پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرد

By | ۱۳۹۸-۰۹-۲۸

پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای نقض حقوق بشر در ایران، به خصوص در جریان اعتراضات آبان ماه را محکوم کرد. این قطعنامه که با اکثریت قاطع تصویب شد، خواستار انجام تحقیقات مستقل و شفاف درباره وقایع اخیر در ایران شده است.

پارلمان اروپا در نشست روز پنج‌شنبه ۱۹ دسامبر (۲۸ آذر) با اکثریت آرا قطعنامه محکومیت نقض حقوق بشر در ایران را تصویب کرد.

قطعنامه پارلمان اروپا با اشاره به اینکه موارد نقض حقوق بشر در ایران که در قطعنامه‌های قبلی ذکر شده بود همچنان پابرجا هستند، به ذکر نمونه‌هایی جدید از نقض حقوق اولیه انسانی در این کشور پرداخته است.

در این قطعنامه از جمله به اعتراضات آبان‌ماه در ایران اشاره و مقابله خشونت‌بار نیروهای امنیتی با معترضان محکوم شده است. در این قطعنامه تصریح شده که “نیروهای امنیتی بر روی معترضان غیرمسلح آتش گشوده‌اند” و شلیک به سوی آنها به قصد کشتن انجام شده است.

دویچه وله :

پارلمان اروپا در قطعنامه خود نوشته است: «به گزارش عفو بین‌الملل حداقل ۳۰۴ نفر که در میان آنها کودک هم بوده است کشته شده‌اند. تعداد بسیار بیشتری زخمی شده‌اند و هزاران نفر از جمله روزنامه‌نگاران، مدافعان حقوق بشر و دانشجویان دستگیر شده‌اند. با این حال مقامات ایران از اعلام رسمی آمار کشته‌شدگان خودداری کرده و اجساد آنها را به خانواده‌هایشان تحویل نمی‌دهند.»

در قطعنامه پارلمان اروپا همچنین به قطع یک هفته‌ای اینترنت در ایران در جریان اعتراضات آبان ماه اشاره شده و نتیجه این اقدام قطع تمامی ارتباطات بین داخل و خارج از کشور و جلوگیری از “ارسال اطلاعات درباره سرکوب خونین” و نقض حق دسترسی به اطلاعات عنوان شده است.

در این قطعنامه به ادامه سرکوب و دستگیری روزنامه‌نگاران، مدافعان حقوق بشر، وکلا و فعالان عرصه اینترنت تنها به دلیل فعالیت‌های حرفه‌ای آنها و نیز دستگیری تعدادی از امضاکنندگان بیانیه ۷۷ اصلاح‌طلب، از جمله محمد کیانوش‌راد و مهدی محمودیان اشاره شده است.

پارلمان اروپا در این قطعنامه خواستار آن شده تا تحقیقات مستقل و شفاف درباره استفاده بیش از اندازه از قوه قهریه و شلیک مستقیم به تظاهرکنندگان غیرمسلح از سوی نیروهای امنیتی انجام گرفته و عاملان و آمران خشونت وادار به پاسخگویی شوند.

در این قطعنامه همچنین از سازمان ملل به خصوص شورای حقوق بشر این نهاد خواسته شده تا بدون درنگ تحقیقات گسترده‌ای را با هدف روشن شدن ابعاد نقض جدی حقوق بشر در جریان اعتراضات اخیر، زیر نظر گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای ایران درباره وقایع هفته‌های اخیر در این کشور انجام دهند.

همچنین از ایران خواسته شده تا اطلاعات کامل و بدون محدودیت در اختیار انجام‌دهندگان این تحقیقات قرار دهد.

پارلمان اروپا از اتحادیه اروپا به خصوص مسئول سیاست خارجی این اتحادیه خواسته تا مراتب نگرانی شدید پارلمان اروپا  نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران را در گفت‌وگوها و نشست‌های دو یا چندجانبه به خصوص در گفت‌وگوهای مقامات عالیرتبه اتحادیه اروپا و ایران با مقامات جمهوری اسلامی در میان بگذارند.

قطعنامه پارلمان اروپا در پایان به نسرین ستوده و جعفر پناهی، دو برنده جایزه ساخاروف پارلمان اروپا اشاره کرده و از مقامات ایرانی خواسته‌ تا فوری و بدون قید و شرط نسرین ستوده را آزاد و ممنوعیت سفر جعفر پناهی را که از سال ۲۰۱۰ برای او اعمال شده، رفع کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *