نامه سرگشاده الهام حر، شهروند بهایی خطاب به وزیر آموزش و پرورش و نمایندگان مجلس

By | ۱۳۹۸-۰۷-۰۸

الهام حر، شهروند بهایی نامه‌ای سرگشاده در واکنش به اظهارات اخیر وزیر آموزش و پرورش در رابطه با محرومیت از تحصیل دانش‌آموزانی که معتقد به ادیانی جز ادیان رسمی کشور هستند، خطاب به وزیر آموزش و پرورش و نمایندگان مجلس ایران نوشته است. او در این نامه به محرومیت‌های تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان بهایی اشاره کرده و از نقش بهائیان در بسط آموزش در ایران گفته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز یکشنبه ۷ مهر ماه ۹۸، الهام حر، شهروند بهایی نامه‌ای سرگشاده خطاب به وزیر آموزش و پرورش و نمایندگان مجلس در رابطه با محرومیت‌های تحصیلی بهائیان نوشته است.

آقای حر در بخشی از این نامه با اشاره به پیشینه آموزش و نقش بهائیان در گسترش آموزش در ایران می‌گوید: “اگر نمی‌دانید بدانید که بهاییان در آن روزگار مورد قتل و غارت و طرد جامعه واقع می‌شدند، چرا که علاوه بر بسیاری اعتقادات منطبق با نیاز زمان، تحصیل را نیز برای همه بخصوص دختران واجب می‌دانستند و با مشقت فراوان این فرهنگ را بسط دادند!”.

متن کامل این نامه که جهت انتشار در اختیار هرانا قرار گرفته عینا در ادامه آمده است:

“بنام ایزد منان

به تدبیر در بلا ساختیم بحری!

نداریم بهره ای از آن به نهری!

جناب حاجی میرزایی، وزیر محترم آموزش و پرورش با سلام و عرض ادب.

بنده الهام حر یک شهروند بهایی محروم از تحصیل هستم و نظرات اخیر شما را در مورد ثبت نام کودکان ایرانی که جزو چهار دین رسمی کشور نیستند شنیدم و بسیار متاسفم که در این کشور، بسیاری از ایرانیان از اقلیتهای مختلف، بخصوص بهاییان برای تحصیل دچار تبعیض هستند. بنده پدر فاران و حنان حر هستم که آنها نیز با وجود همت و استعدادی فراوان، از تحصیلات عالی و امکان خدمت به این مرز و بوم محروم شدند!

جناب وزیر، بنده بعنوان یک هموطن رنجدیده، از شما تقاضا دارم تاریخ ۱۵۰ سالهء اخیر ایران را دوباره بخوانید و در آن بدیدهء انصاف نظر نمایید!

آیا شما پیشینهء آموزش و پرورش را در ایران عزیز میدانید؟ این سوال را از همهء دست اندرکاران فرهنگ کشور میپرسم! عرض بنده با آن مسئولینی هست که قلم در دست دارند و محرومیت کودکان و جوانان را رقم میزنند!

ای هموطن مسؤول محترم، اگر شما بانویی تحصیلکرده هستید این را بدانید که اجداد آن جوان بهایی که از تحصیل محرومش میکنید سهم بزرگی در ارتقاع سطح فرهنگ ایران‌زمین داشته اند! نخستین مدارس دخترانه را آنها در ایران عزیز ساختند! و اگر شما مردی تحصیلکرده هستید، احتمالا در دامان مادری تحصیلکرده پرورش یافتید که به این مدارج رسیده اید!

هموطن عزیز، ای فرهنگی محترم، بهاییان از جمله کسانی بودند که هزینه سنگینی برای تغییر جامعه متعصب ایران قرن ۱۹ و امکان حق تحصیل علی الخصوص دختران داده اند! راه دور نرویم! شما تحصیلات عالی دارید! حتما میدانید که همین ۱۰۰ سال پیش، جامعه چه دیدگاهی نسبت به حضور زن در اجتماع داشت! چه عواملی این چنین تغییر اساسی بوجود آورد که بانوان الان در چنین پست و مقام‌هایی قائم به خدمتند؟ اگر نمیدانید بدانید که بهاییان در آن روزگار مورد قتل و غارت و طرد جامعه واقع می‌شدند، چرا که علاوه بر بسیاری اعتقادات منطبق با نیاز زمان، تحصیل را نیز برای همه بخصوص دختران واجب میدانستند و با مشقت فراوان این فرهنگ را بسط دادند!

و به همین نحو این را بدانید که دانش آموزان و دانشجویان محروم از تحصیل این سالیان، سهم بزرگی در ترویج فضیلت صداقت در این مرز و بوم خواهند داشت چرا که این عزیزان حاضر نیستند با گفتن یک دروغ، ثبت نام شوند و ادامه تحصیل بدهند و این یعنی آموزش و بسط صداقت در جامعه………!

با تشکر از توجه شما

الهام حر

۲۹شهریور ۱۳۹۸

رونوشت:

۱- سرکار خانم پروانه سلحشوری نماینده محترم مجلس

۲- جناب آقای محمود صادقی نماینده محترم مجلس

۳- کمیسیون محترم آموزش مجلس”.

گفتنی است که الهام حر و فرزندان ایشان به نام های فاران حر و حنان حر به ترتیب در سالهای ۹۵ و ۹۱ و ۶۲ به دلیل باروهای دینی خود از تحصیل در دانشگاه محروم شده بودند.

لازم به ذکر است که پیشتر دفتر جامعه جهانی بهایی در ژنو نیز با انتشار بیانیه ای نسبت به اظهار نظر وزیر آموزش و پروش در خصوص ممنوعیت تحصیل دانش آموزان پیرو ادیان غیر رسمی در ایران واکنش نشان داده بود.

هر ساله گزارشات زیادی از محروم شدن شهروندان بهایی از ادامه تحصیل در دانشگاه‌های ایران منتشر می‌شود. این موضوع حتی افرادی که در آستانه فارغ‌التحصیلی هستند را نیز در بر می‌گیرد.

علیرغم نص صریح قانون، طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران، بهائیان علاوه بر محرومیت از اشتغال در اماکن دولتی، از تحصیلات دانشگاهی نیز محروم هستند.

گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران در طی عمر حکومت ایران بارها به بهایی ستیزی و به خصوص محروم کردن دانشجویان بهایی از حق تحصیل اعتراض کرده‌اند و آن را مصداق بارزی از بی‌توجهی دولت ایران به معاهدات حقوق بشری دانسته‌اند.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

گفتنی است بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران تنها ادیان اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی‌گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد، به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *