دادستان گیلان: پدر رومینا اشرفی به ۹ سال زندان و پرداخت دیه محکوم شد

By | ۱۳۹۹-۰۶-۰۸

دادستان گیلان تایید کرده که پدر رومینا اشرفی به جرم قتل دخترش به ۹ سال زندان و پرداخت دیه محکوم شده است. پیش‌تر رعنا دشتی، مادر رومینا با اعلام این خبر از حکم صادر شده انتقاد کرده بود و گفته بود که تقاضای تجدید نظر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری قوه قضاییه ایران، مهدى فلاح میرى دادستان گیلان اعلام کرد: “بر اساس راى دادگاه بدوى، قاتل رومینا اشرفى به اتهام قتل عمد از جنبه عمومى جرم به ٩ سال حبس و پرداخت دیه و فرد دیگر [بهمن خاورى] به دو سال حبس و تبعید محکوم شد.”

او گفته پرونده رومینا اشرفی، دختر ۱۳ ساله‌ای که با ضربه داس پدرش در خواب کشته شده بود، با توجه به “ظرفیت قانونی موجود” رسیدگی شده است.

بر اساس قانون مجازات اسلامی، پدر به خاطر قتل فرزند قصاص نمی‌شود چون خودش ولی دم و صاحب حق قانونی درخواست قصاص است.

بهمن خاوری هم که رومینا با او گریخته بود، به دو سال حبس و تبعید محکوم شده است.

مادر رومینا اشرفی صبح امروز، جمعه هفتم شهریور گفته بود که قاتل دخترش “تنها به ۹ سال زندان” محکوم شده است.

رعنا دشتی به خبرگزاری ایلنا گفته که از این حکم نگران است و نمی‌خواهد همسرش به روستایشان سفیدسنگان در شمال ایران بازگردد. او قبلا خواستار قصاص همسرش شده بود.

خانم دشتی به ایلنا گفته که تقاضای تجدید نظر خواهد کرد: “با وجود تاکیدات مقام‌های قضایی از رسیدگی ویژه به این پرونده، رای دادگاه ترس و وحشت به جان من و خانواده‌ام انداخته است. من به این رای اعتراض دارم و خواهان تجدیدنظر در دیوان عالی کشور هستم.”

علاوه بر مادر رومینا اشرفی، شمار زیادی از کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی هم به این حکم اعتراض کرده و آن را “ناعادلانه” خوانده‌اند.

رعنا دشتی، مادر رومینا اشرفی خواستار قصاص همسرش شده بود

مهناز افشار، بازیگر سینما، نوشته است که حکم زندان معترضان حجاب اجباری چند برابر مجازات قاتل رومینا اشرفی بوده است.

شمار زیادی از کاربران حکم صادر شده را با احکام فعالان اجتماعی مقایسه می‌کنند. و از این موضوع انتقاد دارند که چرا حتی مجازات قتل و کشتن فرزند با داس کمتر از مجازات منتقدان حکومت است که به خشونت متوسل نشده‌اند.

رعنا دشتی، مادر رومینا اشرفی خواستار قصاص همسرش شده بود

رضا اشرفی، پدر رومینا متولد شهریور ۱۳۶۲ است و در زمان قتل ۳۷ سال داشته است.

مرگ رومینا اشرفی یکی از پر سر و صداترین پرونده‌های “قتل ناموسی” در چند سال اخیر ایران بوده است. کشته شدن او باعث انتقاد بسیاری از فعالان حقوق بشر و کاربران شبکه‌های اجتماعی شد که پیش‌بینی می‌کردند پدر او به دلیل “ولی دم” بودن، قصاص نخواهد شد.

مادر رومینا اشرفی گفته نگران جان پسرش است که تنها فرزند اوست. او خانواده همسرش را متهم کرده که می‌خواهند پسرش را از او بگیرند.

تجمع شماری از فعالان حقوق زنان در پارک آیتی سنندج
تجمع شماری از فعالان حقوق زنان در پارک آیتی سنندج برای تقاضای “اشد مجازات” پدر رومینا

بر اساس قانون مجازات اسلامی، پدر و جد پدری ولی قانونی فرزند خود است و مادر نمی‌تواند درباره قصاص قاتل فرزند خود تصمیم بگیرد. اما شمار زیادی از فعالان مدنی خواستار این شده بودند که در مرگ رومینا اشرفی، خواسته مادر برای “اشد مجازات” قاتل در نظر گرفته شود.

رومینا اشرفی، متولد ۱۳۸۵ روز یکم خرداد ۱۳۹۹ با ضربه داس پدرش به قتل رسید.

او در روستای سفیدسنگان، بخش حویق در شهرستان تالش گیلان زندگی می‌کرد و به مدرسه پورحنیفه می‌رفت که تنها مدرسه روستا بود. هنگامی که پدرش او را در خواب کشت، ۱۳ سال داشت.

بر اساس روایت‌ها رضا اشرفی، پدر رومینا در همان روز قتل گفته بود که به دلایل “ناموسی” و چون دخترش با یک پسر فرار کرده، او را کشته است.
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *