مجید فراهانی : برگ جدیدی از تخلفات در واگذاری املاک نجومی/کسی که ذره‌ای حلال و حرام سرش می‌شود با شنیدن این اطلاعات اگر بمیرد، حق دارد

By | ۱۳۹۷-۰۴-۰۹

عضو شورای شهر تهران با اشاره به نتایج آخرین جلسه شورا با سازمان املاک و مستغلات شهرداری، به گزارشات و جزییات بیشتری در خصوص ۱۳۰۰ ملک واگذار شده اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در هفته اخیر جلسه‌ای با حضور  سه نفر از اعضای شورای شهر، رئیس و معاونان مختلف سازمان املاک و مستغلات، مسئولان املاک و مستغلات مناطق و شرکت‌های شهرداری در خصوص آخرین وضعیت مدیریت املاک و نیز تعیین تکلیف املاک واگذار شده در زمان مدیریت شهری سابق برگزار شد.

مجید فراهانی (عضو شورای شهر) درباره آخرین نتایج بررسی در رابطه با واگذاری غیرقانونی املاک گفت: براساس بررسی‌های ما در حال حاضر بیش از هزار و صد ملک از املاک شهرداری تهران کماکان در دست اشخاص حقیقی و حقوقی و نهادهای مختلف قرار دارد. این آمار البته بیشتر از اینها بوده اما تاکنون در ماه‌های گذشته با پیگیری کمیته سه نفره سازمان فرایند بازپس‌گیری حدود ۱۵۰ ملک به نتیجه رسیده است. سازمان املاک به شکل مستمر در حال پیگیری حقوقی این مساله است تا بتواند املاکی در اصل متعلق به مردم است و بدون ضابطه در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی و نهادها قرار گرفته است را پس گرفته و نهایتا به مصارف عامه مردم برساند.

واگذاری بی‌ضابطه زمین به برخی نهادها

عضو شورای شهر با بیان اینکه املاک و زمین‌ها بدون هیچ گونه ضابطه‌ای در اختیار برخی نهادها قرار داده شده است، گفت‌: مساله اساسی این است که سازمان املاک و مستغلات در خصوص اشخاص حقیقی راحت‌تر از نهادها می‌تواند، املاک را بازگرداند. برگرداندن املاک واگذار شده به نهادها البته بسیار سخت‌تر بوده و تعدادشان هم کم نیست.

از املاکی که به اسم عام‌المنفعه واگذار شده، استفاده تجاری می‌کردند

فراهانی با بیان اینکه سازمان املاک مستغلات شهرداری این هزار و اندی ملک و زمین را بررسی کرده است، افزود: سازمان املاک یک هیات سه نفره را مشخص کرده و این سه نفر تاکنون به بسیاری از  املاک واگذار شده مراجعه کرده‌اند. براساس گزارشا‌های آنها، بخشی از این املاک واگذار شده حتی قرارداد هم ندارند. بخشی نیز در پوشش کاربری عام المنفعه واگذار شده اما متاسفانه از آنها استفاده تجاری کرده‌اند. همه این موارد در حال ثبت و ضبط است و برایشان پرونده بازپس‌گیری تشکیل شده است.

بسیاری از واگذاری‌ها با دستور مشخص شهردار اسبق (قالیباف) یا معاونین ایشان صورت گرفته

این عضو شورای شهر در پاسخ به این سوال که این واگذاری‌ها در چه فرآیند زمانی و توسط چه کسانی صورت گرفته است و آیا قائم مقام شهردار اسبق در این واگذاری‌ها نقش داشته است یا خیر؟ گفت: بررسی ما نشان می‌دهد قریب به نیمی از واگذاری‌ها دقیقا در سال‌های منتهی به انتخابات اتفاق افتاده است و رویکردهای سیاسی و حزبی پشت برخی از این واگذاری‌ها بوده است. اگر کسی ذره‌ای حلال و حرام سرش شود و یا به حفظ منافع مردم متعهد باشد با شنیدن و دانستن این اطلاعات اگر بمیرد، حق دارد.

وی در خصوص ردپای  قائم مقام شهردار اسبق نیز تصریح کرد: بسیاری از واگذاری‌ها با دستور مشخص شهردار اسبق یا برخی معاونین ایشان صورت گرفته است. اما هنوز برای ما مشخص نیست که برخوردهای اخیر قضایی با قائم مقام شهردار یا معاونین ایشان به دلایل این واگذاری‌هاست یا خیر؟

واگذاری بی‌ضابطه ملک به اعضای شورای سابق، مدیران و معاونین شهردار اسبق

عضو شورای شهر با بیان اینکه فهرست املاک و زمین‌های واگذار شده به اشخاص حقیقی و حقوقی در قالب بهره‌برداری مدام در حال تغییر است، گفت: کل فهرست نزدیک به هزار و ۳۰۰ مورد است که کمتر از  ۲۰۰ مورد آن تعیین تکلیف شده است. باید بگویم برخی از این املاک در اختیار برخی از اعضای شورای سابق، معاونین و مدیران بلندپایه شهرداری و فراتر از آن بوده که به رایگان و خارج از ضوابط واگذار شده و لازم است به مردم برگردد.

نام افرادی که با پر رویی ملک را پس نمی‌دهند، افشا می‌کنیم

فراهانی در پاسخ به این سوال که اگر افراد از تخلیه ممانعت کنند، چه باید کرد و اینکه در مواردی حتی شاهد بودیم اعضای سابق شورا حکم تخلیه قوه قضائیه را پاره کرده‌اند، گفت: خوشبختانه دستگاه قضائی همکاری خوبی در این خصوص در تامین حقوق عمومی و برگشت سرمایه های مردم دارد. برای تحقق نهایی استیفای حقوق مردم راهی به جز شفافیت نمی شناسیم و اسامی ناقضان حقوق مردم را که با پررویی حاضر به پس دادن اموال مردم نیستند را پس از طی فرآیندهای قانونی‌، به اطلاع افکار عمومی می‌رسانیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *