دونالد ترامپ: جمهوری اسلامی برای مذاکره آماده خواهد شد

By | ۱۳۹۷-۱۰-۱۳

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه ۱۲ دی در نخستین نشست کابینه خود در سال جدید به موضوعات مختلفی پرداخت و در مورد ایران نیز گفت که حکومت جمهوری اسلامی هنوز آماده مذاکره با آمریکا نشده اما افزود که با ادامه فشارها «آنها آماده خواهند شد.»

رئیس جمهوری ایالات متحده بار دیگر بر نظر بسیار منفی خود نسبت به توافق هسته‌ای دوران اوباما با ایران تأکید کرد و گفت که به خاطر فشارهای دولت او بر جمهوری اسلامی، ایران اکنون کاملاً با ۱۹ ماه پیش فرق دارد.

آقای ترامپ با اشاره به حاکمیت جمهوری اسلامی گفت که آنها «هر هفته» با اعتراض و شورش مردم «در تمامی شهرها، و بزرگتر از قبل» مواجه‌اند، «پولشان در محاصره است» و مشکلات زیادی دارند.

دونالد ترامپ سپس با ذکر این‌که علاقه دارد با مقام‌های ایرانی مذاکره کند گفت که آنها «هنوز آماده نیستند، اما آماده خواهند بود.»

به گفته رئیس جمهور آمریکا، ایران در زمان آغاز به‌کار دولت ترامپ «تبدیل به قدرتی در خاورمیانه شده بود». او افزود که جمهوری اسلامی «قصد داشت همه خاورمیانه را در دست بگیرد» و در جریان این کار اسرائیل را نیز نابود کند.

او در ادامه گفت که اما امروزه جمهوری اسلامی «ایران افرادش را از سوریه و یمن درمی‌آورد» و «در تلاش برای بقا به‌سر می‌برد.»

آقای ترامپ همچنین گفت که «حضور ایران در یمن» به خاطر مرز طولانی یمن با عربستان سعودی است و زمانی که او کار خود را به عنوان رئیس جمهور آغاز کرد «عربستان در محاصره» ایران قرار گرفته بود.

مقام‌های ایرانی همواره گفته‌اند که کمکشان به شورشیان یمن جنبه «مستشاری» دارد.

دونالد ترامپ پیش از این با اشاره به این که کشورش قوی‌ترین، شدیدترین و دقیق‌ترین تحریم‌ها علیه ایران اعمال شده است، ابراز امیدواری کرده بود که ایالات متحده به توافق جدید و «عادلانه‌ای» با ایران دست یابد.

او پس از آن نیز با تأکید دوباره بر اِعمال «شدیدترین تحریم‌ها» علیه ایران گفت که زمانی خواهد رسید که مقام‌های جمهوری اسلامی «بسیار باهوش می‌شوند و بازمی‌گردند که مذاکره کنند. برای توافقی واقعی و منصفانه و توافقی که به شکوفایی‌شان منجر شود؛ ما خواهان شکوفایی آنها هستیم».

نخستین بار، آقای ترامپ روز هشتم مرداد آمادگی‌اش برای گفت‌وگو با مقامات تهران را «بدون هیچ شرطی» اعلام کرد.

وی پس از مطرح کردن پیشنهاد دیدار با حسن روحانی بارها تاکید کرده است که ایران در نهایت مجبور است برای یک توافق جدید با آمریکا وارد مذاکره شود.

در مقابل، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ضمن ابراز پشیمانی از مذاکرات پیشین با آمریکا گفته که همانند آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار حکومت جمهوری اسلامی، مذاکره با آمریکا را ممنوع می‌کند.

علی خامنه‌ای روز ۲۲ مرداد اضافه کرد: «ما فقط وقتی می‌توانیم وارد بازی خطرناک مذاکره با آمریکا شویم که از لحاظ اقتصادی و سیاسی و فرهنگی به اقتدار مورد نظرمان برسیم و فشارها و هوچی‌گری‌های او نتواند در ما تأثیر بگذارد اما در حال حاضر مذاکره قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود و ممنوع است.»

بازگشت تحریم‌های دوباره شدید آمریکا علیه ایران فشار اقتصادی زیادی بر ایران تحمیل کرده به‌طوری که دولت جمهوری اسلامی در بودجه سال جدید خود با کمبودهای متعددی روبه‌رو شده است.

با استفاده از فایل نشست ترامپ با کابینه در فاکس ۱۰ فینیکس و رادیو فردا / پ.پ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *