سناریوهای احتمالی رویارویی ایران و آمریکا در قلمرو عراق

By | ۱۳۹۸-۱۰-۱۱

در صورت وقوع جنگ، اکثریت مردم عراق از آمریکا پشتیبانی خواهند کر

پس از حمله مرگبار آمریکا به «کتائب حزب الله عراق» که به عنوان بخشی از نیروهای حشد شعبی به شمار می رود، اکنون ناظران به پیامدهای رویارویی کامل آمریکا با نیروهای ایران یا نیروهای نیابتی آن در قلمرو عراق و سوریه، می‌اندیشند.

پنتاگون پس از این حمله، اعلام کرد که نیروهای ایالات متحده در پاسخ به حملات موشکی کتائب حزب الله بر پایگاه نظامی که شماری از نیروهای آمریکایی نیز در آن مستقر بودند، مواضع این گروه مسلح مورد حمایت ایران را در خاک عراق هدف حمله قرار داده است، در اعلامیه پنتاگون هم‌چنان، آمده است که، آمریکا حمله به نیروهایش را هرگز بی‌پاسخ نمی گذارد.

مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده

اقدام و اعلام پنتاگون بیانگر تغییر سیاست آمریکا در عراق است.

مقامات عراقی، از جمله رئیس جمهور و سرپرست نخست وزیری عراق، به این حمله واکنش نشان داده و آن را نقض حاکمیت عراق دانستند. آن‌ها اعلام کردند که اقدام به عملیات نظامی بدون موافقت حکومت عراق، هرگز قابل پذیرش نیست. واکنش مقامات عراقی، می‌تواند برای آمریکا درسی باشد تا در صورت مبادرت به چنین اقداماتی، پیامدهای آن را در نظر داشته باشد.

از آن‌جا که ایران از طریق شبه نظامیانش در نهادهای دولتی عراق و لبنان تسلط دارد، هدف از هر نوع اقدام نظامی آمریکا، باید در گام نخست دفاع از خویش و در گام دوم، محدود کردن تحرکات ایران در خاک عراق باشد.

بنا بر این، در صورتی که تنش‌ها بالا بگیرد و درگیری گسترش یابد، رویارویی میان ایران و آمریکا شاهد چند سناریو محتمل خواهد بود:

سناریوی اول این است که دو طرف دست به حمله علیه مواضع یکدگیر خواهند زد، اما یک جنگ تمام عیار و فراگیر میان آمریکا و ایران، صورت نخواهد گرفت. در سناریوی دوم، ممکن است با پا درمیانی حکومت عراق، یک توافق سیاسی مقطعی میان آمریکا و ایران، صورت گیرد و آرامش بر تنش چیره شود. سناریوی سوم این است که آمریکا برای ریشه کردن نیروهای ایرانی در عراق، دست به عملیات گسترده‌ای خواهد زد.

سناریوهای یاد شده، تا ۹ ماه آینده یعنی تا هنگام برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، قابل پیش‌بینی، می‌باشد، اما پس از انتخابات اگر دونالد ترامپ، به پیروزی برسد، وی سیاست‌های فعلی خود در مورد ایران را ادامه خواهد داد، اما در صورتی‌که نامزد دموکرات‌ها، پیروز شود، آمریکا به توافق هسته‌ای باز خواهد گشت و روابط آمریکا و ایران، مسیر دیگری را خواهد پیمود.

اما قبل از برگزاری انتخابات آمریکا، سناریویی‌که احتمال آن بیش‌تر است، تداوم رویارویی‌ها میان آمریکا و شبه نظامیان وابسته به ایران است.

البته ایران نیز گرایش بسیاری به این گونه رویارویی ها دارد و با تداوم این سیاست، دو هدف را دنبال می‌کند:

هدف اول ایران این است که، با تداوم درگیری‌ها، اذهان عمومی را از انقلاب مردمی عراق منحرف کرده و جنبش اعتراضی را به ناکامی و خاموشی سوق دهد. طوری که حزب الله در لبنان انجام داد؛ حزب الله در سال ۲۰۰۵ جنگ علیه اسرائل را راه انداخت و از این طریق «انقلاب سرو» را تضعیف کرد.

هدف دوم ایران، از تداوم درگیری با آمریکا، کاستن از توانایی‌های آمریکا و سست کردن اراده آمریکایی‌ها برای بقا در منطقه است.

اما چنان‌چه می‌دانیم، سیاست‌ اداره ترامپ به شمول شورای امنیت ملی و وزارت دفاع، مبتنی است بر حضور نیرومند آمریکا در منطقه و ارائه یک تصویر جدی و مصصم از نیروهای آمریکایی در خاورمیانه به ویژه در عراق.

به هر ترتیب، حال توپ در میدان تهران است، اگر ایران خود را به مخاطره اندازد و فشارها را بر آمریکا افزایش دهد، فرماندهی ارتش آمریکا، اظهارات حکومت عراق را نادیده گرفته و رئیس جمهور آمریکا را برای یک اقدام بزرگ نظامی علیه شبه نظامیان حشد شعبی، متقاعد خواهد ساخت.

در صورتی که پنتاگون، برای یک عملیات گسترده نظامی، تصمیم بگیرد، می‌تواند آن را از پایگاه‌های آمریکایی در عراق، انجام دهد و در صورت لزوم، می‌تواند از پایگاه‌های خود در خلیج فارس، افغانستان و دریای مدیترانه، آن‌ها را تقویت کند.

از طرف دیگر، در صورت وقوع جنگ، آسمان عراق عملا در اختیار نیروهای آمریکایی قرار خواهد داشت. از نگاه زمینی هرچند پیچیدگی‌هایی وجود دارد، اما انتظار می‌رود که کردها در مناطق خود که اکثریت شان طرفدار آمریکا و ضد ایران اند و هم‌چنان معترضان ضد دولت عراق و خشمگین از ایران در مناطق شیعه نشین، به طرفداری از نیروهای آمریکایی، قیام کنند.

در فرجام می توان گفت، اگر ایرانی‌ها، اشتباه محاسباتی کنند و آتش جنگ را علیه نیروهای آمریکایی در عراق شعله ور سازند، ایالات متحده با پشتیبانی اکثریت مردم عراق، برنده جنگ خواهد بود و ایران ناگزیر خواهد شد تا پس از شکست نهایی، بساط فتنه انگیزی خود را از قلمرو عراق برای همیش برچیند.

تردیدی نیست که آخوندهای ایران نیز هزینه چنین جنگ بزرگی را به خوبی می‌دانند، اما این‌که در برابر آمریکا چه تصمیم می‌گیرند، بایستی اندکی در انتظار باقی ماند تا افق آینده روشن شود.
ولید فارس/ ایندیپندنت فارسی:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *