وضعیت بیمارستان‌ها نگران‌کننده است | تخت نیست، کف اورژانس پتو پهن می‌کنند | روزانه ده‌ها تماس برای بستری داریم

By | ۱۴۰۰-۰۴-۳۰

مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی:

یک پزشک اورژانس گفت: در حال حاضر بیمارستان‌ها پر، نگران‌کننده و خسته‌کننده هستند. روزانه ده‌ها تماس داریم که افراد دنبال تخت برای بستری بیمار مبتلا به کرونا هستند.

 ایسنا:، دکتر حسین کرمانپور مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی درباره کرونای دلتا و وضعیت سرایت آن گفت: در سلامت، پیشگیری پرطرفدارتر از درمان است. در دوره کرونا اشکالی که به وجود آمد که به نظر من زیاد هم خوب نیست، این است که درمان به جای پیشگیری نشست و این خیلی بد است. در حال حاضر همه دنبال این هستند که یک دارویی دریافت کنند و خوب شوند.

وی با بیان اینکه علائم کرونا در گونه دلتا تفاوت زیادی نکرده است، افزود: در گونه دلتا علائم مقداری تغییرات داشته است. به عنوان مثال یک زمانی علائم تنفسی، گوارشی، بدن‌درد، تب و… مطرح بوده است، اما حالا در نوع دلتا بیشتر گلودرد، آبریزش بینی و مقداری بدن‌درد مشاهده می‌شود. بنابراین تفاوتی در خود ویروس ایجاد نشده است. در هر صورت باز هم تاکید می‌کنم که پیشگیری مقدم بر درمان است.

کرمانپور با بیان اینکه من به همه توصیه می‌کنم که علائم اولیه که ظاهر شد، بلافاصله به پزشک مراجعه کنند تا داروی ضدویروس را دریافت کنند، افزود: بقیه داروها هم که کمکی است؛ اعم از استامینوفن برای کنترل تب، ویتامین سی، دی و… در عین حال مصرف دارو با مصرف مایعات فراوان و تمرین تنفسی همراه باشد. در این صورت وارد فاز دوم که فاز ریوی است، نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه در فاز دوم مجبوریم داروهای دیگری را هم آغاز کنیم، گفت: در هفته دوم بیماری دیگر داروهای ضدویروس مانند رمدسیویر، فاویپیراویر و… اثر آنچنانی ندارد. اثر خوب این داروها در هفته اول است. در هفته دوم داروهای جدیدتر مانند کورتون‌ها و تا حدی رمدسیویر داده می‌شود تا ریه گرفتاری شدید پیدا نکند. اگر هفته دوم گذشت و حال بیمار خوب شد، دیگر نیاز به دارو ندارد اما می‌تواند مصرف ویتامین‌ها و مایعات را ادامه دهد. اما اگر فرد وارد فاز خستگی شدید و گرفتاری التهابی بدن شد، آن زمان فاز بستری است.

به یکدیگر رحم کنیم

کرمانپور با بیان اینکه در خانه مصرف مایعات، تغذیه مناسب، داشتن روحیه خوب و تهویه مناسب را جدی بگیرید، توضیح داد: در حال حاضر فقط باید به یکدیگر رحم کنیم. ما داریم اعلام می‌کنیم که ویروس به سرعت منتقل می‌شود؛ با سفر، با نشستن در جلسات در کنار هم. حتی اگر ماسک زده باشید بیماری منتقل می‌شود.

مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی گفت: در حال حاضر بیمارستان‌ها پر، نگران‌کننده و خسته‌کننده هستند. روزانه ده‌ها تماس داریم که دنبال تخت برای بستری بیمار هستند و حتی گاهی کف اورژانس هم پتو پهن می‌کنند که بیمار نرود و تحت درمان قرار بگیرد. در تهران صف طویلی است و در شهرستان‌ها هم به نظر نمی‌رسد که وضع بهتر از اینجا باشد.

این پزشک اورژانس گفت: شدیدا تخت کم است و بیشتر هم جوانان گرفتار می‌شوند. بدتر از همه اینکه گاهی اعضای یک خانواده همه با هم مبتلا می‌شوند و مراجعه می‌کنند. مثلا در یک جشن عروسی ۵۰ تا ۶۰ نفر با هم بودند و همه با هم مبتلا شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *