نامه ۱۷ فعال اصلاح‌طلب به دبیرکل سازمان ملل: آمریکا را به بازگشت به برجام تشویق کنید

By | ۱۳۹۸-۰۴-۰۱

۱۷ تن از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در ایران با نگارش نامه‌ای خطاب به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، از او خواستند که واشینگتن را تشویق کند تا به توافق هسته‌ای بازگردد و تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند.

این نامه که به امضای چهره‌هایی چون بهزاد نبوی، مصطفی تاجزاده، سعید حجاریان، عبدالله رمضان‌زاده و شهیندخت مولاوردی رسیده است، اوج‌گیری تنش‌های کنونی میان ایران و ایالات متحده را نتیجه خروج واشینگتن از توافق هسته‌ای می‌داند و می‌گوید دولت دونالد ترامپ «یکسویه و بر خلاف تعهدات دولت قبلی ایالات متحده از این توافق خارج شده و ایران را با مجموعه‌ای از تعهدات مواجه کرده است، بدون اینکه بتواند از منافع برجام برخوردار شود».

به نوشته امضاکنندگان این نامه، رفتار واشینگتن «جهان را وارد عصر تازه‌ای می‌کند که در آن توافق‌ها و پیمان‌های بین‌المللی اعتباری نخواهند داشت و این وظیفه سازمان ملل است که در برابر این روش آشکارا غیرحقوقی و مغایر منشور ملل متحد اقدام مناسب انجام دهد».

این نامه در نهایت ایالات متحده و اسرائیل را به تلاش برای آغاز جنگ با ایران متهم می‌سازد و به دبیر کل سازمان ملل می‌گوید که « دولت آمریکا را به بازگشت به برجام، لغو تحریم‌ها و ترک ماجراجویی در منطقه جنگ‌زده خاورمیانه تشویق کند».

دیگر امضاکنندگان نامه عبارتند از محسن آرمین، محسن امین‌زاده، حمیدرضا جلائی‌پور، محمدرضا جلائی‌پور، محمد حسینی‌نیا، زهرا شجاعی، محسن صفایی‌فراهانی، عباس عبدی، فیض‌الله عرب‌سرخی، علیرضا علوی‌تبار، الهه کولایی، فخرالسادات محتشمی‌پور و آذر منصوری.
رادیو فردا: