شیرین عبادی: شبکه‌های ماهواره‌ای غیرفارسی صداوسیما جمهوری اسلامی تحریم شوند, اصلاحات در ایران با قانون اساسی فعلی امکان‌پذیر نیست

By | ۱۳۹۸-۰۲-۰۸

شیرین عبادی، حقوقدان ایرانی و برنده جایزه نوبل صلح، اعلام کرد که از تحریم‌هایی علیه جمهوری اسلامی حمایت می‌کند که به مردم ایران آسیب وارد نکند.

خانم عبادی شنبه ۷ اردیبهشت در گفت و گو با شبکه تلویزیونی الجزیره گفت که جلوگیری از پخش برنامه های غیرفارسی جمهوری اسلامی از طریق ماهواره، یکی از راه های تحریم ایران است که به حکومت ضربه می زند.

او گفت: «ممنوعیت استفاده از این ماهواره ها می تواند بلندگوهای تبلیغاتی جمهوری اسلامی را قطع کند.»

شیرین عبادی اضافه کرد: «فکر می کنید چگونه جوانان یمنی، لبنانی و سوری جذب ایران می شوند و از جمهوری اسلامی حمایت می کنند؟ از طریق همین شبکه های تلویزیونی است که جمهوری اسلامی جوانان را فریب می دهد.»

خانم عبادی در ادامه مصاحبه خود توضیح داد که به نظر او اصلاحات در ایران رخ نمی‌دهد مگر با تغییر قانون اساسی و این اقدام تنها توسط مردم ایران امکان پذیر است.

شیرین عبادی: اصلاحات در ایران با قانون اساسی فعلی امکان‌پذیر نیست 


شیرین عبادی که به‌واسطه دفاع خود از حقوق بشر در ایران جایزه نوبل صلح را دریافت کرده است، در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی الجزیره حکومت جمهوری اسلامی را «اصلاح‌ناپذیر» خواند و تاکید کرد راه اصلاح از تغییر قانون اساسی می‌گذرد.

این مصاحبه روز شنبه ۷ اردیبهشت، کمتر از یک هفته پس از آن پخش شده است که آمریکا معافیت‌ برای برخی از مشتریان نفت ایران را تمدید نکرد تا تحریم‌ها تشدید شود. خانم عبادی با اشاره به این امر گفت که از عمل تحریم حمایت می‌کند، اما تنها از تحریم‌هایی که حکومت جمهوری اسلامی را تضعیف کند و نه تحریم‌هایی که به مردم ایران ضربه بزند.

وی در ادامه مثال تلویزیون‌های غیرفارسی زبان جمهوری اسلامی را آورد که از ماهواره‌های غربی پخش می‌شود و خواستار تحریم این رسانه‌ها برای تضعیف موقعیت جهانی جمهوری اسلامی شد.

این حقوق‌دان اظهار داشت: «چگونه می‌شود که برخی جوان‌های سوری، لبنانی یا یمنی از حکومت ایران حمایت می‌کنند؟ از طریق همین تلویزیون‌هاست که آنها را فریب می‌دهند… استفاده از ماهواره‌های غربی را برای جمهوری اسلامی ممنوع کنید تا نتواند به تبلیغات خود ادامه دهد.»

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران چندین شبکه تلویزیونی برون مرزی به زبان‌های مختلف همچون عربی، اردو، فرانسوی، انگلیسی و اسپانیایی دارد که از جمله مهم‌ترین آنها شبکه خبری پرس‌تی‌وی به زبان انگلیسی و العالم به زبان عربی است.

شرکت گوگل روز ۳۰ فروردین کانال‌های پرس‌ تی‌وی و هیسپان تی‌وی در یوتیوب را به دلیل نقض سیاست‌های این کمپانی غیرفعال کرد، امری که ایران در راستای سیاست دولت آمریکا برای افزایش فشار بر حکومت جمهوری اسلامی دانسته است.

قبل از آن نیز گروه‌هایی از مخالفان جمهوری اسلامی بارها از اتحادیه اروپا و آمریکا خواسته بودند که صدا و سیمای جمهوری اسلامی را به دلیل آن‌چه «نقض حقوق بشر» از طریق «سانسور و پخش اعترافات اجباری زندانیان سیاسی» نامیده‌اند تحریم کند.

این میان در اسفند ۹۱ محمد سرافراز، مدیر رئیس وقت شبکه پرس تی‌وی، در پی پخش اعترافات اجباری متهمان در ایران، به اتهام همکاری با نهادهای امنیتی و اطلاعاتی ایران، در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفت که همچنان در این فهرست قرار دارد.

شیرین عبادی در ادامه مصاحبه خود گفت که او به دخالت خارجی اعتقاد ندارد، اما تاکید می‌کند که «با قانون اساسی فعلی هیچ نوع اصلاحاتی امکان‌پذیر نیست».

وی اظهار داشت: «بیست سال است که راه‌های مختلف در ایران تجربه شده برای این که ببینیم می‌توان این رژیم را اصلاح کرد یا نه، اما متاسفانه همه تجربه‌ها شکست خورد. هیچ اصلاحی در ایران صورت نخواهد گرفت مگر آن که قانون اساسی تغییر کند و این کاری است که باید به دست مردم ایران و در داخل ایران باید صورت بگیرد.»

بخشی از مصاحبه گزارشگر الجزیره از خانم عبادی درباره تاثیر حضور چهره‌هایی چون محمدجواد ظریف در حاکمیت ایران پرسید که برخی او را «میانه‌رو» می‌دانند.

شیرین عبادی اما در پاسخ گفت: «باید متوجه باشید که سیاست خارجی ایران را وزیر خارجه ایران تعیین نمی‌کند. حتی رئیس جمهور هم تعیین نمی‌کند، بلکه فقط رهبر تعیین می‌کند. از این رو ظریف صرفا یک عروسک خیمه‌شب بازی است. برای همین وقتی که استعفا داد با او برخورد کردند و او هم سریع استعفایش را پس گرفت.»

این فعال حقوق بشر در نهایت عنوان کرد که به خاطر همین تمرکز قدرت و اختیارات در دست رهبر جمهوری اسلامی است که اعتقاد دارد «اصلاحات با قانون اساسی فعلی امکان‌پذیر نیست».

 

شیرین عبادی بهمن سال ۱۳۹۶ همراه با ۱۴ فعال سیاسی و مدنی ایران از جمله نسرین ستوده، ابوالفضل قدیانی، نرگس محمدی، حسن شریعتمداری، محسن کدیور و محمد ملکی خواستار برگزاری همه‌پرسی در ایران با نظارت سازمان ملل شده بود.

منبع: شبکه تلویزیونی الجزیره، رادیو فردا؛ س.ن