سیاست جمهوری اسلامی در مقابله با بحران کُرونا: گروگانگیری از مردم؛ باجگیری از آمریکا؛ نوکری چین

By | ۱۳۹۹-۰۱-۲۳

– تنها راه شکستن زنجیره شیوع کُرونا «قرنطینه» بود! اما با سیاست‌های جنّ‌زده‌ی علی خامنه‌ای بجای قرنطینه، «رزمایش دفاع بیولوژیک» با نمایش سپاه پاسداران اجرا شد و بجای پیاده‌ کردن پروتکل‌های تخصصی بهداشت و درمان، بسیجی‌ها و طلاب جهادی و نیروهای حشدالشعبی و فاطمیون با سمپاش به خیابان‌ها سرازیر شدند.
– دولت درمانده در حالی که توان و اختیار تامین هزینه‌های قرنطینه را نداشت با تأخیر بسیار طرح‌هایی مثل «غربالگری عمومی» و «خلوت‎سازی شهرها» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» را بطور نیمه‌کاره و ناقص به اجرا گذاشت.
– جمهوری اسلامی از یکسو آمار دروغ درباره پایین بودن ابتلا و مرگ و میر بر اثر کُرونا منتشر می‌کند تا خود را مسلط بر اوضاع نشان دهد و از سوی دیگر تحریم‌های آمریکا را مانع مقابله با این بحران و از دست رفتن سلامت و جان مردم قلمداد کرده و برای لغو تحریم‌ها تبلیغ می‌کند!
– مخالفان لغو تحریم‌ها می‌گویند رژیم ایران به اندازه کافی منابع مالی در اختیار دارد ولی آنها را برای مردم خرج نمی‌کند از همین رو بجای آنکه پول نقد در اختیار جمهوری اسلامی قرار گیرد تا کسری بودجه خود را برای ماجراجویی‌های اتمی و موشکی و نظامی و تبلیغاتی فرقه‌ای جبران کند، جامعه جهانی باید بتواند با نظارت خود مستقیم به مردم ایران کمک کند.

در آبان‌ماه سال ۱۳۹۸ دولت حسن روحانی با چراغ سبز علی خامنه‌ای قیمت بنزین را سه برابر افزایش داد. اقدامی که با اعتراضات سراسری  در ایران روبرو شد و قتل‌عام و سرکوب شدید معترضان را در پی داشت.

در شرایطی که با ادامه تحریم‌های آمریکا صادرات نفت ایران به شدت کاهش یافته، دولت راهی جز افزایش قیمت بنزین برای جبران بخشی از کسری بودجه نداشت. طرح سه فوریتی گروهی از نمایندگان مجلس نیز برای متوقف کردن افزایش سه برابری قیمت بنزین با حکم حکومتی خامنه‌ای به زباله‌دان انداخته شد.

با اینهمه چهار ماه بعد از این اقدام نقشه‌های دولت برای درآمدزایی از جیب مردم، با شیوع کُرونا نقش برآب شد زیرا مصرف روزانه بنزین ۵۰ میلیون لیتر کاهش یافت. شیوع گسترده این ویروس ضربه سنگینی بر اقتصاد بحران‌زده‌ی ایران وارد آورده و دولت را از دریافت مالیات  برای تامین بخشی از بودجه سال ۹۹ مأیوس کرد.

سیاستهای جنّ‌زده و گروگانگیری از مردم

تنها راه برای شکستن زنجیره شیوع کُرونا «قرنطینه» بود اما با سیاست‌های جنّ‌زده‌ی علی خامنه‌ای بجای قرنطینه، «رزمایش دفاع بیولوژیک» با نمایش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اجرا شد و بجای پیاده‌ کردن پروتکل‌های تخصصی بهداشت و درمان، بسیجی‌ها و طلاب جهادی و نیروهای حشدالشعبی و فاطمیون با سمپاش به خیابان‌ها سرازیر شدند.

سرلشکر محمدحسین باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی روز ۲۳ اسفند در پی‎ دستور خامنه‌ای برای مقابله با کُرونا ادعا کرد ۲۴ ساعته شهرها و خیابان‌ها و جاده‌‌ها را خلوت می‌کنیم! اما این لقمه‌ای بود خیلی بزرگتر از دهان این «سرلشکر» که البته نه عملی شد و نه اراده‌ای برای اجرای آن بود.

دولت درمانده در حالی که توان و اختیار تامین هزینه‌های قرنطینه را نداشت با تأخیر بسیار طرح‌هایی مثل «غربالگری عمومی» و «خلوت‎سازی شهرها» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» را بطور نیمه‌کاره و ناقص به اجرا گذاشت. این بار نیز طرح سه فوریتی تعدادی از نمایندگان مجلس برای اجرای قرنطینه یک ماهه کشور رد شد!

جمهوری اسلامی از یکسو با الگوبرداری از چین درباره آمار ابتلا و مرگ و میر بر اثر کُرونا آمار دروغ منتشر کرده و می‌کند تا خود را مسلط بر اوضاع نشان دهد و از سوی دیگر تحریم‌های آمریکا را مانع مقابله با این بحران و از دست رفتن سلامت و جان مردم قلمداد کرده و برای لغو آن به هر کاری دست می‌زند.

جدال مخالفان تحریم و رفع تحریم

با میلیاردها دلار پولی‌ که شش دانگ در اختیار رهبر جمهوری اسلامی است  که با آن حزب‌الله و حشدالشعبی و حوثی‌ها و حماس تامین مالی می‌شوند اگر حکومت مسئولیت‌پذیر می‌بود می‌توانست «قرنطینه» را تا حدی اجرا کند اما سرمداران نظام ترجیح دادند کاسه گدایی به دست گرفته و از صندوق بین‌المللی پول وام ۵ میلیارد دلاری درخواست کنند. این در حالیست که رژیم تهران پیشنهاد کمک‌های دولت آمریکا را که بارها از سوی رهبران کاخ سفید مطرح شد رد کرد و حتا پزشکان بدون مرز نیز از ایران اخراج شدند!

به بیان دیگر جمهوری اسلامی با هدف باجگیری از آمریکا برای توقف یا کاهش تحریم‌ها سلامت مردم را به گروگان گرفت و مبنای سیاست خود را بر به راه انداختن کمپین و تبلیغات علیه تحریم‌های آمریکا قرار داد.

شماری از فعالان سیاسی از جمله ملّی- مذهبی و اصلاح‌طلب و «میرحسینی‌ها»، آقازاده‌های خارج‌نشین‌ و اپوزیسیون صادراتی‌، نویسندگان، روزنامه‌نگاران و مجریان و کارمندان شبکه‌های فارسی‌زبان خارج کشور همصدا با نایاکی‌ها، اعضای حزب دموکرات‌ آمریکا و مقام‌های پیشین ایالات متحده عمدتا در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما و رهبران گروه‌های شبه‌نظامی از جمله حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان همسو با روسیه و چین و رژیم‌های چپگرا مثل ونزوئلا و پاراگوئه و جنایتکار تمام‌عیاری چون بشار اسد در تبلیغات و هوچیگری خواستار توفق تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی شده‌اند.

در مقابل اینها اما مخالفان توقف یا کاهش تحریم‌ها قرار دارند که از دولت‌های خارجی و نهادهای بین‌‌المللی می‌خواهند برای مقابله با کُرونا پول نقد در اختیار رژیم بدسابقه‌ و پلید ایران قرار ندهند و بجای آن ساز و کارهایی را ایجاد کنند که با نظارت خود آنها بطور مستقیم به مردم کمک شود.

روز دوم آوریل ۲۰۲۰ گروهی از فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران ایرانی به نام جامعه مدنی ایران در نامه‌ای به ریاست صندوق بین‌المللی پول خواستند که به جمهوری اسلامی ایران کمک نقدی نشود و پیشنهاد دادند بجای پرداخت پول نقد به زمامداران رژیم ایران و تأمین بودجه‌ برای جمهوری اسلامی، به مردم ایران کمک کنید! آنها هشدار دادند که جمهوری اسلامی پول‌ها را صرف تامین مخارج ماجراجویی‌های شرورانه خود در منطقه می‌‌کند و از کمک‌های نقدی چیزی عاید مردم نخواهد شد.

روز نهم آوریل حزب مشروطه ایران (لیبرال دموکرات)، شبکه فرشگرد، جنبش فرّ کیانی و جنبش رنسانس زیر عنوان «چهار سازمان ایرانگرا» خطاب به جامعه جهانی و کشورهای متمدن و مسئول اعلام کردند، این جمهوری اسلامی بود که با قرنطینه نکردن قم و ادامه پروازهای «ماهان» به چین و پنهانکاری سبب شیوع کُرونا شد و کمک مالی به این رژیم به تقویت شبه‌نظامیان تروریست و قوی‌تر شدن توان سرکوب علیه مردم ایران منتهی می‌شود. آنها خواستند نه تنها تحریم‌های ایران متوقف نشود بلکه رژیم ایران به خاطر مانع‌تراشی جهت ارسال کمک‌های بشردوستانه مجازات شود.

زمامداران تهران در دوراهی بین سلامت مردم و حفظ خود دومی را انتخاب کرده اما هم مردم و هم رهبران کاخ سفید آن را دریافته‌اند. کاربران در شبکه‌های اجتماعی با دو هشتگ «#ویروس_خامنه_ای» و «#ویروس_جمهوری_اسلامی» صدای خود را به واشنگتن رساندند. حرف مخالفان رفع تحریم این است که این جمهوری اسلامی است که حتا با وجود هشدار روسیه، کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) را تصویب نکرد و ایران را در فهرست سیاه FATF  قرار داد و به این ترتیب راه‌های کمک شرکت‌ها و نهادهای بین‌المللی را به روی مردم بست.

روز هفتم آوریل محمدجواد ظریف در توییتی نوشت ایران، غنی از منابع انسانی و طبیعی است و مدعی شد که ما به کمک دونالد ترامپ که مجبور به خرید دستگاه‌های تنفسی از همان منابعی شده که تحریم‌شان کرده، نیازی نداریم. وی از ترامپ درخواست کرد: «آنچه از او می‌خواهیم این است که مانع فروش نفت و دیگر تولیدات ایران و خرید نیازهایش و کسب و تولید درآمد نشود».

پژواک صدای مردم در واشنگتن

از شواهد  چنین بر می‌آید که دولت ترامپ برخلاف دولت اوباما دست رژیم ایران را خوانده است. علاوه بر عدم موافقت با توقف تحریم‌ها که ترامپ و پمپئو دلیل آن را در سخنرانی‌های جداگانه بیان کردند، وزارت خارجه آمریکا ۷ آوریل در بیانیه‌ای که در پاسخ به کارزار دروغ جمهوری اسلامی برای رفع تحریم‌ها به راه افتاد اعلام کرد «مردم ایران اولین کسانی‌ هستند که بهانه‌های رژیم را رد می‌کنند».

گزارش وزارت خارجه آمریکا چکیده‌ای از مواضع مردم و مخالفان رفع تحریم‌هاست که در هفته‌های اخیر در شبکه‌های اجتماعی مصاحبه‌ها و مقالات و گزارش‌ها بیان کرده‌اند. آنها می‌گویند رژیم ایران به دنبال کمک به شهروندان نیست و در پی جمع‌آوری پول برای اهداف خود و عملیات تروریستی است.

در گزارش وزارت خارجه آمریکا به تکرار آمده است که جمهوری اسلامی میلیاردها دلار صرف تامین مالی نیروهای نیابتی کرده در حالی که خدمات بهداشتی و درمانی ایران با کمبود بودجه روبروست. در این بیانیه تاکید شده که «ایالات متحده به حمایت از نیازها و آرزوهای مردم ایران که رنج‌کشیده‌ترین قربانیان رژیم ایران هستند، ادامه خواهد داد».

مورگان اورتگاس سخنگوی وزارت خارجه به روزنامه الشرق‌الاوسط درباره تبلیغات ضد تحریم توسط محمدجواد ظریف گفته است «مقامات ایرانی خلاق نیستند. آنها این روش تبلیغاتی را از حزب کمونیست چین کش رفته‌اند.»

در همین رابطه کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت روز ۱۷ فروردین آمار چینی‌ها درباره کُرونا را «شوخی تلخ» خواند و گفت که این اطلاعات موجب به اشتباه افتادن کشورهای دیگر شد. این سخنان مقام وزارت بهداشت با واکنش گستاخانه‌ی چانگ هوا سفیر چین کمونیست در تهران مواجه شد. اما جمهوری اسلامی بجای اعتراض به سفیر چین، از زبان عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه در توئیتی از کمک‌های دولت چین کمونیست قدردانی کرد و جهانپور را مجبور به عقب‌نشینی نمود.

اعتراض کاربران به چین‌اللهی‌ها

جدال لفظی سخنگوی وزارت بهداشت و سفیر چین در فضای مجازی بازتاب وسیعی یافت. موضع اغلب کاربران علیه دولت چین کمونیست است. آنها این موضوع را که همزمان با شیوع کُرونا در چین، حمیدعرب‌نژاد مدیرعامل شرکت هواپیمایی ماهان‌ایر به دیدار سفیر چین در تهران رفت و اعلام کرد برای همکاری با پکن پروازها ادامه خواهد داشت مطرح کرده و این پروازها را علت مهم شیوع این ویروس در ایران می‌دانند.

در این میان، هفته نامه صبح صادق متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نوکری رژیم اسلامی  برای چین را به اوج رساند و در گزارشی با عنوان «حاشیه‌سازی آقای سخنگو!» اظهارات جهانپور در مورد چین را «نسنجیده» و «غیرکارشناسانه» و «بیجا» خواند که «موجبات دلخوری دولت چین را فراهم کرد!» این نشریه حزب‌اللهی بجای پرداختن به گستاخی سفیر چین، خواستار جبران سخنان سخنگوی وزارت بهداشت شد!

ذلت و نوکری رژیم اسلامی ایران در مقابل  دولت کمونیست چین چنان زننده است که ۱۶ نماینده مجلس شورای اسلامی مواضع وزارت خارجه در مقابل سفیر چین را «غیرعزتمندانه» خواندند و خواستار احضار سفیر شدند. آنها در تذکری به ظریف هشدار دادند به موضع‌گیری‌های وزارت خارجه نظارت کند تا به گفته آنها «غرور ملّی ایرانیان بیش از این دستخوش مناسبات ناشی از عوارض تحریم آمریکا نشود». در همین ارتباط علی مطهری نماینده مجلس شورای اسلامی در روز ۲۱ فروردین در توییتی نوشت «گستاخی سفیر چین باید پاسخ داده شود و قرار نبود مبارزه ما با آمریکا منجر به وابستگی به چین شود».

شهروز برزگر ‌کلشانی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز گفت مایه گذاشتن از جان مردم برای تقویت روابط با چین اشتباه محض است و اگر منشاء این ویروس معلوم باشد که از چین بوده و ورود آن تعمدی بوده غیرقابل گذشت است و تفاوتی با قتل عمد ندارد.

این روزها «چین‌اللهی» عنوانی است که کاربران شبکه‌های اجتماعی برای مسئولان و ولایتمدارانی به کار می‌برند که براساس تئوری «نگاه به شرق» رهبر جمهوری اسلامی و بر بستر «اتحاد ارتجاع سرخ و سیاه» پس از روسیه‌ی پوتین حالا زیر بیرق دولت کمونیست چین نیز سینه می‌زنند.
حامد محمدی, کیهان لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *