نامه صادق لاریجانی به محمد یزدی؛ نام‌ها و کنایه‌ها

By | ۱۳۹۸-۰۵-۲۸

صادق لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام، ۲۷ مرداد در نامه‌ مفصلی به محمد یزدی، عضو شورای نگهبان، علاوه بر طرح انتقادات شدید علیه وی، به چند چهره و پرونده اشاره کرده است که در دعواهای اخیر تازگی دارند.

محمد یزدی و صادق لاریجانی هم در مجمع تشخیص و هم در شورای نگهبان همکارند و هر دو عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هستند. این دو شخصیت به تند مزاجی و بی‌رحمی علیه مخالفان‌شان مشهورند و جنگ و جدال لفظی تندشان غیرمنتظره نیست. ولی علنی شدن این جنگ و جدال و کشیده شدن پای چند نهاد و چهره دیگر می‌تواند معنادار باشد:

۱- صداوسیما: صادق لاریجانی گفته که «سناریوهای از پیش‌ طراحی شده» علیه او در جریان است و «بازی‌های صداوسیما» در راستای این سناریوست. در روزهای گذشته،‌ باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به صداوسیما، شایعه مهاجرت لاریجانی به نجف را منتشر کرد، صداوسیما چند اظهارنظر درباره ساخت‌ حوزه علمیه مجلل لاریجانی، احضار دو نفر از خبرنگارانش به خاطر انتقاد از لاریجانی و پرونده اکبر طبری، معاون اجرایی دفتر لاریجانی در دوران ریاست قوه قضاییه مطرح کرده بود.

آقای لاریجانی گفته است این رویکرد با هماهنگی «برخی نهادهای دیگر» صورت گرفته است. او به طور مشخص نگفته کدام نهادها ولی برخی اشارات او متوجه سازمان اطلاعات سپاه است که زیر نظر حسین طائب اداره می‌شود. نکته جالب توجه اینکه او در این نامه اشاره‌ای به طیف احمدی‌نژاد نکرده است. آقای لاریجانی در سال‌های اخیر بارها اشاره کرده بود که طیف احمدی‌نژاد پشت پرده و عامل اصلی حملات به او هستند ولی به نظر می‌رسد طبق تحلیل او اکنون نهادها و جریان‌های دیگری وارد مقابله با وی شده‌اند. لاریجانی قبلا در برخی چالش‌های سیاسی مانند دعوا با احمدی‌نژاد گفت که «به خواست رهبر سکوت کرده است». سکوت نکردن او درباره محمد یزدی می‌تواند نشان‌دهنده عدم دخالت خامنه‌ای در این ماجرا یا نارضایتی لاریجانی از سکوت رهبر در این زمینه هم تفسیر شود.

۲- عیسی شریفی: عیسی شریفی، قائم‌مقام پیشین شهردار تهران با «اتهامات مالی» در زندان به سر می‌برد. خبر بازداشت او ۱۳ شهریور ۱۳۹۳ منتشر شد. او رابطه بسیار نزدیکی با محمدباقر قالیباف، شهردار پیشین تهران، داشت و به «شهردار در سایه» مشهور بود. آقای شریفی سابقه معاونت لشکر ۱۴ امام حسین، معاونت پشتیبانی و لجیستیک کل سپاه، معاونت لجیستیک نیروی انتظامی و معاونت امور مناطق شهرداری تهران را در کارنامه خود دارد. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران روز ۲۵ مرداد خبر داد که به دستور رهبرِ جمهوری اسلامی، حسین باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران مسئول رسیدگی به پرونده اتهام فساد مالی عیسی شریفی شده بود. پرونده فساد او که ده هزار میلیارد تومان برآورد شده، در دادسرای نظامی در حال رسیدگی است و مشخص نیست که روند آن چگونه طی شده است.

۳- محمود سیف: صادق لاریجانی در نامه خود به یزدی، از محمود سیف نیز نام برده و او را «معاون اقتصادی سازمان اطلاعات سپاه» معرفی کرده است. محمود سیف سال ۲۰۰۷ به جرم تلاش برای خرید و انتقال غیرقانونی ۳۰۰۰ دوربین دید در شب برای ایران، در اتریش بازداشت شد. محمود سیف همچنین شرکت «تجارت الماس مبین» را اداره می‌کرد که زیر مجموعه بنیاد تعاون سپاه بود. بر اساس اطلاعیه وزارت خزانه‌داری آمریکا که ۲۹ آبان ۱۳۹۶، منتشر شد، این شرکت در همکاری با سپاه، تجهیزات و لوازم لازم برای جعل اسکناس را از اروپا تأمین کرده و در معاملات اسلحه نیز نقش داشته است. شرکت «تجارت الماس مبین» همچنین در راه‌‌اندازی یک شبکه جعل اسکناس برای تامین نیازهای مالی شورشیان حوثی در یمن نقش داشته است. محمود سیف در داخل ایران با نام «محسن سجادی‌نیا» فعالیت داشت و عضو هیات مدیره بسیاری از شرکت‌های وابسته به بنیاد تعاون سپاه بود. او خرداد ۱۳۹۶ در جریان برخورد با فساد در سپاه بازداشت شد. از ابعاد پرونده او جزییاتی منتشر نشده ولی گفته می‌شود که پرونده‌اش در سازمان قضایی نیروهای مسلح در حال رسیدگی است. محمود سیف همچنین همسر سابق شهرزاد میرقلی‌خان، بازرس ویژه سابق صداوسیما در دوران محمد سرافراز، است. شهرزاد میرقلی‌خان نیز پس از درگیری‌های پرحاشیه سیاسی با ماموران سازمان اطلاعات سپاه از کشور خارج شد و اکنون در عمان زندگی می‌کند.

۴- مدرسه علمیه «ولی عصر»: این مدرسه در واقع حوزه علمیه صادق لاریجانی است. او می‌گوید این مدرسه را پدرش، آیت‌الله میرزا هاشم آملی وقف کرده ولی هم ساخت‌وساز مجلل آن و هم نحوه ساختش که به گفت برخی نمایندگان قم در مجلس غیرقانونی بوده و مشکل‌زا شده است. آقای لاریجانی می‌گوید تحقیق مفصلی شده و غیرقانونی بودن ساخت‌وساز رد شده است. او گفته است متولی مدرسه نیست و وکالت دارد. احتمالا منظورش وکالت از جانب خانواده خودش است. ساخت این مدرسه از سال ۱۳۹۲ شروع شد و سال ۱۳۹۷ هم تمام شد. لاریجانی گفته که یکی از آشنایان مدیر این مدرسه، چند بانی برای ساخت مدرسه پیدا کرده و آن را ساخته است و ساخت مدرسه به او ارتباطی ندارد. هزینه ساخت این مدرسه که به کاخ لاریجانی مشهور شده، تاکنون اعلام نشده است.

۵- ساختمان مرکز تحقیقات دبیرخانه خبرگان: نام کامل این نهاد «مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی» است. این مرکز که از سال ۱۳۷۲ شروع به فعالیت کرده، فصلنامه «حکومت اسلامی» را منتشر می‌کند. صادق لاریجانی گفته است محمد یزدی با «لطایف الحیل»، ساختمان این مرکز را از دست مسئولان وقت درآورده و به عنوان محل کار خودش قرار داده است. البته او اشاره کرده است در زمانی که محمد یزدی نایب رئیس مجلس خبرگان بود، چنین اتفاقی رخ داده است. محمد یزدی حدفاصل سال‌های ۱۳۶۲ تا ۱۳۹۳، به عنوان نایب رئیس دوم مجلس خبرگان فعال بود و از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵، رئیس مجلس خبرگان بود.

دعوای محمد یزدی و شبیری زنجانی (نفر دوم از راست) به آبان ۱۳۹۷ باز می‌گردد. پس از اینکه شبیری زنجانی با محمد خاتمی دیدار کرد، محمد یزدی نامه سرگشاده‌ای به او نوشت و این مرجع تقلید را به شدت سرزنش کرد.
دعوای محمد یزدی و شبیری زنجانی (نفر دوم از راست) به آبان ۱۳۹۷ باز می‌گردد. پس از اینکه شبیری زنجانی با محمد خاتمی دیدار کرد، محمد یزدی نامه سرگشاده‌ای به او نوشت و این مرجع تقلید را به شدت سرزنش کرد.

۶- موسی شبیری زنجانی: صادق لاریجانی از اینکه قبلا محمد یزدی علیه موسی شبیری زنجانی موضع گرفته، انتقاد کرده است. دعوای محمد یزدی و شبیری زنجانی به آبان ۱۳۹۷ باز می‌گردد. پس از اینکه شبیری زنجانی با محمد خاتمی دیدار کرد، محمد یزدی نامه سرگشاده‌ای به او نوشت و این مرجع تقلید را به شدت سرزنش کرد. این نامه انتقادهای بسیاری را برانگیخت و از این که یک آیت‌الله در اقدامی کم‌سابقه با لحنی «آمرانه و سخیف» به یک مرجع تقلید تذکر داده، انتقاد شد. همچنین در اعتراض به این نامه، محمد عندلیب همدانی از عضویت در جامعه مدرسین استعفا کرد. صادق لاریجانی به کنایه به محمد یزدی گفته است که او حتی شاگرد امثال شبیری زنجانی هم محسوب نمی‌شود. او در نامه‌اش همچنین از یزدی فردی به شدت حواس پرت، بی‌سواد و ناآشنا به مباحث فقهی، قانون و حتی زبان و ادبیات فارسی تصویر کرده است.

طیف متنوعی که صادق لاریجانی در این نامه به آنها اشاره کرده، نشان می‌دهد که مخاطب اصلی نامه او تنها محمد یزدی نبوده و او مخاطبان مهم‌تری را با اشاره و کنایه در نظر داشته است. او در بخشی از نامه با لحنی تهدیدآمیز گفته که «پس پرده همه این قضایا جز همان پروژه برخی نهادها با کمک برخی دیگر نیست که انشاء‌الله شرح مفصل آن را در مقام دیگری بیان خواهم کرد».

این تهدید البته دعوت به آتش‌بس هم بوده است. او با این عبارت که « بنده سینه‌ام خزانه الاسرار اتهامات مجموعه‌ای از معاونان، قائم مقامان و آقازاده‌های مسئولان و شخصیت هاست»، به همه طرف‌های درگیر گفته است: «چون پرده برافتد، نه تو مانی و نه من».