اعتراضات ایران؛ فرماندار خرمشهر کشته شدن یکی از معترضان را تکذیب کرد

By | ۱۳۹۷-۰۴-۱۰

تصاویری از اعتراضات شب گذشته در خرمشهر منتشر شده که نشان‌دهنده درگیری شدید، تیراندازی و شلیک گاز اشک‌آور است. گزارش شده که دست‌کم یکی از معترضان کشته شده است اما فرماندار خرمشهر در استان خوزستان این موضوع را تکذیب کرده است.

به گزارش بی بی سی، ولی‌الله حیاتی، فرماندار خرمشهر، به خبرگزاری صدا و سیمای ایران گفته است که خبر کشته شدن صحت ندارد و فقط پنج نفر “به صورت سطحی” زخمی شده‌اند.

اعتراض‌ها به نبود آب آشامیدنی در خرمشهر، شب گذشته شنبه نهم تیرماه به خشونت کشیده شد.

تصاویری که به بی‌بی‌سی فارسی رسیده حاکی از جو ملتهب، تیراندازی و فرار معترضان است. در شبکه‌های اجتماعی تصویری دیگر از مردی منتشر شده که روی زمین افتاده و گفته می‌شود که گلوله خورده است.

فرماندار خرمشهر معترضان را “عوامل خرابکار و اغتشاشگر” خوانده که به گفته او ساکن خرمشهر نیستند و از شهرهای دیگر وارد منطقه شده‌اند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران نوشته که در حال حاضر “آرامش کامل” به شهر بازگشته است. این خبرگزاری شب گذشته گزارش داد که معترضان “پس از دعوت پلیس به متفرق شدن با ماموران درگیر شدند” و به سوی ماموران چوب و سنگ پرت کردند و “حتی بخشی از پل جدید خرمشهر را آتش زدند.”

اعتراض‌ها به کمبود و کیفیت بد آب شهری در چند روز گذشته در خرمشهر ادامه داشته است.

معترضان جمعه هشتم تیرماه با در دست داشتن ظرف‌های خالی آب مقابل مسجد جامع این شهر تجمع کردند.

عبدالنبی موسوی، امام جمعه خرمشهر، درباره وعده مقام‌های این استان برای رفع مشکل شوری آب تا ۱۵ تیرماه به معترضان گفت که “اگر مسوولان بار دیگر دروغ گفتند، من در کنار مردم تحت عنوان آتش به اختیار در صف مطالبه‌گری قرار خواهم گرفت.”

امام جمعه خرمشهر گفته بود که بهترین امکانات در مرز کشور است اما سودش به مرزنشینان نمی‌رسد.

خبرگزاری ایرنا نوشته که “شایعه” انتقال آب خوزستان به عراق به نارضایتی مردم این منطقه از کم‌آبی و ایجاد بحران دامن زده است.

ایرنا به نقل از منابع مختلف این موضوع را تکذیب کرده است.

تیراندازی در اعتراضات آب در خرمشهر واکنش‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشته است. بسیاری از کاربران از “تیراندازی به سوی معترضان” ابراز ناراحتی کرده‌اند.

شماری دیگر هم “حمله به موزه” و مغازه‌ها در این شهر را به معترضان نسبت داده و مدعی شده‌اند که تیراندازی کار عده‌ای بوده که داخل جمعیت معترضان نفوذ کرده‌اند.

آسیه باکری، فرزند حمید باکری، از فرماندهان جنگ در آبادان، تصویر پدرش در روز آزادسازی خرمشهر را یادآوری کرده و گفته اگر زنده بود شاید خرمشهر را رها نمی‌‎کرد.

مصطفی تاجزاده، از اعضای ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که در انتخابات جنجالی ۱۳۸۸ سالها زندانی بود، در توییتر خود از مردم خوزستان خواسته که “همدلی مقامات و تلاش آنان” را ببینند.

بعضی از کاربران با انتقاد از این توییت گفته‌اند که بدون آب آشامیدنی نمی‌توان دوام آورد و یکی هم خطاب به او نوشته “آب اصلاحات نیست که وعده دویست ساله بدین.”

بر اساس گزارش‌ها میزان سختی آب شبکه آبرسانی خرمشهر و آبادان در سه روز گذشته به “شش برابر” حد مجاز رسیده که عملا آب آشامیدنی در این منطقه را غیرقابل استفاده کرده است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *