رانده از صدارت و در سودای وکالت: خیز دولتی‌ها برای مجلس یازدهم

By | ۱۳۹۸-۰۹-۲۰

ثبت‌نام داوطلبان نمایندگی یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با حضور بیش از ۱۶ هزار داوطلب در روز یکشنبه ۱۷ آذر به پایان رسید.

تعداد ثبت‌نام کنندگان این دوره از انتخابات مجلس نسبت به دوره قبلی که ۱۲ هزار نفر در آن ثبت‌نام کرده بودند حدود ۴ هزار نفر نفر افزایش یافته، که نشان می دهد رسیدن به صندلی‌های سبز مجلس هنوز برای بسیاری جذابیت دارد.از جمله این علاقه‌مندان به دستیابی به کرسی های مجلس باید به ۲۵ عضو سابق کابینه دولت‌های جمهوری اسلامی پس از انقلاب اشاره کرد که کاندیداتوری خود را برای انتخابات مجلس آینده اعلام کرده اند.

سهم بیشتر یاران احمدی نژاد

از مجموع ۲۵ عضو سابق کابینه که سودای وکالت مجلس یازدهم را در سر دارند هفده نفر از وزرا و معاونان سابق محمود احمدی نژاد در دولت های نهم و دهم هستند.

از این ۱۷ نفر۸ نفر در انتخابات مجلس دهم نیز شرکت کرده و ۵ نفر از آنها یعنی «محمد مهدی زاهدی» از کرمان، «عبدالرضا مصری» از کرمانشاه، «حمیدرضا حاجی بابایی» از همدان، و «اسدالله عباسی» از رودسر و املش توانستند در انتخابات پیروز شوند.

چهار عضو دیگر کابینه احمدی نژاد یعنی «محمد سلیمانی»، «سید محمد حسینی»، «محمدرضا میرتاج الدینی» و «فاطمه واعظ جوادی» نیز که در انتخابات گذشته عرصه را به رقبای اصلاح طلب خود باختند در این دوره نیز شانس خود را آزمایش خواهند کرد.

سه نفر از اعضای کابینه سید محمد خاتمی نیز نامزدی خود را برای انتخابات مجلس یازدهم اعلام کرده اند. از این سه وزیر دولت خاتمی، دو نفر در انتخابات مجلس دهم نیز شرکت کرده بودند که از این دو «علی صوفی» به وسیله شورای نگهبان رد صلاحیت شد و «مسعود پزشکیان» توانست از تبریز راهی مجلس دهم شود.

در حالی که هیچ کدام از وزرای سابق دولت های حسن روحانی در این انتخابات ثبت‌نام نکرده‌اند سه نفر از معاونان سابق او شانس خود را در انتخابات مجلس یازدهم امتحان خواهند کرد. از این سه نفر، «مجید انصاری» و «الهام امین زاده» سابقه حضور در مجالس قبل را نیز دارند.

از اعضای کابینه‌های اکبر هاشمی رفسنجانی و میرحسین موسوی نیز هر کدام یک نفر در انتخابات ثبت‌نام کرده اند و دولت‌های مستعجل ابوالحسن بنی صدر و محمد علی رجایی نیز نماینده ای در یازدهمین دوره انتخابات مجلس نخواهند داشت.

اسامی اعضای کابینه دولت های جمهوری اسلامی  که در انتخابات مجلس یازدهم ثبت‌نام کرده‌اند در این جدول قابل مشاهده است.


سابقه حضور اعضای کابینه در انتخابات مجلس

حضور وزرا و معاونین سابق رییس جمهور در انتخابات مجلس شورای اسلامی امری مسبوق به سابقه است. از جمله وزرایی که به نمایندگانی پر نفوذ در مجلس شورای اسلامی تبدیل شدند باید به «علی لاریجانی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت هاشمی اشاره کرد که سه دوره ریاست مجلس را عهده دار شد.

«بهزاد نبوی» وزیر صنایع دولت میرحسین موسوی از دیگر وزرایی بود که در مجلس نقشی کلیدی یافت. این عضو شاخص سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که در دولت «میرحسین موسوی» در بین سال های ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۸ وزارت صنایع سنگین را برعهده داشت در انتخابات مجلس ششم در حوزه انتخابیه تهران پیروز و به معاونت اول مجلس ششم نیز رسید.

از دیگر وزرای کابینه میرحسین موسوی که به نمایندگان پر نفوذی تبدیل شدند باید به «علی اکبر ناطق نوری»، وزیر کشور کابینه اول موسوی و «احمد توکلی» وزیر کار و امور اجتماعی این کابینه اشاره کرد.

از این دو، ناطق نوری به ریاست مجلس پنجم رسید و توکلی جایگاه ویژه ای در مجالس هفتم، هشتم، و نهم پیدا کرد. هر دو این افراد از جمله ۷ وزیری بودند که در سال ۱۳۶۲ با نوشتن نامه ای به آیت الله خمینی از سیاست‌های میرحسین موسوی شکایت کرده و از دولت او استعفا دادند.

«محمد رضا عارف» نیز که معاونت اول خاتمی در دولت های هفتم و هشتم را بر عهده داشت در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده اول تهران وارد مجلس شد اما نتوانست نقش تاثیرگذاری را در آن ایفا کند. اما مسعود پزشکیان وزیر بهداشت دولت خاتمی،‌ به مقام نایب رئیسی در مجلس دهم رسید.

تعدادی از وزرای دولت‌های بعد از انقلاب وقتی پا به مجلس گذاشتند موفق شدند ریاست کمیسیون های تخصصی مجلس را در اختیار بگیرند، همچون محمد مهدی زاهدی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت احمدی نژاد که ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس نهم و دهم را عهده دار شد یا مسعود میرکاظمی وزیر بازرگانی دولت احمدی نژاد که در مجلس نهم عهده دار ریاست کمیسیون انرژی شد.
ایران‌وایر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *