بازداشت و انتقال فاطمە داوند فعال مدنی و از معترضان بوکان برای تحمل ۳ سال و ۹ ماه حبس به زندان ارومیه

By | ۱۳۹۹-۰۵-۱۷
فاطمە داوند، فعال مدنی و از معترضان بوکان، روز چهارشنبه دستگیر و برای تحمل سه سال و ۹ ماه حبس صادره از سوی دادگاه انقلاب به زندان ارومیه منتقل شد.

او ۴۲ سالە و مادر سە فرزند است و روز شنبە ٢۵ آبان ٩٨  در شهر بوکان و در جریان اعتراضات سراسری بە افزایش نرخ بنزین از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و بە بازداشتگاه ادارە اطلاعات ارومیە انتقال یافت، پس از ٢٠ روز بە بند زنان زندان مرکزی ارومیە منتقل شد. او تا چهار ماه بعد در بازداشت موقت بود و پس از آن با وثیقه یک میلیارد تومانی به طور موقت آزاد شد.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی مدتی بعد از بازداشت فاطمه داوند، این زن معترض را به عنوان یکی از برپاکنندگان اعتراضات در بوکان معرفی کرد و اقدام به پخش اعترافات اجباری او در خصوص نقش‌آفرینی در برپایی اعتراضات کرد.

بنابر اعلام سازمان حقوق‌بشری هه‌نگاو، فاطمە داوند طی ماه‌های گذشته دوبار محاکمه شد؛ ابتدا در ١٧ بهمن ماه سال ١٣٩٨ از سوی شعبە ١٠٣ دادگاه کیفری دو شهرستان بوکان بە اتهام «بر هم زدن نظم و آسایش عمومی» بە پنج ماه حبس و ٣٠ ضربە شلاق محکوم شد و سپس در  ٢٣ اردیبهشت ماه سال‌جاری، از سوی شعبە یکم دادگاه انقلاب مهاباد بە ریاست جواد غلامی بە اتهام «اقدام علیە امنیت ملی» بە اشد مجازات یعنی پنج سال حبس محکوم شدە است.

دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی اتهامات دیگری چون عضویت در حزب کوملە، محاربە، کشف حجاب، تبلیغ علیە نظام، توهین و ضرب و شتم ماموران نیروی انتظامی انتظامی نیز به فاطمه داوند وارد کرده بودند که در دادگاه از این اتهامات تبرئه شد.

حکم فاطمه داوند به دلیل عدم اعتراض به حکم پنج سال حبس و تسلیم شدن بە آن، بە سه سال و ٩ ماه حبس کاهش یافتە است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *