ابراز نگرانی سازمان گزارشگران بدون مرز نسبت به اعتصاب غذای سه زندانی سیاسی در ایران

By | ۱۳۹۸-۰۴-۲۲

سازمان گزارشگران بدون مرز نسبت به اعتصاب غذای «سهیل عربی»، «ساناز الهیاری» و «امیرحسین محمدی‌فرد» ابراز نگرانی کرد.

این نهاد بین المللی، که در حوزه آزادی بیان و آزادی خبرنگاران فعالیت می‌کند، روز پنجشنبه ۲۰ تیر نگرانی خود را از وضعیت سلامت روزنامه‌نگاران و شهروند خبرنگاران زندانی اعلام کرد و نوشت، بسیاری از آنها که پس از ماه‌ها بازداشت خودسرانه و نگهداری در سلول‌های انفرادی و ناعادلانه به احکام سنگین محکوم شده‌اند، امروز بیمار و از حق درمان نیز محروم هستند و از نظر روحی و جسمی شدیدا آسیب دیده‌اند.

سهیل عربی (سمت چپ)، ساناز الهیاری و امیرحسین محمدی‌فرد

در این گزارش آمده است، سهیل عربی عکاس و شهروند خبرنگار زندانی و برنده جایزه شهروند خبرنگار ۲۰۱۷ بیش از بیست روز، و امیرحسین محمدی‌فرد سردبیر و ساناز الهیاری عضو تحریریه نشریه دانشجویی گام، از یک هفته پیش در اعتراض به وضعیت خود در بازداشت و بدرفتاری‌ مسئولان زندان و ماموران امنیتی، در اعتصاب غذا به سر می‌برند.

در بخش دیگری از گزارش این نهاد بین المللی آمده است، زندانیان عقیدتی و روزنامه‌نگاران زندانی در ایران برای اعتراض به وضعیت غیرانسانی بازداشت خود راهی جز اعتصاب غذا ندارند و ناگزیر در اعتراض به نقض حقوق اولیه خود، گاه با خطر مرگ مواجه شوند.

«سهیل عربی» عکاس، وبلاگ نویس و فعال مدنی که از آذر سال ۹۲ در بازداشت به سر می‌برد، به دلیل عدم وجود امکانات جهت نگهداری زندانیان، همچنین اعمال رفتارهای خشونت آمیز مسئولان زندان تهران بزرگ (فشافویه) با زندانیان و اعمال محرومیت‌های گسترده در این زندان، از روز ۲۵ خرداد دست به اعتصاب غذا زده است.

این فعال مدنی اوایل تیر ماه با انتشار نامه‌ای اعتصاب غذای خود را به عنوان یک حرکت جدید و تحریم اعلام کرد.

سهیل عربی، فعال مدنی زندانی

سهیل عربی نامه‌ای در رابطه با اعتصاب غذایش منتشر کرد؛ تحریم حکومت از داخل زندان

 

ساناز الهیاری و امیرحسین محمدی‌فرد، دو متهم بازداشت شده در پرونده اعتراض‌های کارگران شرکت نیشکر هفت تپه که از تاریخ ۱۹ دی سال گذشته در بازداشت به سر می‌برند، در نامه‌ای سرگشاده از زندان اوین خطاب به محمد مقیسه، قاضی پرونده، خواستار آزادی خود و همسرش، ساناز الهیاری، با قرار وثیقه و تا زمان برگزاری دادگاه شد.

محمدی‌فرد و الهیاری، با آغاز اعتصاب غذای خود از تاریخ ۱۳ تیر ماه از تماس تلفنی و ملاقات با یکدیگر محروم شدند.

امیرحسین محمدی‌فرد و ساناز الهیاری از اعضای نشریه گام

امیرحسین محمدی‌فرد و ساناز الهیاری با آغاز اعتصاب غذا از تماس و ملاقات با یکدیگر محروم شدند

وزارت خارجه آمریکا بارها برخوردهای خشونت آمیز و سرکوب گسترده معترضان و مخالفان رژیم به بهانه‌های مختلف، و نیز نقض مکرر و مداوم حقوق شهروندان ایران توسط رژیم حاکم بر آن کشور را محکوم کرده است.
رادیو فردا: