صدها بازداشت ‌شده گمنام آبان ۹۸ در زندان فشافویه هستند

By | ۱۳۹۸-۱۱-۱۶

با گذشت نزدیک به سه ماه از اعتراضات سراسری آبان ۹۸  تاکنون هیچ مقام مسئولی در نظام جمهوری اسلامی آمار مشخصی درباره تعداد کشته‌، زخمی و بازداشتشده‌ها اعلام نکرده است. صدها تن از بازداشت‌شدگان این اعتراض‌ها در زندان فشافویه محبوس هستند.

 سازمان حقوق بشر ایران ۳۰ آذر ۹۸ در گزارشی اعلام کرد حدود ۱۰ هزار نفر از معترضان درجریان اعتراضات آبان‌ماه بازداشت و یا تحت پیگرد قرار گرفته‌اند. بسیاری از این زندانیانهمچنین به دلیل فشار و تهدید نهادهای امنیتی، به صورت گمنام و ناشناس باقی مانده‌اند.

از صحنه‌های اعتراضات آبان ۱۳۹۸ – شیراز، چهارراه زند

 یک منبع آگاه به رادیو زمانه گفته است بیش از ۴۰۰ نفر از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸، عمدتااز ساکنین شهرهای شهریار، اسلامشهر، شهر قدس (قلعه حسن‌خان)، ملارد و رباط کریم، درزندان تهران بزرگ (فشافویه) نگهداری می‌شوند. به گفته این منبع بسیاری از بازداشت‌شدگانافراد ۱۸ تا ۲۵ ساله و عمدتا از قشر فرودست جامعه هستند.

این بازداشت‌شدگان به دلیل نداشتن پول تا مدت‌ها پس از بازداشت امکان تماس از زندان باخانواده‌ها‌یشان و اطلاع‌‌رسانی در مورد وضعیت‌شان را نداشته‌اند.

اطلس زندان‌های ایران ۱۳ آبان ۹۸، با اشاره به این که تعدادی از بازداشتشدگان اعتراضاتآبان هنگام بازداشت بر اثر اصابت گلوله زخمی شده بودند، اسامی چهار معترض زخمیبازداشتشده در زندان تهران بزرگ (فشافویه) را منتشر کرده است.

این بازداشتشدگان به نام‌های جعفر رضایی، رضا الله‌یاری، سیامک پایمرد و وحیدنجفی‌خوبستانی در هنگام بازداشت بر اثر اصابت گلوله زخمی شده‌ بودند و هم‌چنان در زندانفشافویه به سر می‌برند.

به گزارش اطلس زندان‌های ایران، این چهار زندانی در تیپ ۵ زندان تهران بزرگ (فشافویه) ودر شرایط بسیار ناگواری زندانی هستند.

یک منبع آگاه در این مورد به اطلس زندان‌های ایران گفته است:

«این زندانیان بدون مراقبت‌های پزشکی لازم همچنان پر تیپ ۵ زندان تهران بزرگنگهداری می‌شوند. در این بند فقط یک پرستار مشغول کار است و امکانات پزشکی ودارویی محدودی در اختیار دارد و شرایط این زندانیان مناسب نیست

بنا بر اطلاعات اطلس زندان‌های ایران، زندان فشافویه نه تنها از امکانات پزشکی مناسببرخوردار نیست، بلکه امکانات آن به طور کلی نامناسب است، به گونه‌ای که حتی زندانیان سالمنیز به دشواری در آن به سر می‌برند.

اطلس زندان‌های ایران ۱۱ بهمن ۹۸ در گزارش دیگری، اسامی ۹۷ نفر از بازداشتشدگاناعتراضات آبان ۹۸ را که در زندان فشافویه زندانی هستند، منتشر کرده بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *