روزنامۀ “لوریان‌لوژور” : جمهوری اسلامی ایران خاورمیانه را به انحطاط کشیده است

By | ۱۴۰۰-۰۴-۳۰

“لوریان لوژور” روزنامۀ فرانسه زبان چاپ بیروت در مطلب مفصلی با استناد به آنچه رهبر حکومت مذهبی ایران “محور مقاومت” می‌نامد، نوشته است که از لبنان تا ایران “محور مقاومت” جمهوری اسلامی ایران، به محور انحطاط کل منطقه تبدیل شده است.

نویسندۀ مقاله نوشته است که قدرت‌گیری ایران در عراق، سوریه و لبنان طی دهۀ گذشته به جمهوری اسلامی ایران این توهم را داده که می‌تواند از طریق بغداد، دمشق و بیروت تهران را به مدیترانه وصل کند و چنانکه رهبران ایران مدعی‌ هستند امپراتوری ایران را با سلطه بر چهار کشور خاورمیانه از نو احیاء کنند.

“لوریان‌لوژور” نوشته است : اما، این توهم خیلی به درازا نکشید و “محور مقاومت” تهران از این پس به دالان تاریک بی انتهایی شباهت دارد و وضعیت دو کشور ایران و لبنان که این روزها با بحران‌های بزرگ روبرو و حتی از برق و آب هم محروم هستند به تنهایی گواه این واقعیت است. به نوشتۀ “لوریان‌لوژور” سلطۀ جمهوری اسلامی ایران نه رفاه به بارآورده نه ثبات، بلکه بیشتر به سایه سیاهی شباهت داشته که بر مشکلات و داوهای اصلی منطقه سنگینی کرده و خروج آنها را از بحران‌ها ناممکن ساخته است.

نویسندۀ مقاله سپس تصریح کرده است که معلوم نیست در صورت ادامۀ سلطۀ جمهوری اسلامی، کشورهایی نظیر لبنان، سوریه و عراق در سال‌های پیش رو با چه سرنوشت دیگری روبرو باشند. اگر چه روزنامۀ لبنانی تصریح می کند که جمهوری اسلامی ایران تنها علت فروپاشی این سه کشور عربی نیست، اما، جمهوری اسلامی ایران هم در تضعیف پایه‌های این سه کشور نقش داشته، و هم مهمترین مانع تغییر و بهبود اوضاع در آنها بوده است. به نوشتۀ مقاله نویس “لوریان لوژور” از تهران تا بیروت “محور مقاومت” جمهوری اسلامی ایران پیش از هر چیز “محور ضدانقلاب” است.

“لوریان لوژور” حضور و دخالت ایران را در سه کشور عربی منطقه و همچنین در یمن به سمی تشبیه کرده که آرایش سیاسی درونی آنها را برهم زده و به مناسبات شان با دیگر کشورهای عرب منطقه به ویژه کشورهای عرب حوزۀ خلیج فارس عمیقاً آسیب رسانده است به طوری که در نتیجۀ دخالت و حضور ایران، عراق، سوریه و لبنان هدف تحریم‌های آمریکا و حملات هوایی اسرائیل قرار گرفته‌اند.

نویسندۀ مقاله با اشاره به بن بست سیاسی لبنان، نوشته است : چگونه می توان دولت لبنان را بازسازی کرد، در حالی که در درون همین دولت یک گروه قدرتمند شبه نظامی وابسته به ایران مسلط است؟ چگونه می توان سوریه را به جهان عرب بازگرداند و سرمایه‌های کشورهای عرب حوزۀ خلیج فارس را صرف بازسازی سوریه کرد، در حالی که جمهوری اسلامی ایران به حضور نظامی خود در سوریه ادامه می‌دهد؟

نویسندۀ مقاله می نویسد که حتی از میان رفتن تحریم‌ها علیه ایران باعث نخواهد شد که وضعیت کشورهای تحت سلطۀ تهران در منطقه بهبود یابد و حقیقت این است که جمهوری اسلامی ایران چیزی برای اهداء کردن به کشورهایی که می‌کوشد تحت سلطۀ خود حفظ کند، ندارد. “لوریان لوژور” در پایان نویسد : در فقدان تغییرات اساسی ادامۀ وضع موجود می تواند به جنگ و خونریزی منجر شود.
رادیو فرانسه: ناصر اعتمادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *