ادامه سقوط پول ملی ایران؛ نرخ یورو از ۲۵ و بهای پوند از ۲۸ هزارتومان گذشت

By | ۱۳۹۹-۰۴-۱۸

یک روز پس از تاکید رئیس جمهوری اسلامی بر لزوم ساماندهی نوسان‌های نرخ ارز، قیمت یورو با عبور از مرز ۲۵ هزار تومان به بالاترین حد تاریخی خود رسید.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی در جریان معاملات روز چهارشنبه قیمت رسمی عرضه دلار از طریق صرافی‌های بانکی را در دو مرحله در مجموع ۴۵۰ تومان افزایش داد و به رکورد جدید ۲۲ هزار و ۲۰۰ تومان رساند. در مقابل، نوسان قیمت فروش آزاد دلار به دامنه ۲۲ هزار و ۵۰۰ تا ۲۲ هزار و ۶۰۰ تومان رسید.

همزمان قیمت هر یورو در بازار آزاد تهران تا ۲۵ هزار و ۴۰۰ تومان صعود کرد و بهای هر پوند نیز به ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان افزایش یافت.

ادامه کاهش نرخ برابری ریال ایران در برابر ارزهای عمده جهان در حالی روز چهارشنبه ادامه یافت که حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی روز گذشته (سه‌شنبه) ساماندهی نوسانات ارزی را مبحثی مهم و تعیین کننده دانسته و بر برخورد قضایی با صادرکنندگانی که به تعبیر او «به قصد سوداگری و منفعت طلبی از عرضه ارز حاصل از صادرات در موعد مقرر و طبق ضوابط خودداری کرده اند»، شده بود.

روحانی دو هفته پیش نیز در نشست هیات دولت گفته بود:«صادرکننده‌های ما باید بدانند ارز برای دولت است. فتوای صریح امام این بوده است که ارز و قیمت ارز در اختیار دولت است، بنابراین دولت مالک ارز است.»

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی نیز سه روز پیش با صحه گذاشتن بر نقش صادرکنندگان در گرانی دلار گفته بود که عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار حواله ارز به دلیل رکود ناشی از شیوع ویروس کرونا عامل اصلی شوک مقطعی به بازار است که با گشایش‌های ارزی صورت گرفته، خنثی خواهد شد. او مدعی شده بود که صادرات نفتی ایران افزایش یافته و بخشی از منابع ارزی مسدود شده بانک مرکزی آزاد شده است.

با این حال، کارشناسان اقتصادی روند صعودی نرخ در ایران را که طی ۴۰ سال گذشته ادامه داشته، ناشی از عوامل بنیادینی همچون افزایش سالانه هزینه‌ها و کسری بودجه دولت، افزایش مستمر حجم نقدینگی و تورم و وابستگی بالای دولت به درآمدهای نفتی می‌دانند که تحت تاثیر محرک‌های کوتاه‌مدتی همچون تحریم‌های آمریکا و شیوع ویروس کرونا شتاب بیشتری به خود گرفته است.

بررسی متوسط ماهانه نرخ آزاد دلار نشان می‌دهد که روند صعودی این نرخ که از آبان ماه گذشته آغاز شده با شتاب بیشتری در تیرماه جاری ادامه دارد، به طوری که متوسط قیمت دلار در ۱۸ روز نخست این ماه برای نخستین بار به ۲۰ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است.


همزمانی افزایش ۸ دلار قیمت جهانی طلا با ادامه رشد بهای دلار در بازار ایران موجب شد تا بهای هر قطعه تمام سکه طلا طی داد و ستدهای روز بازار طلای تهران بار دیگر به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برسد.

افت ۱۰ دلاری قیمت هر اونس طلا در مبادلات روز سه‌شنبه موجب شده بود که قیمت تمام سکه طلا در ایران تا به کمتر از ۱۰ میلیون تومان برسد. با این حال، بهای هر اونس طلا روز چهارشنبه به بیش از هزار و ۸۰۱ دلار رسید و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار ایران را دوباره به ۹۶۰ هزار تومان رساند.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *