رضا مهرگان، یکی دیگر از امضا کنندگان درخواست استعفای آیت‌الله خامنه‌ای بازداشت شد

By | ۱۳۹۸-۰۶-۰۷

رضا مهرگان، فعال سیاسی و مدنی و از امضاکنندگان درخواست استعفای آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، عصر روز گذشته (چهارشنبه ششم شهریورماه) در حوالی رامسر بازداشت شده است.

امضاکنندگان این نامه که تعدادی از فعالان مدنی‌ و سیاسی در داخل ایران هستند، خرداد امسال خواهان استعفای رهبری جمهوری اسلامی از قدرت و تغییر قانون اساسی ایران شده بودند.

محمد نوری‌زاد، محمد ملکی، هاشم خواستار، گوهر عشقی ، عباس واحدیان‌شاهرودی، حوریه فرج‌زاده ، کمال جعفری‌یزدی، محمد مهدوی‌فر، جواد لعل‌محمدی، رضا مهرگان، محمدرضا بیات، محمد کریم‌بیگی، زرتشت احمدی‌راغب و محمدحسین سپهری، امضا کنندگان این نامه بودند.

آنها دراین نامه نوشته بودند: “چانه‌زنی فعالان مدنی نیز بدون استعفای سیدعلی خامنه‌ای و تغییر قانون اساسی – خاصه اصل ۱۷۷ – راه به جایی نخواهد برد.”

نویسندگان نامه “استبداد سیستماتیک و غیرمسئول” را عامل نابسامانی‌ها و به نتیجه نرسیدن تلاش‌ها برای اصلاح امور ایران عنوان کرده‌اند.

محمد حسین سپهری، محمد نوری‌زاد، جواد لعل محمدی، هاشم خواستار، حوریه فرج زاده از امضا کنندگان این نامه اواسط مردادماه در تجمعی در حمایت کمال جعفری یزدی توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند.

در پی بازداشت این افراد به همراه تعدادی دیگر محسن سیاح، مدیرکل امنیتی استانداری خراسان رضوی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد: “تعدادی مرتبط با خارج از کشور که از نقاط مختلف ایران برای دامن زدن به اعتراضات، تحریک افکار عمومی علیه نظام و ایجاد ناامنی به مشهد عزیمت کرده بودند پس از هماهنگی محفلی، در حین تجمع غیرقانونی در مقابل دادگستری دستگیر شدند.”

عباس واحدیان شاهرودی و زرتشت احمدی راغب نیز از دیگر بازداشت‌شدگان در روزهای اخیر هستند.

فعالان زن امضا کننده درخواست استعفای آیت الله خامنه‌ای
فعالان زن امضا کننده درخواست استعفای آیت الله خامنه‌ای

۱۴ فعال حقوق زنان خواستار استعفای آیتالله خامنه‌ای

دو ماه پس از انتشار این نامه، ۱۴ فعال حقوق زنان نیز در مردادماه امسال در نامه دیگری خواستار استعفای آیت‌الله خامنه‌ای شدند.

این امضا کنندگان با اشاره به خواسته مشابهی که ۱۴ فعال مدنی در خرداد امسال مطرح کردند، در بیانیه خود آوردند: “در اعتراض به آپارتاید جنسیتی که حاصل نگاه مردسالارانه نظام فقاهتی است، علیه این نظام ضدزن که ارزش‌های انسانی ما را محو نموده است، بپاخاسته و خواستار گذار کامل از نظام جمهوری‌اسلامی و تدوین قانون اساسی جدیدی هستیم.”

چند روز پس از امضای این نامه نیز زنان امضا کننده احضار و تعدادی از آنها نیز بازداشت شدند.

شهلا انتصاری، نصرت بهشتی، فرشته تصویبی، پروا پاچیده، گیتی پورفاضل، عزت جوادی حصار، زهرا جمالی، شهلا جهان‌بین، فاطمه سپهری، مریم سلیمانی، سوسن طاهرخانی، فرنگیس مظلوم، نرگس منصوری و کیمیا نوروزی‌صابر امضاکنندگان این بیانیه هستند.

نرگس منصوری، فرنگیس مظلوم، فاطمه سپهری، شهلا جهان‌بین، شهلا انتصاری و گیتی پورفاضل از امضا کنندگان این نامه هستند که در حال حاضر در بازداشت به سر می‌برند.

بی بی سی: