سه ایرباس به هواپیماهای ایران‌ایر اضافه می‌شود

By | ۱۳۹۸-۱۰-۰۲

وزیر راه و شهرسازی ایران از ورود سه ایرباس جدید به ناوگان هواپیمایی کشور خبر داد اما نامی از کشور فروشنده یا اجاره دهنده هواپیماها نبرد. دولت روحانی پس از توافق اتمی، ۱۱۲ ایرباس سفارش داد اما تنها سه فروند تحویل گرفت.

روز یکشنبه اول دی،محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی ایران اعلام کرده که به زودی سه فروند ایرباس به ناوگان ایران ایر اضافه می‌شود. در این خبر که تسنیم آن را تحت عنوان “اختصاصی” منتشر کرده، روشن نشده که هواپیماهای یاد شده فروشی هستند یا اجاره‌ای، دست دوم هستند یا نو.

وزیر راه و شهرسازی یک سال قبل نیز گفته بود در حال خرید تعدادی هواپیماهای خوب هستیم اما کشور فروشنده را معرفی نکرده بود.

دو روز قبل، خبرگزاری ایسنا به نقل از مدیرعامل شرکت هواپیمایی کیش، از اجاره سه فروند هواپیما از یک کشور خارجی خبر داده بود.

ایران ایر در اسفند سال ۹۷ هم سه فروند ایرباس ۳۱۹ دست دوم خرید که پانزده سال از عمرشان می‌گذشت و فروشنده آنها یک شرکت مجارستانی بود.

ناوگان هوایی ایران فرسوده و قدیمی است و به ۴۰۰ هواپیمای دورپرواز و یکصد هواپیمای مسافربری در مسیرهای کوتاه نیاز دارد.

پس از امضای توافق اتمی در سال ۲۰۱۵، دولت روحانی ۱۱۲ هواپیما به ارزش بیش از ۱۰میلیارد دلار به کمپانی ایرباس سفارش داد و برای خرید ۲۰ هواپیما از شرکت ای‌تی‌آر نیز قرارداد بست. اما از ایرباس سه هواپیما و از ای‌تی‌آر ۱۳ هواپیما تحویل گرفت. در پی اعلام خروج آمریکا از برجام در هشتم مه ۲۰۱۸، استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، اعلام کرد که قراردادهای بوئینگ و ایرباس با ایران  لغو خواهند شد.

دویچه وله :

در پاییز سال ۲۰۱۶ نیز میان هواپیمایی ملی ایران (هما) و شرکت بوئینگ قراردادی امضا شد که طی ۱۰ سال ۸۰ هواپیمای مسافری به ارزش حدود ۱۶ میلیارد دلار به ایران تحویل شود. سال ۲۰۱۷ ایران منتظر دریافت ۶ فروند از این هواپیماها بود اما همه این قراردادها با خروج آمریکا از برجام ملغی شدند.

ایرباس از زیرمجموعه‌های کنسرن “ایرباس گروپ” است و ۲۵ درصد سهام ایرباس به فرانسه و ‌آلمان و اسپانیا تعلق دارد. مرکز این کنسرن در تولوز فرانسه قرار دارد، اما فروش هواپیما به ایران مستلزم مجوز دولت آمریکاست، زیرا در ساخت آن از قطعات و لوازم آمریکایی استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *