موج جدید کرونا در ایران؛ ۲۰۰ قربانی در یک شبانه‌روز

By | ۱۳۹۹-۰۴-۱۷

ایران یکی از مرگبارترین روزهای دوران کرونا را ثبت کرد. در شبانه‌روز گذشته ۲۰۰ تن جان خود را از دست دادند و بیش از دو هزار و ۶۰۰ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند. وزیر بهداشت از موج تازه‌ای از بیماری کووید۱۹ سخن گفته است.

سخنگوی وزارت بهداشت ایران اعلام کرد: از دیروز (ظهر دوشنبه ۱۶ تیر) تا امروز ۱۷ تیر بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۶۳۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده که از این تعداد هزار و ۴۵۵ مورد بستری شده‌اند. سیما لاری افزود: متاسفانه ۲۰۰ تن از بیماران جان خود را از دست دادند.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۴۵ هزار و ۶۸۸ نفر رسیده و با احتساب ۲۰۰ قربانی شبانه‌روز گذشته، مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۱ هزار و ۹۳۱ نفر رسیده است. همچنین تاکنون ۲۰۷ هزار نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

بنابر اعلام سخنگوی وزارت بهداشت ایران، استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان‌های غربی و شرقی و خراسان رضوی در وضعیت قرمز قرار دارند.  استان‌های تهران، اصفهان، مازندران، گلستان، البرز، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، همدان، زنجان و اردبیل در وضعیت هشدار قرار دارند.

سیما لاری اضافه کرد: «افزایش آمار فوتی‌ها برای همه ما دردناک است و این موضوع نتیجه رفتار و عملکرد همه ما در گذشته بوده است؛ به طوری که در یکی از شهرستان‌ها در چند روز گذشته ۵۰ مراسم عروسی برگزار شده و به دنبال آن شاهد افزایش آمار ابتلا و بستری در این استان بوده‌ایم.»

او گفت: «عاجزانه می‌خواهیم ماسک را به عنوان یکی از وسایل ضروری که از خانه خارج می‌شوید همراه داشته باشید. امیدواریم که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بتوانیم شاهد کاهش آمار کووید۱۹ در کشور باشیم.»

وزیر بهداشت: موج تازه کرونا گرفتارمان کرد

هم‌زمان سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران از موج تازه کرونا در کشور خبر داد و گفت: «بارها گفتم ممکن است در دقایق ۹۰ از گوشه‌های زمین گل بخوریم، متاسفانه عده زیادی حرف‌های ما را گوش نکردند و موج تازه‌ای از بیماری گرفتارمان کرد.»

به گزارش ایسنا،  سعید نمکی گفت: «در مرحله اول بیماری توانستیم دستاورد بزرگی را خلق کنیم و مرگ‌های ناشی از این بیماری را به حدود ۳۰ نفر برسانیم و برای تک رقمی شدن مرگ‌ومیر این بیماری برنامه‌ریزی کرده و برای مهار بیماری در کشور امیدهای زیادی در دل ما و همکاران‌مان بود.»

وی با انتقاد از کسانی که فشار برای بازگشایی اصناف می آوردند افزود: «به یاد دارید که در آن روزها تقاضاها و تمناهای زیادی از مردم کردیم؛ هم از مردم شریف و هم آنهایی که برای تسریع در برخی بازگشایی‌ها فشار زیادی می‌آوردند؛ از اصناف و مشاغل و هنرمندان و مراکز فرهنگی و مذهبی که همواره ما آنها را به حوصله بیشتر و وقت مناسب‌تر توصیه می‌کردیم.»

نمکی همچنین گفت: «البته با مسوولان محترم حرف‌هایی دارم که از این تریبون نمی‌زنم و قطعا به آنها نامه می‌نویسم؛ اینکه چگونه ناوگان حمل و نقل شهری را تقویت کنیم و در برخی موارد چگونه به هم کمک کنیم تا امور مردم تسهیل شود و … را در ستاد ملی کرونا و طی مکاتبات با مسوولان پیگیری می‌کنم. دلم نمی‌خواست مردم با چنین تاوانی عرایض من را جدی بگیرند. روزی که تمنا و خواهش می‌کردم، شاید برای برخی‌ها این هشدارها زیاده‌گویی بود، اما اصلا دلم نمی‌خواست اثبات عرایض ما با تاوانی چنین سنگین و مرگ‌هایی چنین تلخ برای مردم بروز کند. امیدوارم این حرف‌ها را جدی بگیرند و در آینده نزدیک با همدلی و وفاق و رعایت پروتکل‌ها بتوانیم این مرحله سنگین را پشت سر بگذاریم.»

ایران جزو کشورهایی بود که بسیار زودتر گرفتار موج اول کرونا شدند. اکنون در حالی که اغلب  کشورهای درگیر در موج نخست، دست‌کم به‌طور نسبی موفق به مهار  کرونا شده و در حال کاستن از محدودیت‌های وضع‌شده هستند، ایران بدون موفقیت چندان در مهار موج اول، دچار موج جدید ابتلا به بیماری کووید ۱۹ شده است.
دویچه وله :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *