واکنش پومپئو به اظهارات روحانی: دادن پول به ایران پیشنهادی مضحک است 

By | ۱۳۹۹-۰۴-۰۵

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید اگر ایران به طور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری نکند جامعه بین‌المللی باید آماده دست زدن به اقدامات بیشتر باشد.

مایک پومپئو روز چهارشنبه چهارم تیرماه در مصاحبه‌ با خبرنگاران در محل وزارت خارجه ایالات متحده گفت: «شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جمعه گذشته با تصویب قطعنامه‌ای از ایران خواست که اطلاعات لازم و دسترسی بازرسان را فراهم کند».

او افزود: «خودداری ایران از دسترسی بازرسان آژانس و امتناع از همکاری با تحقیقات این نهاد درباره مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده پرسش‌های جدی ایجاد کرده که ایران دقیقا به دنبال پنهان کردن چیست».

بازرسان آژانس می‌خواهند به دو مکانی که ممکن است دو دهه پیش ایران در آن‌جا فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده داشته است، دسترسی پیدا کنند.

خبرگزاری‌های بین‌المللی، از جمله رویترز، با اشاره به برخی گزارش‌های آژانس، می‌گویند این دو محل سایت‌هایی هستند که در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ احتمالاً با هدف از بین بردن ذرات اورانیوم تخریب شده‌اند.

مایک پومپئو در بخش دیگری از اظهاراتش گفت آمریکا از ایران می‌خواهد که مثل یک کشور عادی رفتار کند و خوشحال خواهد شد وقتی زمان واقعی آن فرا رسید با این کشور وارد مذاکره شود.

وزیر خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات روز چهارشنبه رئیس‌جمهوری ایران که خواستار انجام تعهدات واشینگتن در چارچوب برجام، عذرخواهی ایالات متحده و پرداخت غرامت از سوی این کشور شده بود، گفت: «این شرط که ما به ایران پول بدهیم تا به تروریسم در جهان کمک کند بوضوح پیشنهادی مضحک است».

او با اشاره به نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل برای مذاکره درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گفت که امیدوار است جهان پیشنهاد تمدید این تحریم‌ها را بپذیرد.

پومپئو افزود:‌ «به نظرم همه به جز دو کشور متوجه هستند که این تحریم‌ها نباید منقضی شوند و مذاکرات در جریان است درباره این‌که چگونه می‌توانیم آنها را تمدید کنیم».

بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که سال ۹۴ در پیوند با توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران تصویب شد، تحریم‌های تسلیحاتی پنج ساله ایران در اکتبر ۲۰۲۰ به پایان می‌رسد.

ایالات متحده اخیرا پیش‌نویس قطعنامه‌ای به اعضای شورای امنیت سازمان ملل داده است تا این تحریم‌ها به مدت نامحدود تمدید شود.

طبق این پیش‌نویس، فروش تسلیحات و تجهیزات نظامی توسط ایران ممنوع خواهد شد و کشورهای دیگر نیز فقط در صورت تایید کمیته‌های کارشناسی شورای امنیت می‌توانند به ایران اسلحه و تجهیزات نظامی بفروشند.

در عین حال تمامی کشورها موظف خواهند شد که در صورت وجود شواهد یا سوءظن در مورد وجود تسلیحات و کالاهای ممنوعه، محموله‌ها را بازرسی کرده و از تمام کشورها می‌خواهد که به همین دلیل کشتی‌ها را در آب‌های بین‌المللی با توافق کشوری که آن شناور با پرچم آن حرکت می‌کند، بازرسی کنند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، ۲۱ خرداد گفت که جمهوری اسلامی «توقع دارد» روسیه و چین به عنوان «دو کشور دوست» ایران در برابر تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با فشار آمریکا در شورای امنیت بایستند.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *