اعتصاب غذای ۶ تن از زندانیان سیاسی در اعتراض به دادرسی‌های ناعادلانه و شرایط زندان‌ها

By | ۱۳۹۸-۰۴-۲۶

شش تن از زندانیان سیاسی بند ۴ زندان اوین با نگارش نامه‌ای سرگشاده «خطاب به مردم ایران» اعلام کردند «در اعتراض به روند دادرسی‌های ناعادلانه و شرایط زندان‌ها» دست به اعتصاب غذا زدند.

در بیانیه‌ای که به امضا حسین سرلک، مرتضی نظری‌ سه‌دهی،محسن امین‌پور،علی بازآزرده، بهروز زارع و رضا محمدحسینی آمده و نسخه‌ای از آن در اختیار کمپین حقوق بشر در ایران قرار گرفته است: «در همین راستا و به نشانه اعتراض، ما جمعی از زندانیان سیاسی زندان اوین واقع در اندرزگاه ۴ در اعتراض به این رویه‌های غلط و شرایط نامناسب زندانیان در همه موارد حتی مورد جیره غذایی از تاریخ ۲۴ تیر ماه دست به اعتصاب غذا زده و تا حصول خواسته‌های خود به این اعتراض ادامه خواهیم داد و امیدواریم صدای ضعیف ما به گوش همه‌ی مسوولین رسیده و به خواسته‌های به حق ما رسیدگی کنند.»

یک منبع مطلع به کمپین گفت که مسوولین زندان اوین این شش تن را به دفتر بند احضار کرده و از آنها خواسته‌اند که اعتصاب غذای خود را بشکنند.

خواسته‌های این زندانیان عبارت است از: «تفکیک زندانیان سیاسی از سایر زندانیان، چه در زندان آقایان یا بانوان محترم، پذیرش آزادی مشروط زندانیان سیاسی، حذف واژه امنیتی و به رسمیت شناخته شدن زندانیان سیاسی، سلیقه‌ای برخورد نکردن قضات دادگاه انقلاب با وکلای زندانیان سیاسی، داشتن وکیل از بدو دستگیری تا آخرین مرحله پرونده متهمین سیاسی، ابطال کلیه احکام اعدام و حکم‌های سنگین چندین ساله زندانیان سیاسی، اجرایی نمودن سریع در امر وثیقه گذاری تا زمان دادرسی زندانیان سیاسی با وثیقه معقول و رسیدگی دقیق و درست به وضعیت تغذیه و جیره غذایی زندانیان سیاسی.»

متن بیانیه این زندانیان سیاسی به شرح زیر است:

هموطنان عزیز
در طی سال‌های متمادی شاهد بودیم که پرونده‌های فعالین سیاسی توسط ضابطین اطلاعاتی، امنیتی قلمداد شده است و تعریفی از اتهامات سیاسی و زندانیان سیاسی در طی رسیدگی در دستگاه قضایی نبوده و هزاران نفر در زندانهای سراسر کشور به خاطر فعالیت‌های سیاسی با اتهامات واهی در بند می‌باشند. کسانی که با توجه به شرایط اسفبار اقتصادی و وضعیت بد معیشتی، در سال‌های اخیر هدفشان فقط نقد عملکردها بوده و در حال حاضر با اعتراض به سیاست‌گذاری‌های غلط و بدون مطالعه و با حذف نخبگان، اندیشمندان و صاحبنظران برجسته و کاربلد و وفادار به مام میهن کار را به جایی رسانیده‌اند که معترضین به مخالفت با طرح‌های نظارتی، اجرایی و اداری روی بیاورند و به همین خاطر مجرم نامیده شده و در حال حاضر مشغول گذراندن حبس‌های طویل المدت هستند.

علاوه بر این عدم اجرای آیین‌نامه سازمان زندان‌ها مبنی بر تفکیک زندانیان سیاسی از سایر زندانیان و شرایط بد زندان‌های جمهوری اسلامی، هر چند وقت یک بار منجر به بروز فجایع و حوادثی می‌شود که مورد اخیر آن به قتل رسیدن زندانی سیاسی، روانشاد آقای علی رضا شیرمحمد‌علی که به طرزی فجیع در زندان تهران بزرگ یا فشافویه بوده است. جلوگیری از ورود وکیل انتخابی متهم سیاسی به دادگاه‌های انقلاب، طولانی بودن زمان رسیدگی به پرونده‌های زندانی در بند که به بیش از دو سال نیز می‌رسد. سلیقه‌ای برخورد کردن قضات دادگاه‌های انقلاب با وکلای انتخابی متهمین سیاسی. صدور حکم‌های اعدام و حکم‌های سنگین به محکومین سیاسی در دادگاه‌های انقلاب که از رویه‌های غلط دستگاه قضایی می‌باشد.

در همین راستا و به نشانه اعتراض، ما جمعی از زندانیان سیاسی زندان اوین واقع در اندرزگاه ۴ در اعتراض به این رویه‌های غلط و شرایط نامناسب زندانیان در همه موارد حتی مورد جیره غذایی از تاریخ ۲۴ تیر ماه دست به اعتصاب غذا زده و تا حصول خواسته‌های خود به این اعتراض ادامه خواهیم داد و امیدواریم صدای ضعیف ما به گوش همه‌ی مسوولین رسیده و به خواسته‌های به حق ما رسیدگی کنند.

از مردم شریف ایران نیز تقاضا داریم صدای اعتراض ما را به گوش تمام جهانیان برسانند و ما نیز سپاسگزار و مدیون مردم شریف کشور عزیزمان هستیم و خواهیم بود.

خواسته‌های معترضین:
– تفکیک زندانیان سیاسی از سایر زندانیان، چه در زندان آقایان یا بانوان محترم
– پذیرش آزادی مشروط زندانیان سیاسی
– حذف واژه امنیتی و به رسمیت شناخته شدن زندانیان سیاسی
– سلیقه‌ای برخورد نکردن قضات دادگاه انقلاب با وکلای زندانیان سیاسی
– داشتن وکیل از بدو دستگیری تا آخرین مرحله پرونده متهمین سیاسی
– ابطال کلیه احکام اعدام و حکم‌های سنگین چندین ساله زندانیان سیاسی
– اجرایی نمودن سریع در امر وثیقه گذاری تا زمان دادرسی زندانیان سیاسی با وثیقه معقول
– رسیدگی دقیق و درست به وضعیت تغذیه و جیره غذایی زندانیان سیاسی

اسامی شرکت کنندگان در اعتصاب غذا و اعتراض:
۱ – حسین سرلک – محکومیت ۱۲ سال – مدت بازداشت: ۳۰ ماه
۲ – مرتضی نظری‌سه‌دهی (آشوک) – محکومیت ۶ سال – مدت بازداشت: ۲۴ ماه
۳ – محسن امین‌پور (کیان ایرانی) – محکومیت ۱۰ سال – مدت بازداشت: ۱۶ ماه
۴ – علی بازآزرده – محکومیت ۲ سال – مدت بازداشت: ۱۸ ماه
۵ – بهروز زارع – محکومیت ۲ سال – مدت بازداشت: ۱۲ ماه
۶ – رضا محمد حسینی – محکومیت (بلاتکلیف) – مدت بازداشت: ۲ ماه