مسجد سید عزیزالله؛ بازار دنیا و آخرت

By | ۱۳۹۸-۰۴-۱۳

محمدجواد اکبرین

محمود صادقی نماینده تهران از نامزدهایی خبر داده که شهادت داده‌اند شورای نگهبان آنها را به «مسجد سید عزیزالله» در بازار تهران دعوت می‌کرده و برای تایید صلاحیت‌شان رشوه می‌خواسته: «۵ نفر را به عنوان شاهد به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان معرفی کردم. یکی از شهود می‌گفت…ابتدا به من پیشنهاد ۲میلیارد تومانی دادند، اما بعد به ۵۰۰میلیون تومان راضی شدند. دیگری می‌گفت به من پیشنهاد ۳۰۰میلیون تومانی دادند تا تایید صلاحیت شوم.»

از خواندن این خبر نباید تعجب کرد؛ بلکه اگر جز این بود عجیب بود. وقتی سرنوشت تمام امور کشور را به شورای نگهبان گره می‌زنند و رأی مردم را بی‌خاصیت می‌کنند یعنی تجارت بزرگی در جریان است! از ریز و درشتِ مصوبات مجلس تا تایید صلاحیت نامزدها تا امضای صحت یا تقلب در انتخابات، همه را به یک شورای غیرانتخابی و غیرپاسخگو سپرده‌اند.

حالا با خبر رشوه‌های ۵۰۰میلیونی تا ۲میلیاردیِ این شورا، باید دوباره تمام تاریخ را دوباره مرور کنیم: نرخ «مصوبات مردود» و «انسان‌های محذوف» در این سالها چقدر بود؟

حتی شاید بتوانیم از این زاویه هم به انتخابات۸۸⁩ نگاه کنیم: از تقلب مثلث «سپاه-دولت-شورای نگهبان» شکایت کردیم. رهبری پاسخ داد: «شورای نگهبان رسیدگی می‌کند»! گفتیم «شورا خودش متهم است؛ چگونه متهم، به شکایت از خودش رسیدگی کند؟» پاسخش تهدید به «خون‌ها و خشونت‌ها» بود. راز آن‌همه لجبازی و اصرار چه بود؟

شاید روزی هم روشن ‌شود که آن معامله‌ی خونین چقدر می‌ارزید؟

جزییات شکایت شورای نگهبان از محمود صادقی و ماجرای مسجد سید عزیزالله

نماینده تهران در مجلس برای نخستین بار جزییات جدیدی از شکایت شورای نگهبان از خود را روایت کرد.

به گزارش خبرگزاری موج، شورای نگهبان به دلیل اظهارات محمود صادقی درباره روند تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس، از این نماینده مجلس شکایت کرده است.

پس از این اظهارات، سخنگوی شورای نگهبان در توییتی نوشت: «فارغ از درخواست های شورای نگهبان از نماینده حقوقدان، این سوال جدی مطرح است که اگر مستنداتی دال بر تخلف وجود داشت، چرا تاکنون ارسال نشده و یکباره رسانه ای می شود؟ انتظار عمومی اصل حسن نیت نیز ایجاب می کرد بدون تعلل به نهاد مربوطه یا دستگاه قضایی جهت رسیدگی تحویل می شد.»

در واکنش به این اظهارات محمود صادقی در نامه ای به عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نوشت:«بنده اظهار کرده بودم که برخی اطلاعات وجود دارد مبنی بر اینکه برخی از مرتبطان یا کسانی که ادعای ارتباط با اعضای شورای نگهبان را می‌کنند برای تایید صلاحیت از نامزدهای انتخابات درخواست پرداخت پول کرده‌اند. من البته این موضوع را در همان جلسه که آقای کدخدایی پیش از انتخابش برای مذاکره به هیأت رییسه فراکسیون امید آمد، گفتم و انتظار داشتم دوستان به این علت که صحبت‌های من از سر دلسوزی بود دعوتم کنند و اطلاعاتم را بخواهند و اگر فاقد اطلاعات بودم، شکایت کنند؛ چراکه من این مساله را به دنبال صحبت‌های آیت‌الله جنتی مطرح کردم که ایشان فرموده بودند که مجلس در حال تبدیل شدن به محل اغنیاء است و اخیرا هم صحبت‌هایی کرده بودند که برخی از نمایندگان مجلس فرق شخص حقیقی و حقوقی را نمی‌دانند.»

پس از آن بود که شکایت شورای نگهبان از محمود صادقی برای بررسی به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان ارسال شد.

این در حالی است که کدخدایی در نشست خبری با اصحاب رسانه تاکید کرد:« ایشان تهمتی را مطرح کردند و ما هم به کمیته نظارت بر عملکرد نمایندگان اعلام کردیم که ایشان باید اتهام خود را اثبات کنند.

کدخدایی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا شکایت شورای نگهبان در تایید صلاحیت نمایندگان تاثیر دارد یا خیر، گفت: اگر نتوانند اتهامات خود را ثابت کنند قطعا در تایید صلاحیتشان تاثیر دارد.»

