بیانیه شماره ٢ جمعی از وکلای دادگستری ایران و فعالان حامی کارگران هفت تپه در محکومیت بدرفتاری و شکنجه‌ی «اسماعیل بخشی» و سایر کارگران بازداشتی

By | ۱۳۹۷-۰۹-۱۱

احتراما ما جمعی از وکلای دادگستری ایران با استناد به اصول هشتم، بیست و دوم، سی و چهارم، سی و هفتم و سی و هشتم قانون اساسی و مادتین ١۶٩ و ۵٧٨ قانون مجازات اسلامی و ماده ٣۵ قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح و ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر ١٩۴٨ و قرادادهای جهانی چهارگانه ژنو ١٩۴٩ و دو پروتکل الحاقی به آن در سال ١٩٧٧ و کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو ١٩۶۶ و ١٩٧٣ و ماده یک کنوانسیون منع شکنجه سال ١٩٨۴ و سایر اسناد بین المللی مرتبط به استحضار می‌رساند؛ «رعایت  کرامت ذاتی انسان برای دولت، قوه قضاییه و تمامی نیروهای امنیتی، نظامی و انتظامی یک تکلیف بنیادین محسوب می‌شود که هم آمرین و هم مامورین در تمام رده‌ها مکلف به حفظ حقوق انسانی بازداشت شدگان از جمله جناب اسماعیل بخشی، علی نجاتی و سایر کارگران بازداشتی هستند.

«شکنجه»، پلیدترین رفتار غیرانسانی است که نسبت به بازداشتی صورت می‌گیرد و تمامی کنوانسیون‌های بین المللی، قوانین و مقررات داخلی، مبانی دینی، اصول حقوقی و انسانی بطور کامل آن را محکوم می‌نمایند.

وضعیت دردناک امروز آقای اسماعیل بخشی هنگام انتقال به بیمارستان حسب آنچه که در خبرگزاری‌ها بیان شده و شواهد نیز حاکی از آن است و بدرفتاری با کارگران بازداشتی منطبق با موارد قانونی، حقوقی و شرعی مارالذکر نیست و از رئیس جمهور به عنوان مجری و مسئول قانون اساسی و حسب اصول یکصد و سیزدهم، یکصد و بیست و یکم و یکصد و بیست و هفتم  و از رئیس قوه قضاییه حسب اصل یکصد و پنجاه و ششم قانون اساسی تقاضای فوری رسیدگی و برخورد با آمران و مامورین شکنجه‌ی آقای اسماعیل بخشی را داریم.

اعتراض کارگران هفت تپه مشروع، قانونی و انسانی است. آنها خواستار دریافت دسترنج خود و پایان دادن به ظلم و ستم موجود در وضعیت شغلی و کاری خود هستند.

ما جمعی از وکلای دادگستری ایران هر نوع بدرفتاری و شکنجه‌ی آقای اسماعیل بخشی و سایر کارگران بازداشتی را نشان از عجز، فلاکت، ظلم و ستم می‌دانیم و خلاف تمامی اصول انسانی، حقوقی، شرعی و قانونی است و خواستار پایان دادن فوری به چنین اعمال غیر انسانی نسبت به بازدداشت شدگان و آزادی تمامی کارگران بازداشتی هستیم و تعقیب کیفری شکنجه‌گران از هر رده و مقامی را داریم. بالطبع تصمیم نیک مسئولین در این زمینه در تاریخ ماندگار خواهد بود و غفلت آنان موجبات شرمساری و مسئولیت حقوقی در عرصه‌ی داخلی و بین‌المللی را در پی خواهد داشت. با احترام مجدد.

١- حسین احمدی نیاز
٢- هوشمند رحیمی
٣- یوسف مولایی
۴- علیرضا دقیقی
۵- قهرمان کریمی
۶- پیمان حاج محمود عطار
٧- احسن حسن پور
٨- محمدعلی جداری فروغی
٩- محمد نجفی
١٠- لیلا علی کرمی
١١- نعمت احمدی
١٢- مصطفی ترک همدانی
١٣- جبار مبارکی
١۴- عبدالله جهان بین
١۵- علی افروز
١۶- فرهاد مجید آلادی
١٧- مصطفی احمدیان
١٨- محمد مصطفایی
١٩- آناهیتا فراهانی
٢٠- حسین خبیر
٢١- حسین عشقی
٢٢- کاوه رحمانی
٢٣- سارا علی محمدی
٢۴- علی امیری
٢۵- ثریا فیضی
٢۶- مسعود اخترانی تهرانی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *