محاکمه طبری ها در امتداد جنگ قدرت  بین مراکز فساد است

By | ۱۳۹۹-۰۳-۱۹
 مجتبی نجفی : صادق لاریجانی خیلی تلاش کرد دل نظامی ها را برای جانشینی رهبری به دست بیاورد. قصه او و جنبش سبز قصه جن و بسم الله بود. با رمز مبارزه با فتنه، گاه و بی گاه بر رهبران محصور جنبش می تازید. رئیس قوه قضائیه بود اما از جرم زدایی و تراکم زندانی ها و پرونده ها کمتر حرف میزد، از سیاست خارجی تا داخلی حوزه نفوذش بود. کافی بود یکی بگوید برجام، این سخنرانی کند.
در برابر کوچکترین انتقادها تندخویی میکرد‌. مدعی بود فساد در جمهوری اسلامی هست اما سیستماتیک نیست . به کسانی که از فساد سیستماتیک حرف میزدند پرخاش میکرد. حالا او که فساد سیستماتیک را نفی میکرد رئیس دفترش کارچاق کن بوده. کسانی که به ساختار قوه قضائیه آشنایی داشتند به خوبی میدانستند حکم طبری یعنی حکم لاریجانی.کیفرخواست طبری مدعی است او همه کاری کرده. از رشوه تا اختلاس.در یک کلام تصاحب بیت المال از طریق شبکه سازی.چند نفری هم به خارج از کشور متواری شده اند. ببینید دست راست رئیس سابق قوه قضائیه سردسته دزدهاست.
رئیس سابق قوه قضائیه به سیاسیون منتقد میتاخت از برخورد با دانه درشتها میگفت اما هیچ گاه فرجام پرونده زمین خواری برادرش محمدجواد لاریجانی که رییس کمیسیون حقوق بشر قوه قضائیه هم بود مشخص نشد همچنانکه آن پرونده جنجالی برادر دیگرش فاضل. گمان نکنید محاکمه طبری اراده مبارزه با فساد است این را جنگ قدرت بخوانید. حالا که سپر رئیس قوه قضائیه افتاده بی پناه شده و بازوی راستش را انداختند تا یکبار دیگر هوس جانشینی به سرش نزند و بعید است خود به عنوان متهم پای میز محاکمه بیاید چون قرار است مصلحت مردم را شناسایی کند!!!
حاکمیت در مورد ساده زیستی رهبری تاکید زیاد میکند اما رهبر مهم نیست ساده زیست باشد یا نباشد رهبری که حکمرانی مطلوب را نمایندگی کند باید در سیستم سیاسی اش، آنقدر نظارت پذیری قوی باشد که لانه های فساد در ارکان قدرت رشد نکنند. افشای طبری ها و پرونده های برادران و اعضای خانواده روسای سابق و فعلی قوای حاکم در راستای مبارزه با فساد نیست برای موازنه فساد است. یعنی پرونده هایی که علیه هم رو میشوند تا ابزار تهدید شوند برای تداوم شکلی دیگر از فساد. مبارزه با فساد سیستماتیک، هیچ راهی نداردجز شیشه ای کردن قدرت، تقسیم قدرت و پایان دادن به اختیاراتی که به فرد،قدرت مطلقه میدهد. چگونه بدون‌رسانه های ناظر قدرتمند و جامعه مدنی که تحت فشار نباشد میتوان با فساد مبارزه کرد؟ قدرت مطلقه نظارت ناپذیر خود شکلی از فساد است اصلا ریشه فساد است برای همین محاکمه طبری ها در امتداد جنگ قدرت بین مراکز فسادی است که ساختار گرفته اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *