آغاز موج جدید سانسور اینترنت در ایران

By | ۱۳۹۸-۰۵-۲۱

بر اساس شواهد به‌دست آمده از سوی ایران اینترنشنال، دولت جمهوری اسلامی طی ۱۲ ساعت گذشته دامنه سانسور اینترنت را در ایران به میزان زیادی گسترش داده به گونه‌ای که ده‌ها وب‌سایت و اپلیکیشن موبایل از دسترس کاربران ایرانی خارج شده‌اند و کاربران اینترنت در کشور باید به کمک فیلترشکن و یا وی‌پی‌ان از این وب‌سایت‌ها یا اپلیکیشن‌ها بازدید کنند.

بر اساس بررسی‌هایی که از سوی این شبکه تلویزیونی صورت گرفته است، در اقدامی نادر از تاریخ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ وزارت ارتباطات و شرکت ارتباطات زیرساخت شروع به مسدودسازی آدرس‌های مختلف اینترنتی با پسوندهای دات‌نت، دات‌کام، دات‌ای‌یو و دات‌ان‌ای (تا زمان انتشار این خبر) کرده است.

وجه مشترک این مسدودسازی‌ها به این ترتیب است که این دامنه‌های اینترنتی که بر روی سرویس محبوب کلودفلر (Cloudflare) میزبانی می‌شوند، همگی مسدود و یا از سوی کاربران ایرانی بدون فیلترشکن غیرقابل دسترس شده‌اند. دامنه این مسدودسازی به گونه‌ای است که بسیاری از وب‌سایت‌هایی که بر روی کلودفلر میزبانی شده‌اند، به‌صورت غیرامن (http) و امن (https) در دسترس نیستند.

این موج جدید مسدودسازی وب‌سایت‌ها و سرویس‌هایی که از کلودفلر استفاده می‌کنند در حالی شروع شده است که معاون اول دادستان کل جمهوری اسلامی از در دستور کار دادستانی کل کشور برای فیلترینگ اینستاگرام در روز ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ خبر داده است. دولت حسن روحانی در حالی این موج جدید فیلترینگ را آغاز کرده است که او در آذر ۱۳۹۶ از وزیر ارتباطات قول گرفته بود تا «دستش روی دکمه‌ فیلترینگ» نرود.

کلودفلر یک سرویس آنلاین است که بیش از ۲۰ میلیون وب‌سایت مانند دراپ‌باکس (Dropbox) و پینترست (Pinterest) از آن استفاده می‌کنند و به نوعی، به بخشی از زیرساخت اینترنت در جهان تبدیل شده است. سرویس‌هایی مانند شبکه تحویل محتوا (CDN) و کاهش حملات (DDoS) از جمله سرویس‌هایی هستند که از سوی این شرکت ارایه می‌شود.

اختصاصی ایران اینترنشنال: