لوموند : دامنۀ تنش های جاری میان آمریکا و ایران به لبنان رسیده است

By | ۱۳۹۹-۰۴-۱۱

روزنامۀ “لوموند” چاپ پاریس با اشاره به جنجال سیاسی که اظهارات اخیر سفیر آمریکا علیه حزب الله لبنان در این کشور به وجود آورده نوشته است که این اظهارات و پی آمدهای سیاسی آن تداوم تنش های جاری میان آمریکا و جمهوری اسلامی ایران در منطقه است.

دورتی شئا، سفر آمریکا در لبنان

گزارشگر “لوموند” نوشته است که سخنان سفیر آمریکا در بیروت، خانم “دورتی شئا”، اختلافات جاری در لبنان را برملا کرد میان عده ای که معتقدند بحران اقتصادی لبنان نتیجۀ “فشارهای حداکثری” آمریکا علیه ایران است و عده ای دیگر که معتقدند حزب الله لبنان این کشور را به سمت بن بست و انزوا می راند.

جمعۀ گذشته، سفیر آمریکا در لبنان در مصاحبه  با یک شبکۀ تلویزیونی سعودی گفت که حزب الله لبنان مانع حل مشکلات اقتصادی این کشور شده و میلیاردها دلار درآمدهایی که باید به صندوق دولت واریز می شد، بلعیده است.

بلافاصله پس از این سخنان، یکی از قضات لبنان سفیر آمریکا را به ایجاد نفاق و دوستگی در این کشور متهم کرد و مصاحبۀ رسانه های فعال در لبنان را با دیپلمات آمریکایی به مدت یک سال ممنوع اعلام نمود.

روزنامۀ فرانسوی افزوده است که تصمیم قاضی لبنانی از فضای پرتنش و انفجاری لبنان پرده برمی دارد. “لوموند” به نقل از تحلیلگران لبنانی نوشته است که این فضای انفجاری نتیجۀ فساد رهبران لبنان از زمان پایان جنگ داخلی در این کشور تاکنون است که اینک در نتیجۀ فشارها و تحریم های آمریکا علیه رژیم های ایران و سوریه و همچنین طرح رئیس جمهوری آمریکا برای حل منازعۀ اسرائیل و فلسطین رو به وخامت نهاده است.

“لوموند” همچنین به نقل از یک کارشناس فرانسوی مسائل لبنان افزوده است که ایالات متحد آمریکا قصد دارد متحدان اروپایی خود را به اتخاذ موضعی سختگیرانه در دفاع از اصلاحات ضروری در لبنان وادار کند، هر چند به گفتۀ واشنگتن تحقق این اصلاحات با وجود حزب الله لبنان ناممکن است. همین منبع به خبرنگار “لوموند” گفته است که در مقابل فشارهای آمریکا دامنۀ عمل حزب الله لبنان بسیار محدود است.

رادیو فرانسه: ناصر اعتمادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *