توافق سوئد و ایران برای پرداخت غرامت به خانواده قربانیان خارجی هواپیمای اوکراینی

By | ۱۳۹۹-۰۴-۱۳

وزیر امور خارجه سوئد روز پنج‌شنبه ۱۲ تیر/ ۲ ژوئیه اعلام کرد که تهران بر سر پرداخت غرامت به خانواده قربانیان خارجی حادثه هواپیمای بوئینگ اوکراینی که در ماه ژانویه گذشته توسط موشک‌های ایرانی ساقط شد، توافق‌نامه‌ای را امضا کرده است.

عکس آرشیوی: چند روز پس از حادثه دیپلمات های پنج کشور در لندن جمع شدند و به قربانیان حادثه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین ادای احترام کردند

آن لینده، وزیر امور خارجه سوئد روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما با ایران یک توافقنامه همکاری امضا کردیم و درباره پرداخت غرامت به بازماندگان قربانیان آن حادثه مذاکره خواهیم کرد.»  به گفته آن لینده، این توافقنامه پس از مذاکره با ایران و سایر کشورهایی که در این هواپیما شهروندانی داشتند از جمله کانادا و اوکراین امضا شده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش می دهد ایران و کشورهای مختلف ذیربط در این باره  توافق نامه ای را امضا کرده اند و وزیر امور خارجه سوئد  تأکید کرده «تردیدی وجود ندارد» که تهران غرامت می‌پردازد، هرچند مبلغ دقیق غرامت هنوز مورد بحث قرار نگرفته است.

هنوز مقام های ایران در باره امضای این توافقنامه واکنشی نشان نداده و آن راتأیید نکرده‌اند.

یادآور می‌شویم که در سقوط هواپیمای بوئینگ اوکراینی توسط موشک‌های ایرانی،۱۷۶ نفر جان باختند. اکثریت قربانیان ایرانی-کانادایی بودند. در میان قربانیان شهروندان کانادایی، بریتانیایی و افغان وجود داشتند. همچنین ۱۱ شهروند اوکراینی و ۱۷ شهروند سوئدی و یا مقیم این کشور نیز از جمله قربانیان بودند.

روز ۱۸ دی ماه/ ۸ ژانویه ۲۰۲۰، ساعاتی پس از حمله موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در عراق که به تلافی کشته شدن قاسم سلیمانی به دست آمریکا بود، یک هواپیمای مسافربری “بوئینگ ۷۳۷” متعلق به خطوط هواپیمایی اوکراین دقایقی بعد از بلند شدن از فرودگاه امام خمینی تهران سقوط کرد. منابع ایرانی ابتدا علت سانحه را نقص فنی اعلام کردند، اما ۳ روز بعد و پس از انتشار اطلاعاتی از سوی منابع غیرایرانی مبنی بر اصابت یک موشک به  این هواپیما، ایران رسماً اعلام کرد که این هواپیما به اشتباه، هدف پدافند سپاه پاسداران قرار گرفته است.

کانادا امروز اعلام کرد تیمی از کارشناسان این کشور را برای مشارکت در بازخوانی جعبه‌های سیاه هواپیمای اواکراینی دچار سانحه شده در ایران، به فرانسه اعزام می‌کند. در این راستا هیأت تأمین امنیت حمل و نقل کانادا، امروز پنج‌شنبه ۱۲ تیر/ ۲ ژوئیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: به این هیأت اطلاع داده شده است که دانلود جعبه های سیاه این هواپیما در بخش تحقیق و تحلیل ایمنی هواپیمایی کشوری فرانسه در پاریس انجام می‌شود و از هیأت کانادایی برای مشارکت در این امر دعوت به عمل آمده است؛ لذا تیمی از کارشناسان متخصص، در تجزیه و تحلیل جعبه‌های سیاه هواپیما به فرانسه اعزام می‌شود.

آژانس بازرسی امنیت پروازی فرانسه اعلام کرد که کار فنی روی جعبه‌ سیاه هواپیمای اوکراینی از ۲۰ ژوئیه آغاز خواهد شد.

در همین حال، فرانسوا فیلیپ شامپانیه وزیر امور خارجه و مارک گارنو وزیر ترابری کانادا، در بیانیه‌ مشترکی از تصمیم ایران برای ارسال جعبه سیاه هواپیمایی اوکراینی به فرانسه برای بازخوانی استقبال کردند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به تازگی در گفت‌وگوی تلفنی با همتای کانادایی‌اش به وی اطلاع داد که ایران ظرف چند روز آینده جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را برای خوانش اطلاعات آن به فرانسه ارسال خواهد کرد. ظریف در آن تماس اظهار داشت تصمیم برای ارسال جعبه سیاه مدتی است اتخاذ شده و بزودی این تصمیم اجرایی خواهد شد.

ظریف همچنین به همتای کانادایی خود اطلاع داد که آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل مسائل حقوقی و چگونگی جبران خسارات وارده به خانواده مسافرانی که در این واقعه تأسف‌بار جان خود را ازدست داده‌اند و همینطور جبران خسارت هواپیمای اوکراینی مدت‌ها است به طرف اوکراینی اعلام شده ولی طرف مقابل تاکنون هیأت خود برای انجام مذاکرات را معرفی نکرده و جمهوری اسلامی ایران همچنان پیگیر موضوع است.

خبرگزاری فرانسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *