آلمان مساله پولشویی را یکی از دغدغه‌های اروپا در برقراری سازوکار مالی با ایران خواند

By | ۱۳۹۸-۰۲-۲۱

وزارت خارجه آلمان می‌گوید قدرت‌های اروپایی به دنبال عملیاتی کردن سازوکار مالی با ایران (اینستکس/ساحات) هستند، اما پیچیدگی‌هایی در مسیر آن وجود دارد.

ماریا ادبار، سخنگوی وزارت خارجه آلمان، گفت انتظاراتی که ایران دارد و ماهیت پیچیده این کار، باعث شده که این کانال مانالی هنوز عملیات نشده باشد.

خانم ادبار همچنین گفت “معیارهای بین‌المللی در زمینه مبارزه با پولشویی و تامین مالی ترویسم” باید در عملیاتی شدن اینستکس لحاظ شوند.

او تاکید کرده است که مذاکرات با ایران در این خصوص ادامه دارد.

اتحادیه اروپا ضرب‌الاجل اخیر ایران درباره توافق هسته‌ای را رد کرده، اما می‌گوید به شرط انجام تکالیف ایران در این توافق، اروپا نیز همچنان به حفظ برجام و برقراری کانال مالی با ایران پایبند است.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفته نسخه ایرانی اینستکس هم باید در این کشور به راه بیفتد و هم آن ساختار و هم اینستکس، که در اروپا تاسیس شده، باید به معیارهای بین‌المللی در خصوص مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم احترام بگذارند.

مبارزه با پولشویی سه سال است که به یکی از مسایل اصلی سیاست داخلی و خارجی ایران تبدیل شده است.

گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی ( FATF) سازمانی بین‌المللی است که معیارهایی را برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم تعیین می‌کند و اقدامات و سیاست‌هایی را برای شفافیت نظام بانکی و مالی، پیشگیری از پولشویی و مبارزه با آن پیشنهاد می‌دهد.

گروه ویژه اقدام مالی سالانه فهرستی را از کشورهایی که وضعیت نامناسبی از لحاظ پولشویی و تامین مالی تروریسم دارند و باید اقداماتی را انجام دهند منتشر می‌کند. این گروه همچنین کشورهای دیگری را نیز به عنوان کشورهای تحت نظارت معرفی می‌کند.

ایران به این سازمان متعهد شده که با انجام اقداماتی خود را با معیارهای آن تطبیق دهد، و به این ترتیب از “فهرست سیاه” آن درآمده است.

اما از میان چهار لایحه‌ای که دولت حسن روحانی در این ارتباط به مجلس برد، تکلیف دو لایحه هنوز روشن نیست.

گروهی از محافظه‌کاران منتقد دولت می‌گویند پیوستن به کنوانسیون‌های بین‌المللی موردنظر FATF راه را برای تسلط قدرت‌های غربی بر شبکه بانکی ایران باز می‌کند.

مجمع تشخیص مصلحت نظام بارها برای بررسی لوایح مرتبط جلسه داشته اما آنها را تایید یا رد نکرده است.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، پیشتر گفته سازوکار مالی اروپا ارتباطی با FATF ندارد.

دولت ایران امیدوار بود که با راه‌اندازی این کانال مالی تجارت خارجی برایش ساده شود، اما یک سال پس از خروج آمریکا از برجام، هنوز این اتفاق نیفتاده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سخنرانی نوروزی خود گفت کانال مالی اروپا “به شوخی شبیه است”.
بی بی سی: