آمریکا ۵ عضو شورای نگهبان را در رابطه با انتخابات تحریم کرد

By | ۱۳۹۸-۱۲-۰۱

دولت آمریکا با نظر به انتخابات مجلس ایران که دوم اسفند برگزار می‌شود تحریم‌هایی جدید را علیه چند مقام مسئول جمهوری اسلامی مقرر کرد. این پنج نفر عضو شورای نگهبان و کمیته نظارت بر انتخابات آن هستند.

ایالات متحده آمریکا پنج‌شنبه اول اسفند (۲۰ فوریه) اعلام کرد که تحریم‌هایی را علیه پنج مقام جمهوری اسلامی ایران مقرر کرده که مسئول بررسی صلاحیت نامزدهای شرکت در انتخابات مجلس ایران هستند و صلاحیت هزاران نفر را که خواستار شرکت در انتخابات بوده‌اند رد کرده‌اند.

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان

از جمله مقام‌های تحریم شده در این رابطه، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و رئیس مجلس خبرگان رهبری است که از سوی آمریکا به عنوان یکی از مسئولان مهم عدم برگزاری انتخابات آزاد در ایران شناخته شده است.

خبر مربوط به تحریم‌های جدید علیه ایران را وزارت خزانه‌داری آمریکا در وبسایت خود منتشر کرده است.

به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا، افراد تحریم شده دیگر عبارتند از عباسعلی کدخدایی، سیامک ره‌پیک، محمد حسن صادقی مقدم، و محمد یزدی. همگی این افراد عضو شورای نگهبان و کمیته نظارت بر انتخابات آن هستند.

شورای نگهبان صلاحیت ۶۸۵۰ تن از مجموع ۱۴ هزار نامزد نمایندگی مجلس شورای اسلامی را به ضرر افراد میانه‌رو و اصلاح‌طلب رد کرده است.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دولت ترامپ دستکاری در انتخابات به نفع برنامه شرورانه رژیم را برنمی‌تابد و این اقدام، آن مقامات ارشد رژیم را افشا می‌کند که مسئول مسدود کردن راه مردم ایران برای انتخاب آزادانه رهبران‌شان هستند.»

تحریم مقامات یادشده شامل مسدود کردن دارایی‌های آنها در آمریکا و ممنوعیت انجام معامله با آنها می‌شود.

برایان هوک، سرپرست گروه ویژه ایران در وزارت امور خارجه آمریکا، گفت که وقتی رژیم جمهوری اسلامی از پیش نیمی از نامزدهای انتخاباتی را رد صلاحیت می‌کند، انتخابات در ایران چیزی نیست مگر “نمایش سیاسی”. هوک اشاره کرد به اینکه به همین دلیل میلیون‌ها ایرانی تصمیم گرفته‌اند رأی ندهند.

فردا جمعه دوم اسفند روز برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی است. طبق اعلام وزارت کشور ایران، ۵۳ میلیون نفر از ۸۳ میلیون ایرانی واجد شرایط شرکت در انتخابات هستند.

ناظران سیاسی پیش‌بینی می‌کنند که شمار رأی‌دهندگان نازل خواهد بود و دلیل عدم تمایل شمار زیادی از مردم برای شرکت در انتخابات را وضعیت عمومی زندگی در ایران، افشای فسادهای اقتصادی و مال‌اندوزی‌های مقامات حکومتی و دولتی و امنیتی و سرکوب شدید معترضان و منتقدان ذکر می‌کنند. آنها همچنین رد صلاحیت نامزدهایی که به عنوان اصلاح‌طلب شناخته شده‌اند را مزید بر علت و باعث سرخوردگی بیش از پیش در جامعه ایران می‌دانند.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *