هفده فعال سیاسی خواستار حمایت کشورهای ۱+۵ برای ایجاد حکومتی دموکراتیک در ایران شدند

By | ۱۳۹۸-۰۶-۰۷

این فعالان در این نامه خود را نیروهای سکولار-دموکراتیک خوانده و کارزار شان را با عنوان «همپیمانی برای همبستگی ملی» معرفی کردند.

آنها در ادامه از سران کشورهای ۱+۵ خواستند موضوع کارزارشان را در دستور کار هفتاد و چهارمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در ماه آتی قرار دهد.

این فعالان که به جز سه نفر بقیه در خارج از ایران به سر میبرند در نامه خود خطاب به روسای دولت‌های آمریکا، فرانسه، بریتانیا، آلمان، چین و روسیه نوشتند: «ما امضا کنندگان این نامه محترما توجه شما را به فراخوان چهارده کنشگر سیاسی و مدنی داخل ایران که شجاعانه خواستار برپایی کارزاری ملی با هدف برقراری یک نظام سکولار-دموکراتیک در ایران شده‌اند، جلب مینماییم.»

اشاره آنها به چهارده فعال سیاسی و مدنی است که اخیرا با امضای یک نامه و انتشار ویدیو، خواستار استعفای علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و تغییر قانون اساسی در ایران شدند.

اعضای این ائتلاف در نامه خود تاکید کردند محوریت کارزار این ۱۴ کنشگر برگزاری یک همه‌پرسی دموکراتیک با هدف تدوین یک «قانون اساسی نوین مبتنی بر حق حاکمیت ملی، ارزش‌های دموکراتیک، حقوق بشر و حاکمیت قانون» است.

این فعالان اضافه کردند این کارزار «ادامه راه و تلاش بیش از یک سده ملت ایران برای دستیازی به آزادی و دموکراسی است» و می‌خواهد «حکومت دینی-اسلامی با یک نظام سکولار-دموکراتیک و ملتزم به اعلامیه جهانی حقوق بشر» جایگزین شود.

به نوشته این فعالان، هدف آنها «گذر از حکومت دینی به یک نظام آزاد و دموکراتیک از راه‌های بی‌خشونت» است.

آنها بر این نکته تاکید کردند که «اکثریت مردم ایران در داخل و خارج کشور» به این جمع‌بندی رسیده‌اند که جمهوری اسلامی اصلاح‌ناپذیر است و این نکته را میتوان در «ناکام ماندن جنبش اصلاحات در حدود سه دهه اخیر» و همچنین «سرکوب اعتراضات دموکراتیک» از جمله اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ که تحت عنوان «جنبش سبز» شناخته می‌شود، دید.

به گفته این فعالان، پذیرش رسمی درخواست آنها میتواند «راهگشای آرزوی دیرینه ملت ایران برای دستیازی به آزادی و دموکراسی و همچنین گامی در جهت امنیت بیشتر در جهان باشد».

آنها در این نامه سرگشاده افزودند «نیروهای سکولار-دموکرات ایران همگام با پشتیبانی ایرانیان» خارج از کشور بر آن شده‌اند برای تشکیل یک «هم‌پیمانی برای همبستگی ملی» با هم همراه و همگام شوند.

شهلا انتصاری، کمال جعفری‌یزدی، گیتی پورفاضل، مسیح علی‌نژاد، عبدالستار دوشوکی، پرویز دستمالچی، حسن اعتمادی، نیلوفر غلامی، نازیلا گلستان، حسین خلیفه، فریدون خاوند، زرین محی‌الدین، مسعود نقره‌کار، رضا پیرزاده، بهروز ستوده، کاوه شهروز و الهام یعقوبیان این نامه را امضا کرده‌اند.

خبرگزاری حزب سکولار دموکرات ایرانیان: