وعده عبدالناصر همتی: قیمت ارز را همین امروز و فردا پائین می‌آوریم

By | ۱۳۹۹-۰۵-۱۹

رئیس کل بانک مرکزی بهای واقعی ارز را بسیار پائین‌تر از قیمت بازار خواند و وعده داد این وضع به زودی تغییر کند. در چند روز گذشته شمار دیگری از مسئولان ارشد حکومتی درباره “گشایش اقتصادی” وعده‌های مشابهی داده‌اند.

رئیس جمهوری حسن روحانی ۱۵ مرداد از احتمال به نتیجه رسیدن طرحی خبر داد که در آینده نزدیک “گشایشی از نظر اقتصادی در کشور” به وجود می‌آورد.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی یک روز بعد ادعا کرد: «خبرهای خوبی در حوزه سامان بخشی به اقتصاد در راه است و آینده خوبی را پیش‌رو داریم. مردم از هفته آینده پیش درآمد طرح‌های جدیدی که مد نظر است را خواهند دید و شاهد آغاز یک تحول در حوزه ثبات اقتصادی خواهیم بود.»

در ادامه این وعده‌ها که برخی دیگر از اعضای کابینه آن را به شکل‌های متفاوتی مطرح کرده‌اند، رئیس کل بانک مرکزی شامگاه ۱۷ مرداد در یک برنامه تلویزیونی بهای ارز در بازار آزاد را بسیار بالاتر از قیمت‌های واقعی خواند و وعده داد ظرف یکی دو روز قیمت ارز را کاهش دهد.

امروز و فردایی که گذشت

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، عبدالناصر همتی در واکنش به گمانه‌زنی‌ها مبنی بر رها سازی قیمت ارز برای جبران کسری بودجه گفت: «همین امروز و فردا قیمت ارز را پایین خواهیم آورد و به مردم نشان خواهیم داد که دولت هیچ وقت به دنبال گران کردن ارز برای تامین کسری بودجه نبوده است.»

روز پنج‌شنبه بهای فروش هر دلار آمریکا در صرافی ملی ۲۳ هزار تومان اعلام شده بود. “امروز و فردا”یی که رئیس کل بانک مرکزی وعده پائین آوردن قیمت ارز در آنها را داده بود هر دو تعطیل رسمی بوده‌اند و برای عیار سنجی سخنان همتی باید منتظر تحولات بازار در روز یک‌شنبه ۱۹ مرداد بود.

بانک مرکزی در هفته‌های اخیر با تزریق مقداری ارز موفق شده بود تا حدود جلوی افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها را بگیرد. شرط ادامه این کار وجود منابع جدید است که رئیس کل بانک مرکزی نسبت به دست‌یابی به آنها ابراز خوش‌بینی می‌کند.

چشم امید بانک مرکزی از طرفی به آزاد شدن دارایی‌های بلوکه شده، و از طرف دیگر به بازگشت ارز حاصل از فعالیت صادرکنندگان ایرانی است که به کشور بازنگشته و میزان آن تا مدتی پیش حدود ۲۷ میلیارد دلار اعلام می‌شد.

ارز صادراتی و “اخلالگرایان بازار”

عبدالناصر همتی می‌گوید از این ارزها حدود دو و نیم میلیارد دلار به تازگی بازگردانده شده و از طریق سامانه نیما در اختیار واردکنندگان قرار گرفته و “این کار حتماً به آرامش بازار کمک می‌کند”.

به گفته همتی نام ۲۵۰ نفر از کسانی که ارز صادرات را بازنگردانده‌اند در اختیار قوه قضائیه قرار گرفته و عده‌ای از آنها بازداشت شده‌اند. او این افراد را “اخلالگران بازار ارز” و مورد حمایت کشورهای حاشیه خلیج فارس خواند.

ظاهرا بر همین مبناست که رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید مسئله ارز فقط اقتصادی نیست و بلکه همزمان “مسئله‌ای امنیتی، سیاسی و اقتصادی است و نهادهای امنیتی نیز باید در این زمینه همکاری کنند”

همتی با اشاره به ارزهای بلوکه شده ایران در کشورهایی نظیر کره جنوبی گفت: «کشورهای دیگر تحت تاثیر آمریکا سنگ‌اندازی می‌کنند اما اقداماتی را انجام داده‌ایم و در برخی نقاط گشایش‌هایی صورت گرفته، در برخی موارد نیز در حال تلاش هستیم اما در مجموع وضعیت خوبی داریم.»

رئیس شورای پول و اعتبار درباره این که این “گشایش‌ها” چگونه صورت گرفته توضیح بیشتری نداد. مسئولان دیگر حکومتی نیز در این باره سخن گفته‌اند.

تکرار وعده‌های “گشایش” در آینده نزدیک

حسن روحانی در نشست ۱۵ مرداد هیئت دولت گفت: «در جلسه سران قوا، طرحی بحث شد و نظرات بسیار به هم نزدیک بود انشاءالله دوشنبه هفته آینده که ادامه جلسه خواهد بود، این طرح به نتیجه برسد و اگر به نتیجه برسد و مقام معظم رهبری موافقت کند و ما اعلام کنیم، گشایشی از لحاظ اقتصادی در کشور به وجود خواهد آمد و دست دولت مقداری باز می‌شود.»

رئیس مجلس هم که وعده اعلام “خبرهای خوب” در هفته آینده را داده ظاهرا به مذاکرات و توافق‌های همین جلسه که خود در آن حضور داشته استناد کرده است.

محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی شامگاه پنج‌شنبه در مراسم خداحافظی با خودروی پراید گفت “علامت‌هایی از کشور‌های اروپایی و آسیایی و دیگران دریافت کرده‌ایم” که نشان می‌دهند “در روز‌های پایانی تحریم قرار داریم”.

واعظی بدون تشریح این علامت‌ها و کشورهای ارسال‌کننده آنها تاکید کرد “ماه‌های آینده وضع به مراتب بهتر می‌شود”.  تا کنون به طور رسمی علت خوش‌بینی و مبنای وعده‌های مسئولان ارشد حکومتی درباره بهبود وضعیت در آینده نزدیک روشن نشده است.

مذاکره با آمریکا با میانجیگری المان؟

همزمان با این تحولات، پایگاه اطلاع‌رسانی النشره لبنان در خبری که در رسانه‌های داخلی ایران بازنشر شده ادعا کرد که تهران و واشنگتن، سه ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در آستانه مذاکرات جدیدی هستند.

به گزارش اعتماد آنلاین، النشره به نقل از منابع دیپلماتیک مدعی شده که مذاکرات میان آمریکا و ایران با میانجیگری آلمان از مدتی پیش آغاز شده و “با قدرت پیش می‌رود”.

پیش از این شایعاتی درباره مذاکرات غیررسمی و غیرعلنی میان نمایندگان جمهوری اسلامی و ایالات متحده مطرح شده بود که اغلب مربوط به یک مسئله مشخص بوده و در مورد تبادل زندانیان تا حدودی علنی شد.

رهبر جمهوری اسلامی علی خامنه‌ای که تصمیم‌گیرنده نهایی درباره سیاست‌های کلان خارجی ایران است بارها با مذاکره با آمریکا مخالفت کرده است.

اعتراف به بحران، مخالفت با مذاکره

خامنه‌ای دهم مرداد در سخنرانی خود به مناسبت عید قربان ضمن اعتراف به این که تحریم‌ها “ضربه‌ای است که آمریکا به ایران وارد کرده”، تاکید کرد که راه علاج این وضعیت عقب‌نشینی و مذاکره با آمریکا نیست.

ادامه مخالفت خامنه‌ای با هر گونه مذاکره با آمریکا برای پایان دادن به تحریم‌ها در حالی است که بسیاری از کارگزاران ارشد حکومت بارها اعتراف کرده‌اند که چنین فشاری بی‌سابقه است و اقتصاد ایران با بحرانی جدی روبروست.

حسن روحانی در نشست اول مرداد هیئت دولت اذعان کرد بهای برخی کالاها به نسبت سال پیش “دو برابر تا سه برابر” شده است.

اسحاق جهانگیری، معاون اول روحانی هم یک روز قبل‌تر گفته بود تحریم‌های دو سال اخیر سخت‌ترین تحریم‌های چهار دهه گذشته است اما به دلیل رعایت منافع و مصالح ملی نمی‌تواند درباره عواقب آن به طور شفاف با مردم صحبت کند.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *