غرق شدن یک کشتی تجاری ایران در آب‌های ساحلی عراق: پنج نفر از خدمه نجات یافتند، سه نفر مفقود شدند

By | ۱۳۹۹-۰۳-۱۶

یک کشتی ایرانی با هشت سرنشین و ۸۵۰ تن بار نیمه شب پنج‌شنبه در ورودی کانال خورعبدالله و در آب‌های سرزمینی عراق غرق شد و به گفته منابع عراقی با وجود نجات پنج نفر از خدمه آن، سه نفر از این نیروها مفقود شده‌اند.

این کشتی تجاری ایرانی، بهبهان نام داشت به گفته منابع عراقی پنج‌شنبه شب در آب‌های سرزمینی عراق و در ورودی کانال خور عبدالله در بصره دچار سانحه شده و پس از ساعتی غرق شد.

یک منبع آگاه عراقی که خواست نامش منتشر نشود به خبرگزاری رسمی عراق گفت که این شناور تجاری ایرانی در حالی در آب‌های سرزمینی‌ عراق غرق شده است که منتظر ورود به بندر ام‌القصر عراق بود.

به گفته این مقام عراقی، بلافاصله پس از اطلاع از بروز سانحه برای کشتی ایرانی، به شناورهای عراقی دستور داده شد که خدمه کشتی را نجات دهند.

در خبرهای اولیه شمار سرنشینان این کشتی ۹ نفر اعلام شده بود اما به گفته مقام‌های عراقی، این کشتی هشت نفر خدمه داشت که پس از بروز حادثه  پنج نفر از خدمه این شناور حادثه دیده  از آب بیرون کشیده شدند و سه نفر مفقود شدند که جست‌وجو برای یافتن دیگر آنها از سوی نیروهای عراقی ادامه دارد.

برخی منابع نیز از جان‌باختن دو نفر از خدمه این کشتی خبر دادند.

یک منبع عراقی به خبرگزاری رسمی عراق گفت که کشتی ایران بهبهان حامل ۸۵۰ تن سرامیک بود و در انتظار اجازه ورود به بندر‌ام القصر عراق بود اما در این فاصله دچار سانحه شد و هنوز مشخص نیست که چرا غرق شده است.

کاظم فنجان الحمامی، نماینده استان بصره در مجلس عراق نیز در این باره گفت که «این شناور ایران بهبهان نام داشت و کشتی‌های عراقی برای نجات سرنشینان آن به سرعت وارد عمل شدند.»

تاکنون مقام‌های ایرانی و سازمان بنادر و کشتیرانی نسبت به غرق شدن این کشتی تجاری اظهار نظری نکرده‌اند.

خور عبدالله یا خور بصره در انتهای شمال غربی خلیج فارس قرار دارد که از غرب به بوبیان کویت، از شرق به اروند رود ایران و از شمال به بنادر فاو و ام‌القصر عراق وصل است.

به گفته منابع عراقی، محل غرق شدن کشتی ایران بهبهان به دور از خطر حمل و نقل دریایی عراق است و پیکر غرق شده این کشتی مانع ناوبری دریایی عراق نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *