وزیر اسرائیلی: امروز اسرائیل تنها کشوری است که ایرانی‌ها را می‌کشد

By | ۱۳۹۸-۰۴-۳۱

زاخی هانگبی، وزیر همکاری‌های منطقه‌ای در دولت بنیامین نتانیاهو، می‌گوید اسرائیل «تنها کشور دنیا است که ایرانی‌ها را می‌کشد».

هانگبی عضو حزب حاکم لیکود و کابینه امنیتی- سیاسی اسرائیل است و اظهارات او روز یکشنبه، ۳۰ تیر، در مصاحبه با بخش عبری رادیوی دولتی «کان» بیان شد.

زاخی هانگبی در پاسخ به این پرسش که آیا اسرائیل باید بابت «احتیاط» دولت دونالد ترامپ در واکنش نشان دادن به بحران جاری میان ایران و بریتانیا در قضیه نفتکش‌ها نگران باشد گفت: «الان دو سال است که اسرائیل تنها کشور دنیا است که ایرانی‌ها را می‌کشد».

به گفته زاخی هانگبی، «ایرانی‌ها در واکنش نشان دادن دست‌وپا بسته هستند».

این عضو کابینه اسرائیل در ادامه افزود: «ما صدها بار ایرانی‌ها را در سوریه زده‌ایم. بعضی اوقات مسئولیت آن را قبول می‌کنیم؛ بعضی اوقات رسانه‌های خارجی این را می‌گویند؛ گاهی وزیران‌مان؛ گاهی هم رئیس ستاد ارتش‌مان این را می‌گوید. اما این یک سیاست هماهنگ شده است».

به گفته هانگبی، «ایرانی‌ها در واکنش نشان دادن دست‌وپا بسته هستند؛ به این خاطر نیست که توانایی‌هایش را ندارند؛ به این دلیل است که آنها می‌فهمند اسرائیل [در جواب دادن] شوخی‌بردار نیست؛ ما در امور منافع ملی راسخ هستیم».

رسانه‌های اسرائیلی از زاخی هانگبی به عنوان سیاستمداری نام می‌برند که هیجان‌زده نیست و در بیان سخنانش احتیاط و سنجش نشان می‌دهد. با وجود این، هانگبی در این مصاحبه به جای نیروهای نظامی ایران از «کشتن ایرانی‌ها» استفاده کرده و معلوم نیست منظورش کشتن غیرنظامی‌های ایران نیز بوده است یا نه.

اظهارات این وزیر در ارتباط با دفاع کشورش از خود در برابر «تثبیت نظامی ایران در سوریه» بیان شد. اسرائیل همواره تاکید کرده که حضور نظامی ایران و گروه‌های نیابتی آن را در پیرامون خود تحمل نمی‌کند و پیش از آن‌که به یک تهدید جدی مبدل شود، اقدام می‌کند.

آمریکا و بسیاری از عوامل جامعه جهانی، از جمله قدرت‌های اروپایی از اقدامات اسرائیل در «دفاع از خود و مردمش» حمایت کرده‌اند. در میان کشورهای عرب منطقه نیز بحرین گفته است که عملیات اسرائیل به سوریه را «اقدام تدافعی» می‌دانند.

روسیه نیز که در سوریه حضور نظامی دارد، عملا مانع از اقدامات نظامی ایران در سوریه نشده و به گفته نتانیاهو، مسکو و اورشلیم در خصوص سوریه هماهنگی دارند.

مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز واکنشی به گفته‌های این وزیر اسرائیلی نشان نداده‌اند. با این حال شبکه «پرس‌تی‌وی»، تلویزیون عربی‌زبان جمهوری اسلامی، روز یکشنبه گفت: اسرائیل به کشتن ما افتخار می‌کند؛ تصور کنید که اگر بالعکس بود و ما این کار را کرده بودیم چه می‌شد.

به گفته «پرس‌تی‌وی»، اسرائیلی‌ها آزادانه و با افتخار از کشتن ایرانی‌ها سخن می‌گویند.

با اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، هفته گذشته گفته بود «اسرائیل تنها ارتش دنیاست که با ایران می‌جنگد»، با این حال تا امروز هیچ مقام ارشد اسرائیلی به صراحت از «کشتن ایرانی‌ها» سخن نگفته بود.

جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل از چهار دهه پیش تاکنون روابطی خصمانه با هم دارند و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، سه سال پیش گفت که اسرائیل ۲۵ سال آینده را نخواهد دید.

بجز حملات متعدد اسرائیل به مواضع ایران در خاک سوریه، جمهوری اسلامی همچنین کشته شدن برخی از دانشمندان هسته‌ای خود را به اسرائیل نسبت داده است.

همچنین بنیامین نتانیاهو گفته است که نقشی اساسی در خروج آمریکا از برجام داشته است.

از سوی دیگر شماری از منابع اسرائیلی و روسی مدعی شده‌اند که حمله پنج‌شنبه گذشته به یک پایگاه نیروهای حشد شعبی در منطقه امرلی عراق، از سوی اسرائیل صورت گرفته است.

این منابع گمانه‌زنی کرده‌اند که چنین اقدامی به مثابه ورود اسرائیل به حملات مستمر در عراق علیه منافع ایران باشد؛ شبیه حملات سال‌های گذشته اسرائیل در سوریه.

اما دولت‌های اسرائیل و عراق به این ادعاها واکنش نشان نداده‌اند.
رادیو فردا: