فیگارو : پدافند جدید هوایی ایران در سوریه می تواند مشکلاتی برای اسرائیل ایجاد کند

By | ۱۳۹۹-۰۴-۲۷

“ژورژ مالبرنو” خبرنگار “فیگارو” در مقاله ای در این نشریه به سفر اخیر سردار محمد باقری، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به سوریه و قرارداد همکاری نظامی دو کشور اشاره کرده و نوشته است که جمهوری اسلامی ایران می کوشد دفاع ضدهوایی در سوریه را در مقابل اسرائیل تقویت کند، اما، حرف آخر را در این زمینه روسیه می زند.

سامانۀ ضدهوایی خرداد نسل سوم

خبرنگار “فیگارو” با اشاره به صدها حملۀ هوایی اسرائیل به مواضع سپاه پاسداران و حزب الله لبنان در سوریه به نقل از “بثینه شعبان”، از مشاوران بشار اسد، نوشته است که امضای توافق همکاری نظامی میان ایران و سوریه در کوتاه مدت نخستین مرحله از مقابله با تحریم های آمریکا است که فقر را در سوریه تشدید کرده است.

خبرنگار “فیگارو” به نقل از منابع متعدد نوشته است که به موجب قرارداد امضا شده میان سردار محمد باقری و وزیر دفاع سوریه، حکومت تهران پذیرفته است که سامانۀ دفاع ضدهوایی این کشور را که ناتوان از مقابله با حملات هوایی اسرائیل است تقویت کند.

“ژورژ مالبرنو” نوشته است که از سال ٢٠١۴ اسرائیل صدها بار مواضع سپاه پاسداران و حزب الله لبنان را در خاک سوریه بمباران کرده، بی آنکه روسیه از سامانه های دفاع موشکی “اس۴٠٠” خود برای دفع این حملات استفاده کند. خبرنگار فیگارو می افزاید که انفعال روسیه در قبال نیروهای ایرانی در سوریه نتیجۀ توافقی است که مسکو با تل آویو امضا کرده است. به گفتۀ خبرنگار فیگارو، روسیه موشک های “اس٣٠٠” خود را به رژیم سوریه تحویل داده است اما این موشک ها هرگز علیه اسرائیل به کار گرفته نشدند زیرا، کنترل آنها در دست افسران روسی است.

خبرنگار فیگارو یادآور می شود که در مارس گذشته حتی حمایت هوایی روسیه پدافند ارتش سوریه را در مقابل حملات پهپادهای ترکیه تنها گذاشت که صدها سرباز سوری را در نزدیکی ادلب کشتند. از آن زمان تاکنون ارتش ترکیه سامانۀ ضدهوایی خود را در مناطقی از استان ادلب که هم مرز ترکیه است مستقر ساخته است.

ژورژ مالبرنو در پایان می نویسد که تا امروز سامانۀ ضدهوایی که سپاه پاسداران برای حفاظت از پایگاه های خود در سوریه مستقر کرده بود در مقابل حملات هوایی اسرائیل که شماری از کادرهای سپاه قدس را از بین بردند، کاملاً ناکارآمد و بی اثر بود. خبرنگار فیگارو به نقل از یک دیپلمات می افزاید که رژیم اسد با تقاضای کمک از ایران به روسیه می فهماند که در فقدان حمایت مسکو از پشتیبانی ایران همچنان برخوردار است. با این حال، همین منبع به خبرنگار فیگارو گفته است که توافق همکاری نظامی ایران و سوریه تغییری در داده ها ایجاد نمی کند. روسیه همچنان کنترل آسمان سوریه را دارد و غالب سامانه های دفاع هوایی ایران بر اساس مدل های روسی ساخته شده اند. اما استقرار سامانه های جدید پدافند هوایی ایران از نوع “باور ٣٧٣”، “خرداد ١۵” و “خرداد نسل سوم” می توانند مشکلاتی برای اسرائیل ایجاد کنند. ژورژ مالبرنو یادآوری می کند که به کمک یک موشک “خرداد نسل سوم” ایران توانست در سال ٢٠١٩ یک پهپاد آمریکایی از نو “آر کیو ۴” را در ارتفاع بالا در تنگه هرمز سرنگون کند.
رادیو بین المللی فرانسه :
ناصر اعتمادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *