«۶۷ سال زندان» برای هفت متهم دیگر پرونده فساد بانک سرمایه

By | ۱۳۹۹-۰۲-۱۴

یک اکانت توییتری در ایران که اخبار مربوط به فساد اقتصادی را منتشر می‌کند، تصویر رای دادگاه انقلاب درباره پرونده بانک سرمایه را منتشر کرده که بر اساس آن هفت متهم دیگر این پرونده در مجموع به ۶۷ سال زندان محکوم شده‌اند.

به گزارش اکانت توییتری «آوانت تی‌وی»، شعبه ۳ دادگاه انقلاب تهران که ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی است، در این پرونده محمدرضا خانی، مدیرعامل بانک سرمایه را به ۲۰ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق، محرومیت دائم از خدمات دولتی محکوم کرده است.

خانی همچنین به جزای نقدی ۶۷۰ میلیون تومان و ۶۴۰ هزار یورو نیز محکوم شده است.

سهامدار اصلی بانک سرمایه صندوق ذخیره فرهنگیان است و پرونده این بانک پس از کشف فساد «۱۵ هزار میلیارد تومانی» در این صندوق به جریان افتاد.

صندوق ذخیره فرهنگیان بیش از ۸۰۰ هزار عضو وابسته به وزارت آموزش و پرورش دارد و از سپرده‌های ماهیانه فرهنگیان به آنان سود سالانه پرداخت می‌کند.

یاسر ضیایی شیرکلایی دیگر متهم این پرونده نیز به ۱۵ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق، محرومیت دائم از خدمات دولتی و جزای نقدی ۳۲ میلیارد تومانی محکوم شده است.

دادگاه همچنین رای به ضبط یک دستگاه خودرو بی‌ام‌و و یک موتورسیکلت که ضیایی از محمد امامی «از طریق خلاف قانون» گرفته بود، داده است.

محمد امامی از متهمان اصلی پرونده فساد مالی در بانک سرمایه است که از بیش از دو سال پیش در بازداشت به سر می‌برد.

در روزهای گذشته ۴۶ نفر از سینماگران خواستار آزادی محمد امامی شده بودند که بازتاب زیادی داشت.

اما بر اساس حکم دادگاه انقلاب، علیرضا حیدرآبادی‌پور یکی دیگر از متهمان این پرونده فساد اقتصادی به ۱۲ سال حبس، محرومیت دائم از خدمات دولتی و همچنین ۴۶۰ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده است.

حیدرآبادی پس از اعلام فساد اقتصادی در بانک به اسپانیا فرار کرد ولی خرداد سال ۹۸ توسط پلیس اینترپل بازداشت و به ایران بازگردانده شد.

چهار متهم دیگر این پرونده یعنی خیرالله بیرانوند، مهرداد باقری، بهمن خادم و پرویز احمدی که از جمله مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره بانک بوده‌اند، هر یک به ۵ سال زندان، تحمل ۷۴ ضربه شلاق و محرومیت دائم از خدمات دولتی محکوم شده‌اند.

بهمن خادم علاوه بر این مجازات به پرداخت ۹۶ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده است.

به نوشته «آوانت‌ تودی»، پرونده محمدعلی هادی، دیگر متهم این پرونده در دادگاه ویژه روحانیت در حال رسیدگی است.

محمدعلی هادی، معاون سابق وزیر خارجه و عضو هیئت مذاکره‌کننده با رابرت مک‌فارلین، مشاور امنیت ملی رونالد ریگان رئیس‌ جمهوری آمریکا در سال‌های ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۵ است. محمدعلی هادی در مجالس اول و دوم نماینده تهران بود.

در دادگاه بانک سرمایه پرونده‌های جنجالی زیادی تاکنون بررسی شده است که از مهم‌ترین آن می‌توان به صدور حکم ۱۰ سال حبس برای عمار صالحی، پسر عطاء‌الله صالحی، فرمانده سابق ارتش و صدور حکم ۲۰ سال حبس برای هادی رضوی، داماد محمد شریعتمداری، وزیر کار ایران و حکم ۲۰ سال حبس برای حسین هدایتی، از سرمایه‌گذاران فوتبال در ایران اشاره کرد. پرویز کاظمی، وزیر پیشین رفاه ایران نیز در این پرونده به ۲۰ سال زندان محکوم شد.

دادگاه برخی از متهمان مشهور این پرونده مانند بهروز ریخته‌گران، محمد امامی و شهاب‌الدین غندالی برگزار نشده است.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *