واکنش فرماندار تهران به اجاره‌ پشت‌بام‌ها: شاید در تابستان افراد بخواهند در پشت‌بام بخوابند

By | ۱۳۹۹-۰۴-۰۹

عیسی فرهادی، فرماندار تهران، با تکذیب گزارش‌ها درباره اجاره‌نشینی در پشت‌بام‌های تهران، گفت: «هیچ اثر مشهودی هم در پشت‌بام‌ها مشاهده نمی‌شود که دال بر اجاره‌نشینی افراد برای شب در بام خانه‌ها باشد.»

فرهادی، روز دوشنبه نهم تیر، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به گزارش اخیر روزنامه شرق، گفت: «در یکی از روزنامه‌ها گزارشی همراه با عکسی از برپایی چادر در پشت‌بام‌ها به نقل از فردی به چاپ رسید که این عکس هم دال بر اجاره‌نشینی افراد در پشت‌بام‌ها نیست چرا که ممکن است در تابستان افراد خانه بخواهند شب در پشت‌بام بخوابند و چادر هم برپا کنند.»

او ادامه داد: «بی‌تردید اگر موردی از اجار‌ه‌‌نشینی پشت‌بام باشد پیگیری می‌کنیم و نتیجه را هم به اطلاع شهروندان می‌رسانیم.»

روزنامه شرق، روز چهارشنبه ۴ تیر، در گزارشی خبر داد تهران با پدیده «پشت‌بام‌خوابی» روبه‌رو است که روز به روز کارگران بیشتری درخواست اجاره آن را دارند.

این روزنامه به نقل از علی نوذرپور، شهردار منطقه ۲۲، نوشت سال گذشته رقم اجاره این پشت‌بام‌ها‏ ۲۵ هزار تومان بود و اکنون به ۵۰ هزار تومان افزایش یافته است.

همچنین مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، روز دوشنبه ۹ تیر، از طرح دولت برای ساخت مسکن‌های ۲۵ تا ۴۰ متری برای ساماندهی بازار مسکن انتقاد کرد و گفت: «مشکل بازار مسکن نیز با ساخت خانه‌های ۲۵ تا ۴۰ متری حل نمی‌شود. سیاست دولت باید در این حوزه با برنامه‌ریزی و کار کارشناسی روشن شود.»

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «در طول سال‌های گذشته ما شاهد ارایه‌ طرح مسکن اجتماعی، مسکن اولی‌ها و مسکن ملی بوده‌ایم و تقریبا هر دو سال یکبار یک طرح ارائه شده که به سرانجامی نیز نرسیده است. هیچ کس گزارشی از سرانجام این طرح‌ها ارائه نمی‌کند.»

او گفت: «بر اساس آمار، سالانه به ۹۰۰ هزار واحد مسکن شامل ۲۰۰ هزار روستایی و ۷۰۰ هزار شهری نیاز داریم، اما ۳۰۰ هزار واحد توسط مردم ساخته می‌شود.»

 و در بخش شهری فاصله ۴۰۰ هزار تایی با میزان نیاز جامعه داریم که برای ساخت آن باید مشوق‌هایی برای انبوه‌سازان و شرکت‌های معتبر در نظر گرفته شود تا نیاز مردم برآورده شود.

دو روز پیش، ایسنا گزارش داد ساخت آپارتمان‌های ۲۵ تا ۴۰ متری که اواخر سال گذشته مطرح و اخیرا شهرداری و وزارت کشور روی آن توافق کرده‌اند مورد تایید نمایندگان مجلس قرار گرفته و به اجرا نزدیک شده است.

حداقل مجاز برای متراژ واحدهای مسکونی در شهر تهران ۳۵ متر است که بر اساس پیشنهاد جدید، این میزان باید به ۲۵ متر کاهش پیدا کند.

اواخر سال گذشته نیز شهرداری اعلام کرد که برای احداث مسکن استیجاری آماده همکاری با دولت است و این واحدهای کوچک می‌تواند به طرح مسکن استیجاری اختصاص پیدا کند.

روز شنبه هفتم تیر، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، هشدار داد به دلیل فقدان «نظام اجاره‌داری منسجم» در ایران، وضعیت مسکن در این کشور به ویژه در کلانشهرها در حال تبدیل شدن به یک بحران است.

این مرکز در گزارشی درباره «اثرات شیوع ویروس کرونا بر سیاست های حمایتی از مستاجران» نوشت: «کمبود چنین نظام توانمندی در حوزه اجاره‌داری در کشور ما، چه بر اساس وضعیت موجود مسکن که در سال‌های اخیر در حال تبدیل شدن به یک بحران به‌خصوص در کلانشهرها است و چه در شرایط اضطراری از جمله شیوع بیماری‌های پاندمیک مانند ویروس کرونا که به مداخله کارآمد و به‌موقع دولت نیاز است، بیش از هر زمان احساس می‌شود.»

پس از آن، حسن روحانی روز یکشنبه، اعلام کرد: «از فردا اضافه شدن اجاره‌بها در تهران بیش از ۲۵ درصد، در کلانشهرها بیش از ۲۰ درصد و در سایر شهرها بیش از ۱۵ درصد ممنوع است.»

روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، ادامه داد: «این میزان اجاره‌بها تا زمانی که وزارت بهداشت و درمان ما شرایط این ویروس را از حالت اضطرار خارج کند ادامه خواهد داشت. از آن تاریخ تا سه ماه بعد می‌توانند با توافق جدید با هم زندگی کنند. یعنی سه ماه هم بعد از پایان کرونا زمان دادیم.»

علاوه بر اجاره پشت‌بام‌ها، دیگر گزارش‌ها حاکی از گسترش «سکونت‌ در حاشیه آرامستان‌ها»، «پشت‌بام‌خوابی» و «مغازه‌خوابی»، به‌ویژه در بین کارگران است.

شش سال پیش، عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی، تعداد حاشیه‌نشینان ایران را۱۹ میلیون اعلام کرد که برخی گزارش‌های اخیر حاکی از افزایش این میزان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *