فرمانده ستاد مدیریت کرونا در پایتخت ایران: تراکم تهران بسیار خطرآفرین است

By | ۱۳۹۸-۱۲-۲۵

یک مقام ارشد دولتی در پایتخت ایران گفته است که خیابان‌های تهران امروز شاهد یکی از شلوغترین روزها بوده و هشدار داده که این وضعیت “بسیار خطرآفرین خواهد بود”.

دکتر علیرضا زالی، فرمانده ستاد مدیریت بیماری کرونا در تهران، از وضعیت امروز بیست و چهارم اسفند دراین شهر ابراز تأسف کرده است.

دکتر زالی گفته “مشاهدات میدانی ما نشان می‌دهد امروز یکی از شلوغ‌ترین روزهای تهران پس از هشدارهایی بود که برای شیوع کروناویروس به مردم داده بودیم. ما شاهد ازدحام و تراکم جمعیت قابل توجهی بودیم که بسیار خطرآفرین خواهد بود.”

این مقام ایرانی گفته “مردم همچنان موضوع بیماری کرونا را به عنوان یک دغدغه بهداشتی و اجتماعی در نظر ندارند”.

همه ساله در چنین روزهایی در ایران ایرانیان با خریدهای نوروزی خود را برای جشن نوروز و سال جدید خورشیدی آماده می کنند اما در سال جاری به دلیل شیوع ویروس مرگبار کرونا، مقام های بهداشتی از شهروندان خواسته‌اند در خیابان ها حاضر نشوند و در خانه ها بمانند.

به نظر می رسد که با نزدیک شدن به زمان فرارسیدن نوروز، شهروندان تهرانی که برخی از آنها با تعطیلی مدارس و دانشگاه ها مدتی است در خانه در ایزوله هستند، برای خریدهای نوروزی و تامین مایحتاج به خیابان آمده اند.

مقام های دولتی و صنفی اعلام کرده اند که فروشگاه های مواد غذایی و ملزومات حیاتی تعطیل نخواهد شد و از شهروندان خواسته از عبور و مرور نالازم در شهر خودداری کنند
گزارش ها حاکی است که در برخی از شهرها و محله ها از جمله مناطقی از تهران، ماموران با ماشین های بلندگودار از مردم می خواهند خیابان ها را ترک کنند و به خانه های خود برگردند. در یکی از این ویدئوها مامور از پشت بلندگو خطاب به شهروندان می گوید “بمانید خانه هایتان چقدر التماس تان کنیم”.

به گفته دکتر زالی “برای شکستن چرخه انتقال ویروس کرونا که فاقد واکسیناسیون است، مردم باید در منازل بمانند که در معرض خطر نباشند. هر کسی ممکن است حامل ویروس باشد؛ حتی شخصی که فاقد علائم است خواهش می‌کنیم مردم توصیه‌های ما را جدی بگیرند”.

فرمانده ستاد مدیریت بیماری کرونا در تهران هشدار داده که “مهم‌ترین راهبرد برای نجات ما از این ویروس، ماندن در منزل است. در غیر این صورت، هم خود افراد و هم اطرافیانشان در خطر خواهند بود”.

ساعاتی پس از این اظهارات، وزارت بهداشت ایران اعلام کرد که شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا در این کشور به ۱۲ هزار ۷۲۹ نفر رسیده و تا کنون ۶۱۱ نفر هم جان خود را از دست داده‌اند.

شماری از مقام های ایران اعم از مقام های سیاسی و نظامی و نمایندگان منتخب مجلس شورای اسلامی برای دوره یازدهم در میان جان باختگان هستند.

در حالی که شیوع کرونا در ایران به بحرانی ملی تبدیل شده است، ستاد ملی مقابله با کرونا که به ریاست حسن روحانی تشکیل می شود امروز در یک جلسه که عمده اعضای آن از طریق ویدئو کنفرانس در آن حاضر شدند، محدودیت های تازه تردد در ۱۱ استان این کشور تصویب کرده اما جزئیات این محدودیت هنوز اعلام نشده است.

بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *