جنگ نیست را تکرار کرده و گفته چنانچه «کسی قصد تجاوز داشته باشد، پاسخ محکمی خواهیم داد».

مقام‌های آمریکا هم موضع مشابهی دارند و می‌گویند در پی جنگ با جمهوری اسلامی نیستند.

برایان هوک رییس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۳۱ مرداد در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «کانال ۴» گفت کشورش علاقه‌ای به درگیری نظامی ندارد،‌ «مگر آن‌که ایران بخواهد اختلاف‌نظرها با ما را با نیروی نظامی حل‌و‌فصل کند».