فاز اول «اینستکس» چه کالاهایی را در برمی‌گیرد؟

By | ۱۳۹۷-۱۱-۱۶

حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن در صفحه توئیترش نوشت: سه کشور اروپایی پیشنهاد کرده‌اند که برای عملیاتی شدن سریع کانال مالی که برای تسهیل تجارت بین دو کشور در تمامی زمینه‌ها تاسیس شده است، فاز اول آن به پرداخت‌های مرتبط با اقلام کالاهای اساسی و پزشکی اختصاص یابد.

پایگاه خبری تحلیلی انتخابسفیر ایران در لندن به ذکر اسامی کالاهایی پرداخت که قرار است در فاز اول «اینستکس» پرداخت‌های مالی مرتبط با آنها انجام شود.

«حمید بعیدی‌نژاد» سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن در صفحه توئیترش نوشت: «سه کشور اروپایی پیشنهاد کرده‌اند که برای عملیاتی شدن سریع کانال مالی که برای تسهیل تجارت بین دو کشور در تمامی زمینه‌ها تاسیس شده است، فاز اول آن به پرداخت‌های مرتبط با اقلام کالاهای اساسی و پزشکی اختصاص یابد، که حوزه وسیعی از جمله تجارت اقلام به شرح زیر را شامل می‌شود:

 1-انواع محصولات کشاورزی مانند سویا و‌ذرت
 2-انواع محصولات غذایی
 3-میوه و سبزیجات
 4-سموم کشاورزی، کود و بذرهای گیاهی
 5-غذای دام شامل کنجاله و علوفه
 6- شیرخشک و مواد اولیه
 7-مواد اولیه دارویی
 8-انواع داروهای عمومی و داروهای بیماریهای خاص
 9-انواع تجهیزات پزشکی و بیمارستانی 
-10دستگاهها و وسایل پیشرفته جراحی و اتاق عمل
11-تجهیزات پیشرفته پزشکی مانند دستگاههای رادیو تراپی و پرتو درمانی جهت مقابله با سرطان
 12- انواع واکسن های انسانی و دامی و…

کشورمان در سال‌های اخیر قدم‌های مهمی در خودکفایی برداشته است، اما خرید بخشی از این اقلام کماکان ضروری می‌باشد.»

وی افزود: «کشور هر سال حدود ۷ تا ۸ میلیارد یورو برای این اقلام بودجه تخصیص می‌دهد که انتقال پول آنها و به همین دلیل خرید آنها با مشکلات بسیار روبرو است. سیستم بانکی بین‌المللی علیرغم ادعای دروغین مقامات آمریکایی، به علت تحریم‌های آمریکا، حاضر به ریسک این مبادلات و انتقال پول خرید این اقلام نیستند.»

سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس روز پنجشنبه 11 بهمن ماه 1397 سازوکار مالی ویژه اروپا برای بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام را رسما ثبت کردند.

پاریس میزبان کانال مالی است و یک بانکدار برجسته آلمانی هم مسئولیت آن را بر عهده دارد. انگلیس هم رئیس هیأت نظارت است و از هر کدام از این کشورها هم یک نفر از وزارت امور خارجه حضور خواهد داشت و دیگر کشورهای اروپایی هم می‌توانند به این سه‌کشور بپیوندند.

سه وزیر خارجه اروپایی در بیانیه مشترکی که روز پنجشنبه صادر شد اعلام کردند: فرانسه، آلمان و انگلیس، در راستای تعهد راسخ و تلاش‌های ادامه‌دار خود برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که به تأیید قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت رسیده، ایجاد «ابزار پشتیبان مبادلات تجاری» را اعلام می‌کنند. این ابزار، کانال ویژه‌ای برای تسهیل تجارت مشروع بین عاملان اقتصادی اروپا و ایران است.

براساس این بیانیه مشترک؛‌ «ابزار پشتیبان مبادلات تجاری» با تمرکز بر روی ضروری‌ترین بخش‌ها برای مردم ایران – از قبیل اقلام دارویی، کالاهای پزشکی و کالاهای کشاورزی و غذایی- از تجارت مشروع با ایران حمایت خواهد کرد. این سازوکار در درازمدت قصد دارد به روی فعالان اقتصادی از کشورهای ثالث که مایل به تجارت با ایران هستند گشوده شود و سه کشور اروپایی کماکان نحوه دستیابی به این هدف را بررسی می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *