دانمارک از بازداشت سه ایرانی به اتهام جاسوسی برای عربستان سعودی خبر داد

By | ۱۳۹۸-۱۱-۱۴

سرویس اطلاعات و امنیت دانمارک روز دوشنبه ۱۴ بهمن اعلام کرد که سه عضو گروه «جنبش عربی آزادیبخش الاحواز» را به اتهام جاسوسی برای عربستان سعودی بازداشت و تفهیم اتهام کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه و آسوشیتدپرس، این سه نفر «بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ در خاک دانمارک برای سرویس اطلاعاتی عربستان جاسوسی می‌کردند».

نمایی از یک تجمع گروه «جنبش عربی آزادیبخش الاحواز» در هلند.

بورش آندرسن، رئیس سرویس اطلاعات و امنیت دانمارک، در بیانیه‌ای گفته است: «افراد بازداشت شده علاوه بر کارهای دیگر، درباره افراد ساکن دانمارک و خارج از این کشور و شرکت‌ها اطلاعات جمع‌آوری کرده و به سرویس اطلاعاتی عربستان منتقل می‌کردند».

گروه «جنبش عربی آزادیبخش الاحواز» فعالیت‌های خود را از سال ۱۳۸۴ شروع کرده است. این گروه می‌گوید برای «استقلال استان خوزستان و جدایی آن از ایران مبارزه» می‌کند. جمهوری اسلامی ایران این گروه را «تروریستی» می‌داند.

این گروه همچنین از جمله تشکیلاتی است که وزیر خارجه آمریکا به دیپلمات‌های این کشور دستور داده بود که تماس خود را با آنان محدود کنند.

فعالیت‌های این گروه بر روابط جمهوری اسلامی با سایر کشورها هم تاثیر داشته است.

پس از حمله به رژه نیروهای مسلح ایران در ۳۱ شهریور پارسال، ایران سفیران هلند، دانمارک و کاردار موقت بریتانیا را احضار کرد و نسبت به فعالیت‌های این گروه در این کشورها اعتراض کرد.

پیش از این حادثه، دولت هلند در تیرماه پارسال دو نفر از کارمندان سفارت ایران را از این کشور اخراج کرد. این اخراج به ماجرای کشته‌شدن احمد مولا ابوناهض مشهور به احمد نیسی، مؤسس «جنبش عربی آزادی‌بخش الاحواز» نسبت داده شد.

آقای نیسی ۱۷ آبان سال ۹۶ مقابل منزلش در شهر لاهه به قتل رسید.

آبان پارسال نیز دولت دانمارک در اعتراض به تلاش ایران برای حمله به یک عضو «جنبش عربی آزادی‌بخش الاحواز» سفیرش را از تهران فراخواند.

در آن زمان اعلام شد که پلیس دانمارک یک فرد ایرانی‌تبار را به ظن همکاری با سرویس‌های امنیتی جمهوری اسلامی و تلاش برای حمله بازداشت کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *