بلومبرگ: عربستان برنده نهایی تحریم های ترامپ علیه ایران

By | ۱۳۹۸-۰۲-۲۳

تحریم های نفتی ایران به بالا رفتن تقاضا برای بشکه های اضافی نفت عربستان کمک می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد از جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران پول در بیاورند..

عربستان می‌خواهد تولید نفت خود را برای تامین درخواست های خرید نفت در ماه ژوئن بالا ببرد. بیشترین درخواست‌ها از طرف کشورهایی است که مجبور شده اند واردات نفت از ایران را متوقف کنند. سایر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس که دارای ظرفیت مازاد تولید هستند، مثل عراق، کویت و امارات هم مطمئناً این روند را دنبال می کنند.

عربستان سعودی فضای کافی برای افزایش تولید بدون نقض توافق کاهش تولید اوپک دارد. طبق این توافق، عربستان می‌تواند تا ۱۰.۳ میلیون بشکه در روز نفت تولید کند. تولید ماه آوریل عربستان بیش از ۵۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از این حد بود.

نفت خام حاشیه خلیج فارس نسبت به نفت آمریکا جایگزین بهتری برای بشکه‌های تحریم شده ایران است. هم از نظر کیفیت و هم از نظر مکان. تولید اضافی می تواند بخشی از افزایش قیمت نفت به خاطر از دست رفتن نفت ایران را جبران کند.

ولی کشورهای حاشیه خلیج فارس نمی خواهند قیمت نفت پایین بیاید و نسبت به آخرین دور تحریم ها محتاط تر هستند. سال گذشته آنها قبل از وضع تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ادعای صفر شدن صادرات نفت این کشور ، تولید خود را افزایش دادند. بعد با معافیت هایی که ترامپ به برخی کشورها برای واردات نفت ایران داد، شوکه شدند . این بار فقط در برابر کمبود واقعی عرضه نفت واکنش نشان می دهند تا جلوی عرضه اضافی نفت به بازار و سقوط قیمت آن گرفته شود.

کشورهای عضو اوپک قیمت دقیقی برای صادرات خود تعیین نکرده‌اند. در عوض یک ضریب تغییرات نسبت به شاخص منطقه‌ای درجات نفت خام قرار داده‌اند. خریداران آسیایی مثل چین، کره جنوبی، ژاپن و هند بیش از همه تحت تاثیر پایان معافیت‌ها قرار دارند و بیشترین هزینه را نسبت به شاخص خود برای نفت خام متوسط عربستان سعودی از ۲۰۱۳ می پردازند.

تنها عربستان نیست که بیشترین منفعت را از مشکل ایران می‌برد. عراق هم قیمت رسمی فروش نفت خام سبک بصره را برای مشتریان آسیایی به بالاترین حد از ۲۰۱۲ رسانده است. قیمت صادرات نفت کویت هم به آسیا بیشترین حد طی ۵ سال گذشته است.

توانایی این کشورها برای قرار دادن قیمت های بالاتر نشان دهنده کمبود درجات سنگین و ترش نفت خام است که نتیجه تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا ، کاهش تولید مکزیک و آلودگی اخیر نفت روسیه و کاهش صادرات آن به اروپاست. بیشتر پالایشگاه هایی که در سال های اخیر در آسیا ساخته شده اند برای پالایش نفت شیل آمریکا که دنیا را گرفته، طراحی نشده‌اند.

یک مزیت دیگر برای منطقه این است که تحویل نفت آسیا و خاورمیانه بسیار نزدیکتر از آمریکاست. این مسئله به تقاضای بالای بشکه های اضافی نفت عربستان و دوستانش کمک می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد از جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران پول در بیاورند.