با هدف اصلاح، مسائلی را درباره شورای نگهبان بیان کردم

در همین ارتباط محمود صادقی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری موج، جزییات جدیدی از این موضوع بیان کرد و گفت: اظهاراتی که درباره شورای نگهبان انجام دادم با حسن نیت بود و با هدف اصلاح امور این مسائل را مطرح کردم و در حقیقت هدفم ارائه هشداری به شورای نگهبان بود.

وی افزود: علت این است که گستره ناظران شورای نگهبان، بسیار گسترده شده و آنها در اقصا نقاط کشور حضور دارند و این گستردگی، در عمل آنها را در معرض چنین تبعاتی قرار می دهد.

نماینده تهران در مجلس تصریح کرد: پیش از طرح موضوع به صورت علنی، آن را به صورت حضوری و مستقیم و حتی به صورت غیر مستقیم با آقای کدخدایی در میان گذاشته بودم و امید داشتم که به موضوع رسیدگی شود.

صادقی گفت: زمانی که به اظهارات توجه نشد، در نهایت و در واکنش به صحبت های آیت الله جنتی که سخن از نفوذ پولدارها در مجلس گفته بود، در توییتی نوشتم که این موضوع یک طرف دیگر هم دارد و به نوعی تحت تاثیر فرایند نظارت هم هست.

وی افزود: پس از آن اطلاعاتی که به صورت متواتر و از اشخاص مختلف در رابطه با سو جریاناتی در جریان تایید صلاحیت ها شنیده بودم را اعلام کردم.

نماینده تهران در مجلس تاکید کرد: این افراد می گفتند که ما رد صلاحیت شدیم و بعد تماس هایی با می گرفتند و درخواست ها و پیشنهادهایی برای تایید صلاحیت مطرح می کردند.

صادقی گفت: امروز برای اولین بار می خواهم اعلام کنم که حتی عده ای از این افراد می گفتند که ما را حضوری دعوت می کردند و به صورت حضوری به ما این پیشنهادها را می دادند. یکی از جاهایی که این افراد را دعوت می کردند خیلی معروف است. آنها را به مسجد سید عزیزالله در بازار تهران دعوت می کردند.

وی ادامه داد: این مسجد سید عزیزالله در بازار تهران معروف است و اگر شما به نمایندگان ادوار مجلس بگویید، اینجا را می شناسند و می دانند کجا و چگونه بوده است.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: متاسفانه دوستان در شورای نگهبان واکنش خوبی نداشتند و بعد شکایت کیفیری علیه من مطرح کردند که این شکایت به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان ارجاع شد.

شورای نگهبان تامین بدهد تا شاهدان مسائل خود را مطرح کنند

صادقی افزود: در جلسه هیات نظارت بر رفتار نمایندگان ابتدا اعلام کردم که باید شورای نگهبان به افرادی که در این ارتباط مسائلی دارند، تامین بدهد تا آنها بتوانند بدون هراس مسائل خود را مطرح کنند. زیرا افراد زیادی هستند که می خواهند حرف بزنند، اما از ترس اینکه مشکلی برای آنها پیش بیاید، کمتر ریسک می کنند.

وی تصریح کرد: با این وجود ۵ نفر را به عنوان شاهد به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان معرفی کردم. یکی از شهود می گفت که از من ۱۰۰ میلیون تومان برای تایید صلاحیت خواستند. دیگری می گفت ابتدا به من پیشنهاد ۲ میلیارد تومانی دادند، اما بعد به ۵۰۰ میلیون تومان راضی شدند. یک نفر دیگر هم می گفت که من را به مسجد سیدعزیز الله دعوت کردند و به من پیشنهاد ۳۰۰ میلیون تومانی دادند تا تایید صلاحیت شوم.

نماینده تهران در مجلس گفت: متاسفانه این مسائل وجود دارد و نمی توانیم با انکار کردن و یا استفاده از اهرم تایید صلاحیت علیه یک نماینده مجلسی که دستش به جایی بند نیست، صورت مساله را حل کنیم.

صادقی بیان داشت: متاسفانه هر دوره کیفیت مجلس افت می کند. یکی از دلایل افت کیفیت مجلس اعمال نظارت شورای نگهبان است. البته من به طور کامل با این اعمال نظارت موافق هستم و آن را ضروری می دانم، اما معتقدم که این نظارت باید از اعمال نظرات سیاسی و جناحی مصون باشد و همه باید مراقب روند نظارت ها باشیم.

وی در پایان تاکید کرد: موضوعی که من آن را اعلام کردم، اگر حتی یک مورد هم اتفاق افتاده باشد، شورای نگهبان باید با عوامل این اتفاق برخورد کند، نه اینکه به دنبال برخورد با افشاکننده مطلب و یا کسی که از موضوع ابراز اطلاع کرده باشد.