بگومگوی دو وزیر خارجه: پاسخ طعنه‌آمیز ظریف به «راه حل مسالمت‌آمیز» مایک پومپئو

By | ۱۳۹۸-۰۶-۲۹

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، روز جمعه پاسخ پیشنهاد همتای آمریکایی خود درباره یافتن «راه حل مسالمت‌آمیز» را با توییتی طعنه‌آمیز داد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، روز پنج‌شنبه در اظهار نظری غیرمنتظره از تشکیل ائتلافی برای «یافتن راه حلی صلح‌آمیز» سخن گفت.

آقای پومپئو که روز پنج‌شنبه، ۲۸ شهریور، برای دیدار با مقام‌های اماراتی به ابوظبی سفر کرده بود گفت: ««ماموریت من تشکیل ائتلاف برای رسیدن به راه‌حل صلح‌آمیز است. این چیزی است که رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد و امیدوارم جمهوری اسلامی نیز موضوع را همین‌گونه ببیند.»

این واکنش وزیر خارجه آمریکا بود به اظهار نظری از آقای ظریف در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان که در پاسخ به پرسشی از «جنگ تمام‌عیار» گفت.

آقای پومپئو در واکنش به این اظهار نظر محمدجواد ظریف گفت که من برای دیپلماسی به اینجا آمده‌ام، ولی «وزیر خارجه ایران در حال تهدید به جنگ تمام‌عیار و ادامه دادن آن تا آخرین آمریکایی است».

ساعتی پیشتر وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان تهدید کرده بود که اگر علیه ایران اقدام نظامی شود، این اقدام به معنای جنگ تمام‌عیار خواهد بود و عربستان باید تا «آخرین سرباز آمریکایی» بجنگد.

در ادامه این بگومگو، وزیر خارجه ایران که برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در حال سفر به نیویورک است روز جمعه توییتی کوتاه منتشر کرد که بیشتر لحنی طعنه‌آمیز دارد.

آقای ظریف در این توییت نوشت: «ائتلاف برای راه حل مسالمت‌آمیز؟»

او در ادامه فهرستی آورده است که به آن عنوان «ابتکارهای دیپلماتیک ایران» را داده است، شامل طرح‌هایی که جمهوری اسلامی در این سال‌ها برای حل بحران‌های منطقه ارائه کرده،‌ ولی هیچ یک هنوز نتیجه‌ای روشن و عینی نداشته است.

جمهوری اسلامی همواره خود را یکی از قربانیان تروریسم در منطقه خاورمیانه معرفی کرده است، در حالی که در مقابل آمریکا این حکومت را حامی تروریست‌ها معرفی می‌کند، نکته‌ای که در مصاحبه اخیر مایک پومپئو نیز مورد اشاره قرار گرفته است.

او گفت: «ایران هم‌چنان در حال حمایت از تروریسم است. واشینگتن می‌خواهد با ممانعت از رسیدن پول به حکومت ایران، جلو کمک این کشور به حزب‌الله لبنان را بگیرد.»

تنشی که در چند ماه اخیر با توقیف نفتکش‌ها در جبل‌الطارق و خلیج فارس و سرنگونی پهپاد آمریکایی در همین منطقه آغاز شده بود روز شنبه هفته جاری با انفجار در خاک عربستان سعودی ابعادی تازه به خود گرفت.

روز شنبه حوثی‌های شیعه یمن تایید کردند که دو نقطه بسیار استراتژیک در خاک عربستان سعودی را هدف حمله پهپادی خود قرار داده‌اند: بزرگ‌ترین پالایشگاه دنیا در بقیق و دومین میدان نفتی بزرگ عربستان در خریص.

در چند روزی که از این حملات می‌گذرد، مقامات دولت دونالد ترامپ از جمله مایک پومپئو، وزیر خارجه، اصرار دارند که جمهوری اسلامی مسئول این حملات است، نه حوثی‌ها که تحت حمایت تهران قرار دارند.

در مقابل مقامات جمهوری اسلامی از جمله در وزارت خارجه و حسن روحانی،‌ رئیس جمهور، قویا انکار کرده‌اند که تهران نقشی در این حملات داشته است.

مقامات پنتاگون قرار است تا ساعاتی دیگر «طیفی وسیع از گزینه‌های نظامی» در قبال ایران را در اختیار رئیس جمهور آمریکا قرار دهند.

منابع: توییتر،‌ سی‌ان‌ان، رادیوفردا/ ف. دو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *