شایعه ‘مهاجرت صادق لاریجانی به نجف’ و تشدید فشار رسانه‌ای علیه او

By | ۱۳۹۸-۰۵-۲۷

یک ماه پس از اعلام بازداشت اکبر طبری، معاون صادق لاریجانی در زمان ریاستش بر قوه قضاییه، فشارهای رسانه‌ای، از جمله در صداوسیما، علیه او بالا گرفته است.

به تازگی در تلویزیون ایران علیه آقای لاریجانی مطالبی بیان شده و اظهارنظر تندی هم از قول محمد یزدی علیه صادق لاریجانی نقل شده است.

هرچند صحبت‌های آقای یزدی از طرف مدیر روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علیمه قم تکذیب شده، مرتضی مقتدایی، عضو این نهاد به ایرنا گفته: “آقای یزدی این گونه مطالب را که در ذهنشان بود گاهی در جلسات جامعه مدرسین مطرح می‌کردند و حالا علنی آن را بیان کرده‌اند.”

در روزهای اخیر موجی رسانه‌ای در ایران به راه افتاده که در آن ابراهیم رئیسی، رئیس جدید قوه قضاییه، دارای اراده‌ای جدی برای مبارزه با فساد و “پاکسازی درونی” تصویر می‌شود.

نقل قول منسوب به محمد یزدی چیست؟

فرید مدرسی، روزنامه‌نگار ایرانی متمرکز بر اخبار مرتبط با روحانیون شیعه، می‌گوید محمد یزدی در جلسه‌ای با مسئولان مرکز بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم، به تندی علیه حسن روحانی و صادق لاریجانی موضع گرفته است.

آقای مدرسی در کانال تلگرام خود از محمد یزدی نقل کرده است: “فلانی می‌گوید اگه این کار را نکنید نجف می‌روم! خب بروید، آیا با رفتن شما قم به‌هم می‌خورد؟ شما در قم بودنتان هم خیلی موثر نبود؛ چه رسد که نجف بروید. رییس دفتری که ۱۰ سال، جای مهمی را اداره کرده دستگیر می‌شود، بعد اعتراض می‌کند که چرا گرفتید؟! به اسم مدرسه علمیه، کاخ ساختند! آیا ارث پدرت بود؛ از کجا آوردی ساختی؟”

باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به صداوسیما هم همین اظهارنظر را از قول محمد یزدی در توییتر منتشر کرده است.

صادق لاریجانی به نجف می‌رود؟

چند روز پیش از آن که از قول محمد یزدی نقل شود او خطاب به صادق لاریجانی گفته “خب بروید نجف”، شایعه‌ای درباره قصد آقای لاریجانی برای مهاجرت به نجف مطرح شد.

باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به صداوسیما یکی از اولین رسانه‌هایی بود که این شایعه را منتشر کرد.

این خبرگزاری نوشت: ” برخی کاربران شبکه های اجتماعی از نامه انتقادی آیت الله آملی لاریجانی به رهبر انقلاب درباره بازداشت اکبر طبری و همچنین موضوع هجرت به نجف، خبر داده اند.”

صادق لاریجانی متولد نجف در عراق است.

خبرگزاری تسنیم پس از انتشار شایعات به نقل از “یکی از شخصیت‌های نزدیک” به صادق لاریجانی نوشت او قصد مهاجرت ندارد.

بعدتر روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت هم چنین اخباری را تکذیب کرد.

ماجرای کاخ به اسم مدرسه علمیه چیست؟

به تازگی یک روحانی در شبکه یک تلویزیون ایران گفت قبل از برخورد با “مگامال و مسجد لاکچری باید دست بگذارید روی حوزه علمیه مجلل. قبل از ویلای لواسان باید دست بگذارید روی حوزه لواسان”.

او گفت: “مجلل‌ترین حوزه‌ها الان برای کیست؟ رئیس قوه قضاییه سابق است.”

در نقل قول منسوب به محمد یزدی هم او علیه صادق لاریجانی گفته: ” به اسم مدرسه علمیه، کاخ ساختند”.

مدرسه علمیه ولی عصرنماینده قم گفت در ساخت مدرسه علمیه ولی عصر هکتارها زمین با اعمال نفوذ واگذار شده

چندی پیش نماینده قم در مجلس از ساخت مدرسه علمیه آقای لاریجانی انتقاد کرد و گفت: “زمین‌هایی در قم به افراد خاص و نهادهای خاص واگذار شده که هکتار این زمین‌ها بالا بوده و متاسفانه قرارداد این زمین‌ها غیر منصفانه است.”

“مدرسه علمیه‌ای که رئیس قوه قضائیه در شهر قم احداث کرده، نظم شهری را در آن منطقه مختل کرده و علاوه بر آن تبعات اجتماعی بسیار بالایی روی دست نظام گذاشته است.”

شهردار سابق قم اعمال نفوذ در ساخت مدرسه علمیه “حضرت ولی عصر” را رد کرد.

دیگر حملات رسانه‌ای به لاریجانی چیست؟

در روزهای اخیر به طور کم‌سابقه‌ای سه بار در برنامه‌های تلویزیون ایران از صادق لاریجانی انتقاد شده است.

مرتضی حیدری و کیا داوود اسفندیاری، مجری‌های صداوسیما در برنامه‌ای گفتند که به خاطر انتقادی از قوه قضاییه قرار بود آنها بازداشت شوند.

آقای حیدری گفت علیه آنها اعلام جرم شد و با صحبت‌های محمد ضرغامی، رئیس وقت صداوسیما، موضوع فیصله یافت.

در برنامه‌ای دیگر آقای لاریجانی به ساخت حوزه عملیه مجلل متهم شد.

در برنامه وحید یامین‌پور در شبکه سه هم از قوه قضاییه دوران صادق لاریجانی انتقاد شد که باعث می‌شده انتقاد از قوه قضاییه به خط قرمزی برای روزنامه‌نگاران تبدیل شود.

روزنامه‌نگاران ایرانی پیوسته با برخوردهای قضایی روبرو هستند، اما این برخوردها معمولا شامل روزنامه‌نگاران حکومتی نمی‌شود.

انتقادها از صادق لاریجانی محدود به برنامه‌های تلویزیونی نیست.

شهرک باستی هیلز در لواسانتصویری که خبرگزاری وابسته به صداوسیما از شهرک باستی هیلز در لواسان منتشر کرده

مورد دیگر به پرونده زمین‌خواری در لواسان مربوط می‌شود.

چند ماه پیش گروهی از هواداران آیت‌الله خامنه‌ای، با عنوان “جنبش عدالتخواه دانشجویی” در نامه‌ای از تخلف در ساخت شهرکی مشهور به “باستی‌هیلز”، نامی مشابه بورلی هیلز در لس‌آنجلس، انتقاد کردند و گفتند باید به نقش ادعایی صادق لاریجانی و علی‌اکبر ناطق نوری در این زمینه رسیدگی شود.

خبرگزاری مهر هم به تازگی نوشته است: “انتظار می‌رود رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که نزدیک به ۱۰ سال سکانداری قوه قضائیه را برعهده داشت… در بیانیه‌ای جدید ضمن تمکین عملی به دیدگاه‌هایش در دوران قاضی القضاتی، موضع خود در قبال پرونده اکبر طبری، را اصلاح کند.”

درباره انتقادها چه گفته شده است؟

مرتضی مقتدایی، عضو مجلس خبرگان، که تلویحا درستی نقل قول‌ها از محمد یزدی را تایید کرده گفته است: ” به نظرم همین شخص اگر کار خلافی داشته، اگر صلاح می‌دانستند، همان وقت تذکر می‌دادند، ولی اگر صلاح نمی‌دانند و سکوت کردند، باید همیشه سکوت کنند. اگر کسی سر پستی بود و رفت، بعد انتقاد کنند این کار درستی نیست.”

علی مطهری، از نمایندگان سرشناس مجلس ایران هم گفته بهتر بود انتقاد از آقای لاریجانی به طور خصوصی مطرح می‌شد.

آقای مطهری گفته است: “مطرح شدن این حرف‌ها از سوی روحانیون و مقامات عالی کشور خوب نیست. بهتر است روحانیون انتقاداتشان را خصوصی مطرح کنند. مطرح شدن این صحبت‌ها در فضای رسانه‌ای بر روحیه مردم اثر می‌گذارد و شائبه رقابت بین آنها را ایجاد می‌کند.”

روزنامه اصلاحطلب شرق نوشته: ” آنها که تا پیش از این هیچ‌گونه نقدی را بر قوه قضائیه برنمی‌تابیدند و نقدهای جریان یا چهره‌های اصلاح‌طلب و مستقل را در راستای دشمنی و تضعیف این قوه تفسیر می‌کردند چطور خودشان یک‌شبه منتقد شده‌اند؟”

اعتماد، دیگر روزنامه اصلاحطلب هم نوشته: “او که روزگاری به گواه اظهارات فعالان سیاسی، نقدش مساوی بود با اقدام به جرم، حالا به صورت روزانه در برنامه‌های زنده شبکه‌های مختلف صداوسیما نقد می‌شود … اما همچنان یک سوال به قوت خود باقی است، آن هم اینکه اقدامات صداوسیما و همراهی اصولگرایان در انتقاد از مسئولان سابق قضایی برای مقابله با فساد است یا موضوع به شخص آملی‌لاریجانی بازمی‌گردد؟”

چه انتقادها و اتهام‌هایی علیه صادق لاریجانی مطرح است؟

صادق لاریجانی در میانه اعتراضات سال ۱۳۸۸ رئیس قوه قضاییه ایران شد.

در جریان سرکوب آن اعتراضات چند هزار نفر از فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران و معترضان از میان مردم عادی بازداشت شدند و برخی از آنها تحت شکنجه قرار گرفتند و وادار به اعتراف علیه خود شدند.

برگزاری دادگاه‌های دسته‌جمعی که متهمان بعدها آن را “نمایشی” خواندند یکی از موضوعات مورد انتقاد در این زمینه بود.

دادگاه ۸۸در سال ۸۸ برای فعالان سیاسی دادگاه‌های دسته جمعی برگزار شد

سرکوب مشابهی هم در جریان موج اعتراضات دی ماه ۱۳۹۶ از طرف قوه قضاییه ایران تکرار شد.

در مقطعی از ریاست صادق لاریجانی بر قوه قضاییه اجرای احکام اعدام در ایران شدت گرفت.

چندین زندانی سیاسی در این زمان در زندان‌ها در شرایط مشکوکی درگذشتند.

همچنین ایران یکی از بزرگترین زندان‌های روزنامه‌نگاران در جهان بود.

گزارش‌های مختلف حاکی از آن است که وضعیت زندانیان عادی در مواردی حتی وخیم‌تر از زندانیان سیاسی است.

صادق لاریجانی علاوه بر این انتقادهای حقوق بشری، با انتقادها و اتهام‌هایی در زمینه فساد مالی نیز روبرو بوده است.

به جز ابهاماتی که درباره رابطه او با اکبر طبری وجود دارد، یکی از این موارد دیگر افشای ۶۳ حساب بانکی مربوط به قوه قضاییه به نام شخص آقای لاریجانی بود.

فیلم جلسه فاضل لاریجانی و آقای مرتضویجلسه فاضل لاریجانی و آقای مرتضوی در مجلس ایران پخش شد

صادق لاریجانی همچنین برای عدم رسیدگی شفاف به پرونده زمین‌خواری برادرش جواد لاریجانی و ماجرای زد و بند برادر دیگرش فاضل لاریجانی با سعید مرتضوی مورد انتقاد بوده است.

صادق لاریجانی باعث مشکلات قوه قضاییه شد؟

مسائل حقوق بشری و مشکلات ساختاری قوه قضاییه در زمان ریاست افراد مختلف کمابیش به طور مشابهی وجود داشته است.

یزدی و شاهرودیمحمود هاشمی شاهرودی گفت یک “ویرانه” را از محمد یزدی تحویل گرفته

محمد یزدی، که گفته شده انتقادهای تندی از صادق لاریجانی کرده، خود پیشتر رئیس قوه قضاییه بود.

وقتی محمود هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضاییه شد گفت یک “ویرانه” را از محمد یزدی تحویل گرفته است.

در زمان ریاست آقای هاشمی شاهرودی الیاس محمودی، رئیس مجتمع امور اقتصادی و رئیس حفاظت اطلاعات قوه قضاییه پس از فرار شهرام جزایری از زندان از کار برکنار شد.

وقتی عباس پالیزدار در حاشیه تحقیق و تفحص مجلس هفتم افشاگری‌های گسترده‌ای علیه چند مقام عالی جمهوری اسلامی از جمله مقام‌های قوه قضائیه کرد، نتیجه برخورد قضایی با خود او و حکم ۱۰ سال حبس برایش بود.

سعید مرتضوی، دادستان اسبق تهران، با اتهام فساد مالی روبرو بود.

اخباری تاییدنشده هم از احضار عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان قبلی تهران، با اتهام‌های مشابه منتشر شده است.

یکی از نهادهای اصلی مسئول برای مبارزه با فساد مالی سازمان بازرسی کل کشور است که ابراهیم رئیسی، رئیس کنونی قوه قضاییه ایران، ۱۰ سال رئیس آن بود.

حسن روحانی در مناظره‌ انتخاباتی با ابراهیم رئیسی انتقاد کرد که چرا در همه سال‌هایی که در قوه قضاییه بوده در مبارزه با فساد موفق نبوده است.

صادق لاریجانی کیست؟

صادق اردشیر لاریجانی، که برخی رسانه‌های ایران او را صادق آملی نیز معرفی می‌کنند، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو شورای نگهبان است.

صادق لاریجانی

آیت‌الله علی خامنه‌ای هنگام انتصاب او به ریاست مجمع تشخیص او را دارای “سابقه برجسته و ارزشمند” خواند و گفت ریاستش بر قوه قضاییه “پرتلاش و عالمانه و مخلصانه” بوده است.

آقای لاریجانی پیش از انتصاب ابراهیم رئیسی به ریاست قوه قضاییه، نزدیک به ۱۰ سال با حکم آیت‌الله خامنه‌ای رئیس قوه قضاییه بود.

برخلاف بیشتر مقام‌های ارشد قضایی ایران که سابقه‌ حضورشان در این نهاد به دهه شصت می‌رسد، صادق لاریجانی قبل از ریاست قوه قضاییه تجربه‌ای در این زمینه نداشت.

او از سال ۱۳۷۷ عضو مجلس خبرگان و از سال ۱۳۸۰ عضو شورای نگهبان بود.

پدر او میرزا هاشم لاریجانی، روحانی سرشناسی بود و پدرزنش، آیت‌الله وحید خراسانی نیز یکی از مراجع تقلید شیعه است.

علی لاریجانی، برادر او، رئیس مجلس ایران است.
بی بی سی: