عفو بین‌الملل: کاهش شمار اجرای حکم اعدام در سال ۲۰۱۸

By | ۱۳۹۸-۰۱-۲۱

سازمان عفو بین‌الملل گزارش سالانه خود را درباره مجازات اعدام منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، تعداد موارد اجرای حکم اعدام در سال ۲۰۱۸ به نازل‌ترین سطح خود ظرف ده سال گذشته رسیده است.

بر اساس گزارش سالانه سازمان عفو بین‌الملل در سال گذشته میلادی دست‌کم ۶۹۰ نفر در ۲۰ کشور جهان اعدام شده‌اند. این رقم یک سوم کمتر از تعداد احکام اجرا شده اعدام در سال ۲۰۱۷ بوده است. لازم به یادآوری است که این آمار تعداد اعدام‌های جمهوری خلق چین را شامل نمی‌شود.

چین از انتشار آمار اعدام‌ها در این کشور اجتناب می‌ورزد. سازمان عفو بین‌الملل بر این باور است که در سال گذشته نیز هزاران نفر در چین اعدام شده‌اند. به این ترتیب تعداد موارد اجرا شده حکم اعدام درچین بیش از مجموع همه احکام اجرا شده اعدام در سطح جهان است.

دویچه وله :

بر اساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل در سال ۲۰۱۷ در سطح جهان ۹۹۳ نفر اعدام شده بودند. به این ترتیب تعداد موارد اجرای حکم اعدام در سال ۲۰۱۸ حدود ۳۰۰ مورد کمتر از سال پیش از آن است.

ایران، عراق و عربستان سعودی

بر اساس گزارش سالانه سازمان عفو بین‌الملل، حدود ۷۸ درصد کل اعدام‌های صورت گرفته در سال گذشته میلادی مربوط به کشورهای جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، ویتنام و عراق می‌شود.

پس از جمهوری خلق چین، ایران با اجرای دست‌کم ۲۵۳ مورد اعدام در سال گذشته، در رتبه‌ دوم لیست سیاه قرار دارد. ۱۴۹ نفر نیز در عربستان در سال ۲۰۱۸ اعدام شده‌اند. ویتنام با دست‌کم ۸۵ مورد اعدام ثبت شده و عراق با دست‌کم ۵۲ مورد اعدام در رده‌های بعدی قرار دارند.

کاهش تعداد اعدام‌ها در ایران در سال گذشته میلادی به علت تغییر قانون مجازات قاچاق مواد مخدر اعلام شده است. بر اساس این گزارش، تعداد احکام اجرا شده اعدام در ایران در سال ۲۰۱۸ در قیاس با سال پیش از آن به نصف کاهش یافته است.

سازمان عفو بین‌الملل بیش از چهل سال با مجازات اعدام در جهان مبارزه می‌کند. مارکوس بیکو، مدیرعامل سازمان عفو بین‌الملل در آلمان در همین رابطه به خبرنگاران گفته است: «مجازات اعدام، مجازاتی خشن و غیرانسانی و مغایر با حق زیستن و روح منشور حقوق بشر است.»

گفته می‌شود که دو سوم کشورهای جهان مجازات اعدام را لغو کرده یا از اجرای آن خودداری می‌ورزند.

مدیرعامل سازمان عفوبین‌الملل در آلمان گفته است که در حال حاضر ۱۴۲ کشور جهان مجازات اعدام را از قوانین خود حذف کرده یا این احکام را اجرا نمی‌کنند. این در حالی است که در سال ۱۹۸۷ تنها ۶۹ کشور مخالف اجرای حکم اعدام بوده‌اند. همین موضوع حکایت از روی‌گردانی کشورهای بیشتر از مجازات اعدام دارد.

شمار احکام اجرا شده اعدام در کشورهای مختلف در سال ۲۰۱۸

ادامه تلاش‌ها

به‌رغم کاهش شمار اعدام‌ها در جهان، بر اساس گزارش سالانه سازمان عفو بین‌الملل، در سال گذشته میلادی ۲۵۳۱ حکم جدید اعدام صادر شده است و دست‌کم ۱۹۳۳۶ نفر زندانی محکوم به اعدام در زندان‌ها به‌سر می‌برند.

در این گزارش به دو مورد حکم سنگسار در ایران نیز اشاره شده است. این گزارش همچنین به اجرای حکم اعدام در آمریکا نیز اشاره کرده است. در سال گذشته ۲۵ مورد اعدام در قاره آمریکا ثبت شده است. دست‌کم ۱۳ نفر در ایالت تگزاس در سال ۲۰۱۸ اعدام شده‌اند.

افزون بر آن، گزارش به افزایش احکام صادر شده اعدام در مصر نیز اشاره کرده است. در این کشور صدور احکام اعدام در سال گذشته میلادی نسبت به سال ۲۰۱۷ افزایشی ۷۵ درصدی داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *